Jag har både en blå Bosch och en Festool 300. Boschen är en 65 från -88 som har fått slita i aluminium och ståldörrar. Båda fungerar bra, men på den nya Festoolen är klingbyte mm mycket simpelt. Även stödrullar finns för att hjälpa klingan på rätt kurs.
När jag skulle köpa den nya i somras stod jag inför valet mellan en Bosch 135 och Festools 300. Handlaren rekommenderade då Festools maskin, bl a för att den är mindre lösa/rörliga delar i den. Hans erfarenhet var att de får mindre reklamationer med Festools stickis än med Bosch. I övrigt verkar maskinerna lika. Resonemangen med lösa delar vet jag inte om m an skall fästa sig mot. Den gamla 65:an har jag "misshandlat" med att montera lås i metalldörrar, och den har fungerat utmärkt med att såga fina snitt i 27 mm ekskiva där jag gjort rundade hörn med den. Rakt och fint.
Så det kvittar nog vilken "proffsmaskin" man väljar. De är nog alla bra nog. Det är nog mer tycke och smak som avgör vilket fabrikat man väljer.

En historia om billiga maskiner har jag. Min far skulle för en del år sedan byta ut alla bräder i insynsskyddet till sin uteplats. För detta köpte han en Skilstickis av en ganska liten modell. Bygelvarianten. Det gick inte alls. Den orkade inte att såga rakt i en 22 mm panel som användes. Den var helt enkelt sopig. Pengarna i sjön. Då hade farsan ändå fått låna riktiga klingor av mig, så det hängde inte på klingorna. Han fick då låna min Bosch som då "bara" var 7-8 år gammal, det gick som en dans.

Så gräv lite djupare i kista och investera i en bra såg. Du har den länge!

Lycka till!

matshermansson skrev:
Handlaren rekommenderade då Festools maskin, bl a för att den är mindre lösa/rörliga delar i den
Jag har hört raka motsatsen; att anledningen till att Festool's sticksåg är en av de mest högljudda, är att den innehåller så mycket rörliga delar som behövs för att den ska klara av så snäva svängar som den gör.
Jag vill minnas att det var en representant från Festool som sa det.

Har en AEG step 800x som jag är väldigt nöjd med till det jag anväder till som hemma snickare. Går tyst är förhållandevis lätt och ger fina raka snitt.

ACME skrev:
Jag har hört raka motsatsen; att anledningen till att Festool's sticksåg är en av de mest högljudda, är att den innehåller så mycket rörliga delar som behövs för att den ska klara av så snäva svängar som den gör.
Jag vill minnas att det var en representant från Festool som sa det.
Ajdå, blev kanske lurad. Det är kanske större marginaler på Festool än på Bosch.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.