Tyvärr är dina tjusiga skisser inte självinstruerande. Planritningar över källare och bottenvåning är absolut nödvändiga. Lika så en sektion genom väggen som ska tas bort.

Sorry, ursäkta mina gamla ritningar.... Stort tack för att ni ändå skickar komentar för att hjälpa mig!!
Här kommer några flera som jag hopps förklarar hur det ska blir tänkt!

Planritning som visar källare med utgrävning markerat i grönt och en balk markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad planritning och sektion av byggprojekt, markerat utgrävningsområde i grönt, ny balk i rött.
Skapa konto

Källare med utgräving i grönt.

Gammal arkitektritning av husplan med utmarkerad ny balk i rött och källarutgrävning i grönt.
Skapa konto

Planritning på våningen över källaren som ska grävas ut. Nya balken markerat i rött.

Handritade byggplaner med måttangivelser, markerade områden för utgrävning i grönt och ny balk i rött.
Skapa konto

Ovan ser man det gammla garaget som ska bli större är det tänkt. Balken ska ersätta befintliga garagevägg och den korta balken som finns idag.

Det här är nog mer ett fall för @bossespecial än för mig. Några frågor i alla fall. Jag förstår inte vad den översta sektionen gör här? Den redovisar ju ett helt annat utförande. Vad har du tänkt göra med ytterväggens grundläggning. Den som idag består av betongbalkar på plintar? Om vi bortser från dessa funderingar så känns tanken på en stålbalk ändå rätt tveksam. Det rör sig om minst en HEA 260 som i den aktuella längden väger ca 600 kg. Jag har svårt att se hur man med rimliga metoder ska kunna få den på plats. En mittpelare skulle underlätta betydligt. Med en mittpelare blir ju limträ också fullt möjligt. Mycket lättare att hantera i det givna och besvärliga läget.

Förlåt mina dåliga och gamla ritningar.
Ju mera jag tänker på detta och rätta mig gärna om jag har fel.
Men balkarna kommer endast att behöva hålla för golet ovan, dvs köket:
Ljust köksgolv med vita skåp, rostfri kyl och inbyggd ugn, som illustrerar diskussion om balkstöd och belastning.
Skapa konto

Vikt från tak med snö är konstruerade idag för att gå ner i ytterväggarna och så kommer det att bli i fortsättningen också.

Balken och väggen som finns under köksgolvet idag, bär upp golvet och tyvärr har man skarvat träreglarna på mitten där gamla garageväggen står under.
Reglarna är 3+3 meter:
En närbild som visar skarvade träreglar under ett befintligt köksgolv, med en synlig skarvning och spiderwebb.
Skapa konto

Så den nya balken ska se til att dessa skarvar i träreglarna inte förändras.

Jag tänker att man kanske sätter in två mindre balkar. Rummet är knapp 6 meter brett.
Då blir det knappt 2 meter mellen vägg - balk - balk - vägg.
Skarvarna i reglarna kommer då att hänga i mittem mellan två järnbalkar, ca 1 meter från balkarna.

Utsikt under ett golv i pågående byggprojekt, med synliga balkar och rör, samt röd markering där ny balk ska installeras.
Skapa konto

Uppe i köket skulle de hamna ungefär så här:
Kök med ritade röda och orange linjer som representerar placering av nya och gamla balkar.
Skapa konto

Röd balk är de nya och orange är den gamla väggen+gamla balken.

De nya balkarna kommer att svikta på 9 meter så klar och man kommer att behöva kompensera för detta.
Men lasten på balkarna borde man kunna räkna på ca 100kg på meter eller är det helt fel?

Redigerat:
Det är klart att med dubbla balkar så kan du gå ner något i dimension. Men du hamnar ändå på minst HEA 240, som väger 500 kg när den är 8,5 m lång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.