Herregud, vilken kvasilösning på avluftning. Jag måste fråga, är det en Svensk firma som gjord det? Om ja är firman en plåtfirma? Jag hoppas du säger nej för jag lever med tron om att plåtslagare är fortfarande riktiga hantverkare i Sverige.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Herregud, vilken kvasilösning på avluftning. Jag måste fråga, är det en Svensk firma som gjord det? Om ja är firman en plåtfirma? Jag hoppas du säger nej för jag lever med tron om att plåtslagare är fortfarande riktiga hantverkare i Sverige.
Plåtslagarfirman är svensk och etablerad med gott rykte. Han är påväg hit nu fick jag höra så vi ska ta oss en titt.

Jag har nu under tiden läst på lite om kondens. Mitt avluftningsrör går ju osiolerat i det bliviande badrummet, men det utrymmet är isolerat utåt sett så det är lika varmt där som i sovrummet bredvid. Röret går rakt upp igenom ångspärr, 30-40cm stenull, 3mm mdf-vindskiva, ca 2cm luftspalt, råspont, takduk och plåt; -ingen vind alltså. Om jag förstått rätt skulle vattnet kunna bero på kondensproblem ifall röret inte var isolerat. men det har ju ca 30-40cm, sedan är det ju som syns på bilderna inte isolerat i utrymmet, men då borde jag väl sett att det rinner kondens på röret? Det har alltid sett torrt ut. Visst, jag vet inte hur väl stenullen lagts runt röret, men det man ser underifrån ser ju ganska tätt ut.

Kan man utesluta kondensproblematik?

Rickard.
Villa vista Villa vista skrev:
Jag hoppas du säger nej för jag lever med tron om att plåtslagare är fortfarande riktiga hantverkare i Sverige.
Det finns fortfarande "riktiga hantverkare" (min tolkning av vad det betyder) bland dom men plåtslagarna är precis som alla andra hantverksyrken och kvalitén varierar enormt (välj noga)

Ser "dagligen" plåtisar misslyckas med fotplåt, skruva fast plåtdetaljer med nitskruv eller inomhusmontageskruv eller andra genialiska försök att spara plåt och tid.

Till TS så är man ju nyfiken på hur stosen är gjord för det är ju plåten som ska vara tät och ingenting annat, man kan inte skylla på underlaget om plåten inte är rätt.

Redigerat:
Kapar tråden lite, på mitt nybytta tak har jag fått ny plåt på avluftningen.
Nyinstallerad vit plåtavluftning på ett tak med asfaltpapp och synliga skador runt basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta korrekt om man jämför med TS avluftning?

Rickard.
R roberob skrev:
Kapar tråden lite, på mitt nybytta tak har jag fått ny plåt på avluftningen.
[bild] Är detta korrekt om man jämför med TS avluftning?
Nej det är fel på papptak ska man använda epdm-stos. Har du följdfrågor kan du öppna en egen tråd.

• Gilla
Tobias Lind och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
4 4väggarochtak skrev:
Kan man utesluta kondensproblematik?
Kondensläckage uppstår inte i regn utan nästan alltid i -grader, helst när det varit kallt en tid för att sedan bli varmare. På plåttak blir det också kondens är när det är snö på taket men +grader i luften.

En potentiell risk med avluftningar är om dom inte är täta hela vägen ut kan mycket fuktig luft ställa till besvär men det känns väl osannolikt här.

Redigerat:
  • Gilla
R.Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nu är problemet hittat.

Tack vare plåtslagaren som kom förbi för en timma sedan och kollade på det. Han tyckte också att innerröret åkt ner. Därför började vi gräva i isoleringen från insidan ännu mer. Då kände jag att det var som ett S i isoleringen och att en rörskarv lossat. Han tejpade utanpå för mig så får jag ringa snickarfirman nu istället som får komma och fixa. Men nu är det inte akut längre.

Skönt att plåtgubben var så hjälpsam och att firman har kvar sitt goda rykte. Tack för tipsen.

• Gilla
R.Wallin och 9 till
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
Nu är problemet hittat.

Tack vare plåtslagaren som kom förbi för en timma sedan och kollade på det. Han tyckte också att innerröret åkt ner. Därför började vi gräva i isoleringen från insidan ännu mer. Då kände jag att det var som ett S i isoleringen och att en rörskarv lossat. Han tejpade utanpå för mig så får jag ringa snickarfirman nu istället som får komma och fixa. Men nu är det inte akut längre.

Skönt att plåtgubben var så hjälpsam och att firman har kvar sitt goda rykte. Tack för tipsen.
Är det bra firmor brukar de bli lika orolig som kunden om det läcker in.
Skönt att det ordnade sig :)

Kondens kommer vara ett problem, enligt reglementet får man inte med plåt klä in ett plaströr.
Plaströret måste bytas om du önskar korrekt utförande.

Rickard.
H Hammaren15 skrev:
Kondens kommer vara ett problem, enligt reglementet får man inte med plåt klä in ett plaströr.
Plaströret måste bytas om du önskar korrekt utförande.
Vilket reglemente säger det?

Förstår inte vad skillnaden skulle bli av att byta ut det mot gjutjärn vilket jag antar är alternativet. Kondensen kommer ske på insidan av stosen om något så jag förstår inte vad skillnaden blir och enda anledningen som jag vet gjutjärn ofta används genom tak är brandklassning.

TIB Takentreprenörerna säger det.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
H Hammaren15 skrev:
TIB Takentreprenörerna säger det.
Då pratar du om papptaket och inte TS inlägg eller? Skulle säga att läckagerisken är större än kondensproblematik men det är bara min gissning.

Tror inte ens plåtslagare vet vad TIB är och dom följer definitivt inte deras rekommendationer ;)

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.