Vi byggde en takkupa mellan maj-juli i år med en firma som snickrade och en separat anlitad plåtslagare till vårt bandtäckta plåttak. Takkupan är stor och i en del har vi ett tomt utrymme som vi senare ska bygga ett badrum i. Idag regnade det kraftigt under någon timma och när jag kollade in i utrymmet för att leta efter ett verktyg, såg jag att det var en fuktfläck nära avluftningsröret. Uppe i taket ser jag då att det är vattensamlingar på ovansidan ångspärren och en av takbjälkarna verkar ha lett det någon meter bort i rummet och stenullen är blöt. Rakt under avluftningsröret är takgipsskivan också, från första våningen ser man att det 2år gamla helspacklade taket har en fin spricka. Jag lade märke till den för ca 3-4 veckor sedan men har inte en aning om hur länge den varit där men kan det bero på vattnet? Jag är sällan i ”badrummet” eftersom det projektet är planerat till om ett år så vet inte hur länge det kan ha varit så.
Jag är inte säker på att det läcker in från avluftningen men det känns som en svag punkt. Här är lite bilder från idag. Det ser ut som det kan läcka in mellan de nedvikta kanterna på plåtröret, men rimligen ska väl takpappen vara tät under ändå? Möjligen att takstosen är skruvad på något sätt, alt att vinden vickar den och därmed nött hål i pappen?
Bör tillägga att snickarna lade takpappen Makati haloten steel samt deras gummitakstos och klister. Minns jag rätt monterade dem stosen under takpappen och tog rikligt med tillhörande asfaltklister ovanpå för att göra det tätt. Vad jag ser på Matakis hemsida ska man sätta den ovanpå takpappen.
VAD GÖR JAG?!
Jag är inte säker på att det läcker in från avluftningen men det känns som en svag punkt. Här är lite bilder från idag. Det ser ut som det kan läcka in mellan de nedvikta kanterna på plåtröret, men rimligen ska väl takpappen vara tät under ändå? Möjligen att takstosen är skruvad på något sätt, alt att vinden vickar den och därmed nött hål i pappen?
Bör tillägga att snickarna lade takpappen Makati haloten steel samt deras gummitakstos och klister. Minns jag rätt monterade dem stosen under takpappen och tog rikligt med tillhörande asfaltklister ovanpå för att göra det tätt. Vad jag ser på Matakis hemsida ska man sätta den ovanpå takpappen.
VAD GÖR JAG?!
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Ja här har ju byggarna trasslat till det för sig. Ring dem det första du gör imorgon. Ring ditt försäkringsbolag och informera om läget också (inte alls säkert att detta ska hamna på dem men försäkringsbolag brukar inte gilla att få information för sent).
E Emanuel01 skrev:
Du menar för plåtröret?
det är ju lite jobbigt eftersom det är två olika företag, men bådas lösningar verkar ju läcka, så man vill ju inte ta dit plåtisen enbart som fixar sin del, utan att även lösa det som är under. Jag är ju inte 100 på att det är där det kommer in, men jag rev inifrån litegrann och det kändes torrt bakom avluftningsröret, motsvarande högre nivå än avluftningen sett utifrån. Där är det också bara en nockfals och de längsgående falsarna i takets fallriktning så känns inte så troligt att det kommer därifrån heller.
jag funderar på att klättra upp imorgon och sätta en spann över o köra med byggfläkt inne för att se om det faktiskt är det eller ngn annanstans, men det kan ju ta flera veckor och kanske inte ger ngt. Vad hade ni gjort?
Düsseldorff skrev:
Snickarna eller plåtis? Eller båda?
