9 740 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
hjälp! byte av bergvärmepump från 1998
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Tja,A AudiTT skrev:
Det har gått bra. Efter en heldel forskning och många offerter. Vi landande till slut på en mitsubishi geodan 11kw. Köpte den under kampanj för 80k installerat och klart. Bättre pris finns bara inte.
Haft den nu i exakt 2 månader. Mycket nöjd! Elräkningen har halverats, stabil värme och gott om varmvatten.
Slutsatsen är att det finns utbytes pumpar för oss som har grudare borrhål. Man behöver inte borra om och hålla på. Dessa pumpar ligger vanligtvis mellan 90 och 110k. Alla är lika bra (ivt, nibe, thermia, geodan osv) geodan är dock ny på marknaden varför man kan få den till bättre priser. Vet folk som haft den i över ett år nu och de är mycket nöjda med den pumpen.
Får du en utbytes pump för 80-90k ink installation så tycker jag att du inte tvekar utan kör direkt. Du märker en jätte skilland på elräkningen och slipper bråka å vara orolig över en tickande bomb =b. Vem vill ha en trasig sådan när det är -10 ute?
Bästa investering jag har gjort för huset och den betalar av sig själv heltenkelt.
Lycka till!
Men just nu är det varmt ute och pumpen går inte så mycket per dag vilket gör att inte borrhålet kylsner så mycket. Det är i mitten och slutet av vintern som ett bra (läs djupt) borrhål betalar sig.Saabgubben skrev:Tja,
Det har gått bra. Efter en heldel forskning och många offerter. Vi landande till slut på en mitsubishi geodan 11kw. Köpte den under kampanj för 80k installerat och klart. Bättre pris finns bara inte.
Haft den nu i exakt 2 månader. Mycket nöjd! Elräkningen har halverats, stabil värme och gott om varmvatten.
Slutsatsen är att det finns utbytes pumpar för oss som har grudare borrhål. Man behöver inte borra om och hålla på. Dessa pumpar ligger vanligtvis mellan 90 och 110k. Alla är lika bra (ivt, nibe, thermia, geodan osv) geodan är dock ny på marknaden varför man kan få den till bättre priser. Vet folk som haft den i över ett år nu och de är mycket nöjda med den pumpen.
Får du en utbytes pump för 80-90k ink installation så tycker jag att du inte tvekar utan kör direkt. Du märker en jätte skilland på elräkningen och slipper bråka å vara orolig över en tickande bomb =b. Vem vill ha en trasig sådan när det är -10 ute?
Bästa investering jag har gjort för huset och den betalar av sig själv heltenkelt.
Lycka till!
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Här kommer en uppdatering efter 2 års användning.B bjorsi skrev:
Vi har sänkt våra elräkningar med ca 40%. Högsta elräkningen vi har fått sedan vi installerade Geodan låg på 2670kr (före elkrisen).
innan vi installerade pumpen låg elräkningen under de kallaste månaderna på 4500-6500kr (2017-2019).
Det vi var mest oroliga för var att borrhålet inte skulle generera tillräckligt med värme pga dess djup som är väldigt grund jämfört med modern standard. Men vi har klarat oss och Pumpen har enbart gått på tillsats (aldrig på eltillskott) trotts att vi inte har så djupt borrhål samt att majoriteten av våra grannar har bergvärme, som tydligen borde ha negativt påverkan på berget..
Det uppvärmda ytan är 250kvm. Boarea är 125kvm och biarea är 125kvm (inredd källare).
Jag var lite orolig efter en del kommentarer här men nu efter 2 vintrar så känner jag mig ganska bekväm att pumpen/borrhålet klarar av att värma mitt hus till ett förmånligt pris.
Vi har ställt in värmepumpen på 23g under vintertiden (mina grannar kör 19-21g med äldre värmepumpar).
Vi har småbarn och tycker att det är skönt/bekvämt att ha 23g inne. Vi skulle kunna spara ett par hundralappar till om vi sänker värmen till 21g.
Ovannämnda priser gäller alltså under normala förutsättningar och inte med elkrisen som vi har idagsläget.
Mellan januari och mars fick vi högre elpriser (bor i elområde 3, västra götaland) detta har påverkat elräkningen som blev ca 3800-4200kr (dec 2021-mars 2022) men vi fick ersättning från staten. Vill minnas att jag har fått ca 4000kr i ersättning för de högre elpriserna som varade mellan december och mars 2022.
Gällande varmvatten som har vi aldrig råkat ut för att det har tagit slut eller känt att det är på väg att göra det. Vi är 5 personer som bor i hushållet (2 vuxna & 3 barn) det har hänt nån enstaka gång att vi alla duschat tätt på varandra utan att märka någon som helst skillnad på varmvattnet. Vi har inte heller varit sparsamma eller tänkt på det när vi användt varmvattnet.
