7 294 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Hjälp att välja sticksåg
Sida 1 av 2
Hej,
Behöver hjälp med att välja en sticksåg. Kommer att använda den till "finsnickeri" typ snickra ihop små bokhyllor, skåp och dylikt. Är road av att snickra så jag vill satsa på ett bra och rejält verktyg som håller länge.
1) Skall jag välja en rak modell eller en bygelmodell?
2) Skall man satsa på en proffsmodell (t ex Bosch blå, Makita) eller räcker en bra hobbymodell? (t ex Bosch grön, AEG, Skil)
Behöver hjälp med att välja en sticksåg. Kommer att använda den till "finsnickeri" typ snickra ihop små bokhyllor, skåp och dylikt. Är road av att snickra så jag vill satsa på ett bra och rejält verktyg som håller länge.
2) Skall man satsa på en proffsmodell (t ex Bosch blå, Makita) eller räcker en bra hobbymodell? (t ex Bosch grön, AEG, Skil)
1, Rak har generellt varit det mest populär bland proffsmaskinerna, iallafall i Sverige (kanske tom Europa?), men det handlar nog mest om vad man personligen gillar bäst. Jag föredrar den raka alla dagar i veckan, just för att handen hamnar närmare arbetsstycket vilket ger bättre känsla, och att det är lättare att såga underifrån (vilket är bra då det fina snittet blir på undersidan...om man inte använder festools splitterskydd för då får man fina snitt på båda sidor...kanske har andra tillverkar oxo ett sådant splitterskydd)Multitool skrev:Hej,
Se oxo till att bygga dig ett bord att fästa sågen i, perfekt när man ska göra kurviga former vid finsnickeri.
2, Detta beror helt på dina krav/hur mycket du ska använda sågen/budget osv. Helt klart är att det är skillnad. Som amatör blir det oftast omöjligt att ekonomiskt räkna hem ett proffsverktyg om man inte har en "arbetsglädje-faktor" som får kosta lite. Gillar du att snickra så rekommenderar jag en festool ps300eq som verkligen är toppen. Många tycker att Bosch 135ce är det bästa som kan fås för pengar. Kom ihåg att bra klingor är avgörande för resultatet.
Jag har en milwaukee jspe 90x som jag tycker är mkt bra. Sågar fint samtidigt som den har mkt kraft och är lätt att styra. Aeg har en modell som ser i stort sett likadan ut och jag tror inte att det skiljer så mkt i sågresultat. Aeg räknas väl i stort sett somm proffsverktyg iaf så är det många proffs som använder dom.
Jag tänker inte lägga mig i diskussionen om val av sticksåg. Allt har redan avhandlats här på forumet. Det slutar alltid med frågan om man skall ha en 85:a, en 135:a eller PS 300 EQ.
Däremot ställer jag mig en aning frågande till nyttan av en sticksåg vid finsnickeri/möbelsnickeri. En bordsmonterad fräs och en bra bordcirkelsåg kommer i regel först, liksom ett set med bra stämjärn. T
itta gärna i någon bra snickeribok, så får du tips om lämpliga verktyg. The taunton press har bra amerikanska böcker.
Däremot ställer jag mig en aning frågande till nyttan av en sticksåg vid finsnickeri/möbelsnickeri. En bordsmonterad fräs och en bra bordcirkelsåg kommer i regel först, liksom ett set med bra stämjärn. T
itta gärna i någon bra snickeribok, så får du tips om lämpliga verktyg. The taunton press har bra amerikanska böcker.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Håller med Mattias. Visst finns det tillfällen när en sticksåg är bra, men det är knappast det första man köper för finsnickeri. Kan lägga rikt- och plan till Mattias lista, efter det han räknar upp.
När det gäller stigsåg så tycker jag personligt att det är det elverkyget som man märker störst skillnad på att man får vad man betalar för. Jag är fullständigt förälskad in min Bosch 135:a.
Första sticksågen jag haft som ger näst intill helt vinkelräta kanter nar man jackar ut en 45 regel .
Första sticksågen jag haft som ger näst intill helt vinkelräta kanter nar man jackar ut en 45 regel .
På jobbet kör vi med 135'an och hemma sågas det med PS300EQ.
135'an må vara starkare, men den är mycket klumpigare, inte lika trevlig att jobba med och krånglar mer än vad Festool's dito gör.
På två år har vi behövt byta sladden en gång och nu senast är det omöjligt att få bordet att sitta helt vinkelrätt mot bladet.
Nej, Festool sågar bättre än Bosch.
135'an må vara starkare, men den är mycket klumpigare, inte lika trevlig att jobba med och krånglar mer än vad Festool's dito gör.
På två år har vi behövt byta sladden en gång och nu senast är det omöjligt att få bordet att sitta helt vinkelrätt mot bladet.
Nej, Festool sågar bättre än Bosch.
Jag har en Hitachi CJ 110 MVA som jag är riktigt nöjd med, men innan har jag bara använt budgetsågar och skillnaden är enorm.
Provade kompisens Bosch PST någonting igår och den kändes fakriskt riktigt skön, dom ligger ju lite lägre i pris än proffsmodellerna.
Provade kompisens Bosch PST någonting igår och den kändes fakriskt riktigt skön, dom ligger ju lite lägre i pris än proffsmodellerna.
Om det nu blir bättre snitt om man kör "upp och ner" varför har tillverkarna då inte sågtänderna åt motsatt håll? borde inte det ge samma effekt eller?
Dessutom har hag en FLEX S203KVE (nämns alldeles för sällan på detta forum ) som är lätt hanterlig och stabil.
Dessutom har hag en FLEX S203KVE (nämns alldeles för sällan på detta forum ) som är lätt hanterlig och stabil.
Bosch säljer sådana blad under benämningen "Clean Cut"Rund_skruvad skrev:
Tja, fast clean cut finns ju också som "traditionell sågriktning". Clean cutten är ju till för att få fina rena snitt. Gissar att de flesta tillverkare har blad som sågar bort från sticksågen med mer eller mindre rena snitt. Dock behöver man viss vana för att köra med ett sådant blad. Bladet blir att trycka sågen bort från sågytan så man behöver vara beredd på detta.
En bordsmonterad stickis är faktiskt inte så dum, själv har jag sågat ut rätt så många modeller och mallar så. Dessutom kan man då slipa ner figursågningsblad så att de blir enbart ett par millimeter breda och gör det möjligt att svänga extremt tajt.
Portabiliteten med denna lösning är ett plus och att sen sticksågsklingor går snabbare att byta och är mycket billigare än bandsågsblad är inte heller något minus.
/Kent
Portabiliteten med denna lösning är ett plus och att sen sticksågsklingor går snabbare att byta och är mycket billigare än bandsågsblad är inte heller något minus.
/Kent