Reklamerar, om du själv kan se på tillverkarens hemsida att det inte är fackmannamässigt monterat lär även ägaren till firman du köpt tjänsten av kunna se att det inte är rätt gjort.4 4väggarochtak skrev:Vi byggde en takkupa mellan maj-juli i år med en firma som snickrade och en separat anlitad plåtslagare till vårt bandtäckta plåttak. Takkupan är stor och i en del har vi ett tomt utrymme som vi senare ska bygga ett badrum i. Idag regnade det kraftigt under någon timma och när jag kollade in i utrymmet för att leta efter ett verktyg, såg jag att det var en fuktfläck nära avluftningsröret. Uppe i taket ser jag då att det är vattensamlingar på ovansidan ångspärren och en av takbjälkarna verkar ha lett det någon meter bort i rummet och stenullen är blöt. Rakt under avluftningsröret är takgipsskivan också, från första våningen ser man att det 2år gamla helspacklade taket har en fin spricka. Jag lade märke till den för ca 3-4 veckor sedan men har inte en aning om hur länge den varit där men kan det bero på vattnet? Jag är sällan i ”badrummet” eftersom det projektet är planerat till om ett år så vet inte hur länge det kan ha varit så.
VAD GÖR JAG?!
Jag är inte helt säker på det, men har ett vagt minne av att jag såg det. När nu läckaget upptäcktes kollade jag upp det på makitas hemsida.F fribygg skrev:
Problemet blir ju då att jag inte kommer åt för att se det innan plåtgubben tar bort plåten, hade det bara varit plåten som läckte så hade jag för det första aldrig märkt det och för det andra hade han i sådana fall bara kunnat lägga mer "klet" så att det tätade bättre än vad det gör nu. Men nu måste han ju ta bort plåten för att även komma åt pappen och se vart det läcker. Hur skulle ni hanterat det?
Du menar att det ser konstigt ut på toppen på röret? Man ser att det kan komma in vatten mellan plåtröret och mitt plastavluftningsrör. Men innanför där så sitter det ju takpapp som ska vara tät, så även om det läcker in förbi plåten, borde det väl inte komma igenom takpappen också?L lordi skrev:
Japp, det var vad jag tänkte också. Men återigen, även om plåtarbetet skulle vara fel borde det väl inte läcka igenom pappen också? Vet iof inte hur det stupröret sitter fast, men det rör på sig om jag trycker med foten på taket bredvid. Kanske skruvat under plåten, så det kanske har punkterat pappen isf? Vad tror ni?sunnis skrev:
Men oavsett, först ringa försäkringsbolaget, sedan ringa plåtgubben som får komma och ta upp, så får man se vad det beror på, eventuellt ta in snickarna då? Man vill ju helst inte öppna upp under flera dagar iom mycket regn.
Pratade precis med mitt försäkringsbolag som sa att de täcker enbart det som är "inuti" huset, alltså inte takstolar och uppåt.
Om det nu runnit in, ska man då riva upp en del av taket inkl råsponten och även underifrån inkl ångspärr, isolering och vindskivor. Eller räcker det att ta upp plåten, se hur det ser ut med ev. genomföring i takduken, täta de hålen, sätta en ny extra takstos tillhörande takduken och göra om plåtarbetet. Sedan inifrån ev. byta ut del av isoleringen som är blöt? Är det plåtfirman som borde stå för det isf? De kommer ju säkert hävda att även om deras plåtjobb kanske inte var helt 100, så bör ju takduken hålla tätt och de gjorde inte den?
Har ringt och sms'at kontakten på plåtfirman men inte fått återkoppling ännu.
Om det nu runnit in, ska man då riva upp en del av taket inkl råsponten och även underifrån inkl ångspärr, isolering och vindskivor. Eller räcker det att ta upp plåten, se hur det ser ut med ev. genomföring i takduken, täta de hålen, sätta en ny extra takstos tillhörande takduken och göra om plåtarbetet. Sedan inifrån ev. byta ut del av isoleringen som är blöt? Är det plåtfirman som borde stå för det isf? De kommer ju säkert hävda att även om deras plåtjobb kanske inte var helt 100, så bör ju takduken hålla tätt och de gjorde inte den?
Har ringt och sms'at kontakten på plåtfirman men inte fått återkoppling ännu.