Har köpt en gård där boningshuset måste totalrenoveras. Enligt köpekontraktet skulle fastighetsdelning ske under oktober-november i år. Nu är det försenat enl lantmäteriet och kommer förmodligen inte att ske förran mars/april nästa år. Vi skulle precis skriva på avtal med snickarfirman att de skulle dra igång renoveringen men nu vet vi inte om vi törs. Hur är det kan vi ändå få rotavdrag trots att fastighetsregleringen inte är gjord. Det är forfarande dödsboet som står som ägare till fastigheten men vi har ett köpekontrakt på att vi har köpt den....

Tanken var att få rotavdrag både i år och nästa. Nu vet vi inte om vi får något om vi drar igång nu....

Vi har haft tillträde till gården sedan den 26 maj.
 
Redigerat:
S
Har ni ingen lagfart, kan ni inte få rotavdrag.
 
Hittade denna info på skattemyndighetens sida....Du måste inte vara lagfaren ägare till fastigheten när hantverkaren begär utbetalning från Skatteverket (även om det underlättar hanteringen av din preliminära skattereduktion).
 
P Petra13 skrev:
Du måste inte vara lagfaren ägare till fastigheten när hantverkaren begär utbetalning från Skatteverket
Men nu gällde det ju inte bara vem som var ägare till fastigheten, utan fastigheten ännu inte hade bildats.
Det verkar lite lurigt :thinking:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men nu gällde det ju inte bara vem som var ägare till fastigheten, utan fastigheten ännu inte hade bildats.
Det verkar lite lurigt :thinking:
Vid fastighetsreglering bildas inga nya fastigheter, de ombildas endast. Så fastigheten finns, om det inte är så att TS använder fel terminologi. Oavsett bör det inte spela någon roll om köpet eller överenskommelsen uppfyller formkrav och ansökan om fastighetsbildning
kommit in i rätt tid. TS är isf ägare till marken även om hen ännu inte är lagfaren ägare. Och det är väl just ägardelen som är det väsentliga här.

Edit: står reglering i rubriken men delning i texten vilket snarare skulle indikera avstyckning då.
 
jag kanske inte far med rätt ord alla gånger då jag tycker det här är vädligt krångligt.
Vi har ett köpekontrakt med personen som köpt gård och mark från dödsboet. Men den personen är ännu inte ägare då av det då lantmäteriet inte har varit ute än. Vi har köpt gården och en del mark av honom, och väntar på att lantmäteriet ska stycka av gård och mark till oss. De har tidigare sagt att det skulle bli klart i november men du är det framflyttat till mars/april.
Det jag undrar är om vi ändå kan få göra rotavdrag i år och nästa år om vi tar in snickare nu..... Eller om vi går miste om det då vi inte står som ägare på gården.
 
C
Tolkar jag det rätt att säljaren alltså inte heller är lagfaren ägare till en fastighet som ej ännu är bildad?
Det gör ju saken än mer komplicerad.
 
Är inte den stora frågan om du har lagfart när fakturan kommer?
 
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är inte den stora frågan om du har lagfart när fakturan kommer?
Fast för att få "årets" avdrag måste ju fakturan skickas i år, och då beräknas ju inte ens avstyckningen vara klar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
P Petra13 skrev:
jag kanske inte far med rätt ord alla gånger då jag tycker det här är vädligt krångligt.
Vi har ett köpekontrakt med personen som köpt gård och mark från dödsboet. Men den personen är ännu inte ägare då av det då lantmäteriet inte har varit ute än. Vi har köpt gården och en del mark av honom, och väntar på att lantmäteriet ska stycka av gård och mark till oss. De har tidigare sagt att det skulle bli klart i november men du är det framflyttat till mars/april.
Det jag undrar är om vi ändå kan få göra rotavdrag i år och nästa år om vi tar in snickare nu..... Eller om vi går miste om det då vi inte står som ägare på gården.
Det är inte så lätt alla gånger nej. Som jag tolkar det har ni gjort ett vanligt jordabalksköp på del av fastighet och ansökt om avstyckning. Då är ni redan ägare till den mark ni avtalat om även om ni inte fått lagfart än. Äganderätten övergår alltid i samma stund båda parter skrivit under, den går inte att avtala om. Vid köp av del av fastighet måste förrättning sökas inom sex månader, annars förfaller köpet. Har ni skickat in ansökan inom den tidsramen är ni alltså ägare och bör enligt ovan citerat från skatteverket kunna söka rot.

Vad jag inte riktigt förstår är det här ”Vi har ett köpekontrakt med personen som köpt gård och mark från dödsboet. Men den personen är ännu inte ägare då av det då lantmäteriet inte har varit ute än.”

Är säljaren inte lagfaren ägare än?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är inte den stora frågan om du har lagfart när fakturan kommer?
Jo, och som skrivits ovan är det när hantverkaren begär pengar från skatteverket som du måste ha lagfart. Men vilken snickare vill ligga ute med pengarna till dess? Dessutom finns det ju ingen garanti för att lantmäteriet blir klara på utsatt tid heller...

Så hör med snickaren om ni kan komma överens om nått sätt att fördröja att han begär pengar från skatteverket. Ni kan ju även betala materialet fullt ut.

Glömde också:
Hör med skatteverket vad de säger i frågan. Ni är ju ägare även om ni inte har lagfart.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Det låter också som att ni redan tillträtt?
 
H Henrik.S skrev:
Jo, och som skrivits ovan är det när hantverkaren begär pengar från skatteverket som du måste ha lagfart. Men vilken snickare vill ligga ute med pengarna till dess? Dessutom finns det ju ingen garanti för att lantmäteriet blir klara på utsatt tid heller...

Så hör med snickaren om ni kan komma överens om nått sätt att fördröja att han begär pengar från skatteverket. Ni kan ju även betala materialet fullt ut.

Glömde också:
Hör med skatteverket vad de säger i frågan. Ni är ju ägare även om ni inte har lagfart.
Fast det står ju: Du måste INTE vara lagfaren ägare till fastigheten när hantverkaren begär utbetalning från Skatteverket (även om det underlättar hanteringen av din preliminära skattereduktion).
 
Lättast är nog att ringa Skatteverket och prata med dem.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Fast det står ju: Du måste INTE vara lagfaren ägare till fastigheten när hantverkaren begär utbetalning från Skatteverket
Fast efter vad TS skriver så är inte fastigheten som köpet gäller skapad än:
P Petra13 skrev:
Vi har köpt gården och en del mark av honom, och väntar på att lantmäteriet ska stycka av gård och mark till oss.
Det är nog vanligt att man köper/skriver köpekontrakt innan en fastighet är bildad.
Så har jag själv gjort (fast naturligtvis med förbehåll att fastighetsbildningen genomförs).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.