Jag använder greenly appen som visar vad vi förbrukar timme för timme. Vi har enligt appen legat under top 20 vad det gäller förbrukning jämfört med liknande villor i vårt område. Vi är inte sparsamma på något sätt men vi märker att geodan sänkte våra kostnader en heldel.
Jag vill även poängtera att vi har bytt all belysning till led samt införskaffat ny tvätt & torkmaskin (2020) vi har tjänat på detta som ni ser på bilderna nedan från min greenly app (se bifogade filer).
Min årsförbrukning har gått ner från 27000-29000kwh/år till ca 13000-15000kwh/år. Vi sparar alltså drygt 12000kwh per år tack vare en ny bergvärme pump, led belysning samt nyare vitvaror.
Hoppas att mitt inlägg hjälper er som funderar på att uppgradera till en nyare bergvärme pump.
Vårt borrhål är 120m djup och klassas som "underdimensionerad" för ett hus på 250kvm. Alla firmor som tittade har noterat detta och noterade att pumpen kan gå på eltillskott när det blir väldigt kallt ute, det kan även de med djupt borrhål göra. Våran pump har inte gått på eltillskott hittills och siffrorna i pumpen visat att den har jobbat bekvämt och tom kopplat ifrån nån timme per dygn trotts kylan.
Vi är super nöjda med Geodan.
Kostnaden för insköp ink installation var 80000kr (2020 priser) jag vill minnas att det var kampanjpris som Mitsubishi körde med då.
Redigerat:
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Läs uppdateringen ovan. Du bör klara dig fint även med 98m djup. Men kolla hur det ligger till om många nära grannar har borrat nära ditt hus. Man kan se detta online nåstans. Kan påverka värmen i berget nämligen.F flaektrem skrev:
Tack för en gedigen uppdatering .Saabgubben skrev:
Då känner jag mig lite trygg med att vårt borrhål kan räcka.
Många grannar har bergvärme här i vårt område i Mölnlycke men det sluttar bra och högt flöde på grundvatten (l/s).
Vi kör redan allt på LED och har åtminstone modern tvätt och tork (2019).
Vi överväger att återvinna frånluften då vi har mekanisk frånluft idag.
Det gäller bara att installatörerna ska få loss tid att komma ut, de har ju häcken full.
Vilka kontaktade du för offert?Saabgubben skrev:Tack för alla svar! Blev lite klokare.
Jag har självdrag och en frånluft är planerad längre fram men inte aktuellt idag då vi har många projekt igång just nu.
Det lutar mer åt en ny bergvärmepump. Fick syn på den nya mitsu geogan som folk pratar gott om.
Jag har behärt offert från dem stora leverantörerna, vi får se var vi landar på slutet av augusti
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Mölnlycke står i princip på berg så där behöver man inte vara orolig. Minns ett av mina värsta fiber projekt i Mölnlycke. Jag var projektledare där. Aldrig åkt på så mycket ÄTA arbeten så som det blev i Mölnlycke pga bergetB bjorsi skrev:
Vi kontaktade dessa firmor för offert:
Johansson & Gunverth VVS & El AB
Kungälvs rörläggeri AB
Zorrobygg i Mölnlycke
Svensk kylservice AB
Högbergs rör Borås AB
Hovby rör AB
Av alla dessa gick vi vidare med johansson & gunverth AB samt hovby rör AB båda var trovärdiga, seriösa, ärliga och väldigt professionella och även priserna var lägre än hos dem andra.
Vi valde Hovby rör AB tillslut då priset vi fick där var oslagbart ( nästan 15k billigare än vad övriga ville ha).
Lycka till!
Tack för tipsen .Saabgubben skrev:Mölnlycke står i princip på berg så där behöver man inte vara orolig. Minns ett av mina värsta fiber projekt i Mölnlycke. Jag var projektledare där. Aldrig åkt på så mycket ÄTA arbeten så som det blev i Mölnlycke pga berget
Vi kontaktade dessa firmor för offert:
Johansson & Gunverth VVS & El AB
Kungälvs rörläggeri AB
Zorrobygg i Mölnlycke
Svensk kylservice AB
Högbergs rör Borås AB
Hovby rör AB
Av alla dessa gick vi vidare med johansson & gunverth AB samt hovby rör AB båda var trovärdiga, seriösa, ärliga och väldigt professionella och även priserna var lägre än hos dem andra.
Vi valde Hovby rör AB tillslut då priset vi fick där var oslagbart ( nästan 15k billigare än vad övriga ville ha).
Lycka till!
Jag har kontaktat 4 andra. Ska höra av mig till några av dessa med.