Skaffa en slipplatta från Anza med förlängningsskaft;
https://www.bauhaus.se/slipverktyg-...Omke4NmNZDTzUqxaZgFKc2herpJirl6xoCHAEQAvD_BwE

Sätt på slippapper med 120-korn och slipa ner ordentligt, känn med handflatan att det är jämnt. I och med att det är målat så får du nog byta papper några gånger då färgen sätter igen slippappret fortare än annars.

Använd sedan en 400mm bred spackelspade och spackla igen. Var noga med att du spacklar så jämnt du bara kan, du ska ha ett visst jämnt tryck på spackelspaden i hela draget. Lägg inte på tjocka lager utan spackla hellre fler gånger. Ett tak får man räkna med behöver spacklas minst 3 ggr. Googla
Tex på henkes målartips så hittar du bra videor

Vi kommer imorgon att bredspackla hela taket, haha återkommer imorgon med resultatet

Slipa ner och spackla igen. Om ni inte lyckas spackla en gipsskarv så ge er inte på att bredspackla, det är otroligt mycket svårare. Särskilt i tak.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
S
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
jo men vi får använda grovt papper :crysmile:
Jaja ok då

Spackla, slipa, börja om, spackla igen, svär lite, öva lite mer, öva öva öva, ge inte upp... ;)

Det där löser sig! Köp en billig slipmaskin och kör rejält bara :) Slipa med kloss för hand är ju omöjligt Annars sätt upp takskiva, eller ring en målare som många sagt. Men det känns onödigt

Lära sig spackla under tidspress och i ett tak skulle jag säga inte är bästa upplägget. En vägg, bra släpljus och gott om tid, då kan man lära sig. Sen tar man ett tak som nästa jobb.

Det där fixar som sagt en målare på nolltid. Är ni i tidsnöd, ta in nån som kan, annars - lär er hur man gör men det kan ta ett par försök innan det blir bra... Generellt så är man amatör är det bättre att spacka lite än att dra på massor. Det sjunker när det torkar och blir svårare att slipa. Men att ta lite i taget kräver ju tid, torktid, sen slipa, sen spackla. Jag tror inte 3 omgångar räcker om man är novis på det.

Är det något där en hantverkare är 10 gånger snabbare än mig är det nog just spackla. Jag får till ett bra resultat, men det tar tid.

mexitegel mexitegel skrev:
Skaffa en slipplatta från Anza med förlängningsskaft;
[länk]

Sätt på slippapper med 120-korn och slipa ner ordentligt, känn med handflatan att det är jämnt. I och med att det är målat så får du nog byta papper några gånger då färgen sätter igen slippappret fortare än annars.

Använd sedan en 400mm bred spackelspade och spackla igen. Var noga med att du spacklar så jämnt du bara kan, du ska ha ett visst jämnt tryck på spackelspaden i hela draget. Lägg inte på tjocka lager utan spackla hellre fler gånger. Ett tak får man räkna med behöver spacklas minst 3 ggr. Googla
Tex på henkes målartips så hittar du bra videor
Snarare 60 eller 40-papper men bara på spacklet. Annars får man nöta länge.
Ett tips är att googla innan man gör något man inte gjort tidigare. Det finns många tips på Youtube hur man spacklar så man minimerar slipningen.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
En målare kommer och bredspacklar taket ikväll :)

• Gilla
J Vos och 8 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Snarare 60 eller 40-papper men bara på spacklet. Annars får man nöta länge.
Ett tips är att googla innan man gör något man inte gjort tidigare. Det finns många tips på Youtube hur man spacklar så man minimerar slipningen.
Riktigt. Hjärnsläpp. Jag tänkte bara 120-papper eftersom det är det jag brukar använda.

• Gilla
Amaryllis92
  • Laddar…
A Amaryllis92 skrev:
Bra! (y) Men glöm inte att fortsätta öva, i lugn och ro. Det är bra för framtiden. Många kan mer än dom tror, med lite glada tillrop och övning.

• Gilla
evana och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och en rolig tråd, mannen i huset blev tvingad av mig att läsa det ni skrivit. Han tyckte det såg bra ut hans arbete hahahahaha en snickarkompis hade sagt att det var bra för att vara första gången men han ville nog bara vara snäll!

• Haha
  • Gilla
Hallonbåten och 2 till
  • Laddar…
Kul! Kanske nåt att ta efter (fast i mitt fall frugan) - när vi inte enas om nåt brukar jag få konsultera svärfar som fortfarande har sin dotters fulla förtroende i byggfrågor. Ganska ofta håller han med om det jag kommit fram till genom att konsultera google, byggahus och egna tankar.

A Amaryllis92 skrev:
Bra val. Jag skulle vilja påstå att det där inte är slipat alls ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.