3 552 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Hjälp efter misslyckad konstruktion mm...
Hej jag ljög förut och det är fult. Det var bara en bok (7cm tjock inte 5)+ flera små special kataloger. Och dom är 1,5 inte 2 cm
Jag hade inte tillgång till katalogen i går när jag skrev den låg i snickeriet men nu har jag kollat .
www.hettich.se
Mvh Pär H
Jag hade inte tillgång till katalogen i går när jag skrev den låg i snickeriet men nu har jag kollat .
www.hettich.se
Mvh Pär H
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Tror inte att hettich säljer till privat personer.
Hej!
Eftersom det inte kom in några protester mot min kilform, vilket jag faktiskt väntat mig, så tolkar jag det som att det borde fungera. Nu med lite eftertanke kanske det är lite drygt en centimeter på varje sida.
Pär H kan du förklara det där med icke hydroskopiskt lim, att det har med vatten att göra förstår jag? Framförallt varför det skulle vara bättre än "vanligt" lim.
/Erik
Eftersom det inte kom in några protester mot min kilform, vilket jag faktiskt väntat mig, så tolkar jag det som att det borde fungera. Nu med lite eftertanke kanske det är lite drygt en centimeter på varje sida.
Pär H kan du förklara det där med icke hydroskopiskt lim, att det har med vatten att göra förstår jag? Framförallt varför det skulle vara bättre än "vanligt" lim.
/Erik
Vitlim är ett hygroskopiskt lim det rör sej med trät(luftfuktigheten). Ett icke hygroskopiskt lim
har en stum limfog tex epoxy.
Det är riktigt hettich säljer inte till privatpersoner
En stum fog låser konstruktionen tillåter inga rörelser.
Mvh Pär H
har en stum limfog tex epoxy.
Det är riktigt hettich säljer inte till privatpersoner
En stum fog låser konstruktionen tillåter inga rörelser.
Mvh Pär H
Redigerat:
Men skulle det inte kanske tilloch med förvärra mitt bekymmer? Om nu "mittbrädan" var låst och "ribborna" krymper så spricker väl ytterändarna ännu lättare?pär h skrev:
/Erik
Det största felet var att trät inte var torrt när du började.
Det är svårt att svara på om det skulle spricka i ytterändarna jag tror inte det.
Jag har byggt flera bord med ram runt med gerade hörn med blandat material och det har varken spruckit eller slagit sig . Har byggt med bara vitlim och med bara epoxy.
Fördelen med epoxy är att ibland så behöver man låsa konstruktionen för att minimera rörelsen. Då får trät ingen plats att röra på sig i själva limfogen. men förövrigt kan det röra på sig.
Jag sa inte och menade inte att ett icke hygroskopiskt lim skulle vara bättre än vitlim som lim betraktat utan alt beror på vad man konstruerar
Mvh Pär H
Det är svårt att svara på om det skulle spricka i ytterändarna jag tror inte det.
Jag har byggt flera bord med ram runt med gerade hörn med blandat material och det har varken spruckit eller slagit sig . Har byggt med bara vitlim och med bara epoxy.
Fördelen med epoxy är att ibland så behöver man låsa konstruktionen för att minimera rörelsen. Då får trät ingen plats att röra på sig i själva limfogen. men förövrigt kan det röra på sig.
Jag sa inte och menade inte att ett icke hygroskopiskt lim skulle vara bättre än vitlim som lim betraktat utan alt beror på vad man konstruerar
Mvh Pär H
efter att ha läst diverse trådfar har på forumet så var jag inne på Hettich:s hemsida och beställde en gratis katalog. jag räknade väl med nåt i storlek med Clas Olsson- eller Biltemakatalogen..
några dagar senare fick jag en avi från Posten om att ett paket fanns att hämta. vikt 4,7 kilo.. helt övertygad om att det är laserskrivaren som har kommit från Netonnet tar jag mig ner till Posten..
dröm om min förvåning och besvikelse när jag ser att det är den största beslagsbibel jag sett; Hettich katalog om möbelbeslag..
det är en stor bok..
några dagar senare fick jag en avi från Posten om att ett paket fanns att hämta. vikt 4,7 kilo.. helt övertygad om att det är laserskrivaren som har kommit från Netonnet tar jag mig ner till Posten..
dröm om min förvåning och besvikelse när jag ser att det är den största beslagsbibel jag sett; Hettich katalog om möbelbeslag..
det är en stor bok..
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp! Fläckar på trall efter linoljesåpa
Altan & Uteplats -
Vad göra med takbeklädnad efter misslyckad pannläggning?
Tak & Vind -
Mitt golvvärmesystem läcker efter "pillande" - hjälp!
Värme allmänt -
Hjälp jag letar efter ett speciellt klinkersgolv
Golv -
Hjälp! Vattenlås läcker efter byte av korgventil - Lösning?
Kök