Provade att fylla lite lätt, men såg inte att trycket ökade, vet inte hur mycket man måste fylla innan det stiger? Vågade inte prova mer nu.

Jag kan inte göra så mycket nu när barnen sover (små barn, lättväckta), tänker med avluftning och så.

J jonaserik skrev:
Inte just nu med exspansionskärlet , utan bara bli varse om det är luft, du sa att trycket ökat till 0,5 bar helt plötsligt, hade du fyllt på något då. Svårt att höra kanske , men inget missljud från pumpen innan, porlar det fortfarande i elementen så är 100 % luft i dom. Och som jag skrev , fylla och manometern ska stiga sakta.
Det enda konstiga jag såg och hörde när jag stod vid pumpen och trycket föll var att det skakade om utgående värmeröret, men sen slutade.

Ok, det här var riktigt konstigt. Jag stängde av pumpen för att fylla på. När pumpen stannade gick trycket upp till 1.2 igen. Men sen när jag startade den igen så gick den ner till typ 0.1.

Vänstra mätaren är till värmesystenet.
Högra mätaren är till borrhålet.

V Vandieren skrev:
Vänstra mätaren är till värmesystenet.
Högra mätaren är till borrhålet.
Förlåt, såklart. Jag menar den vänstra.

Att trycket gick upp är normalt , men går ner när pumpen startar , kan vara så att manometern, beroende på var på röret till pumpen den är inkopplad , före kan det sjunka och efter kan det öka och dåligt med tryck och kanske luft. Då är det normalt. Manometern ökade sakta det är bra, det säger lite om kärlet att det fungerar , Något började att bli varmt, då är du på rätt väg., så bara fortsätta lufta och fylla på lite i taget Har du alla ventiler på elementen öppna så fritt flöde blir. Har du kollat filtret som ska vara på värmesidan Skit i det kan stöka till det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.