P p_k skrev:
Håller helt med, det känns som fel tid att köpa pump. Höga priser och teknikskifte.

Angående CTC och propan så kommer säkert barnsjukdomar finnas men eftersom Nibe kört propan ett tag hoppas jag de värsta är lösta. Tror IVT/Bosch också skulle släppa sina nya pumpar i år.

Återstår att se hur stor prisskillnaden mot befintliga modeller blir, för min del tar det emot att köpa pump med R407C eller R32 idag men egentligen spelar det kanske ingen större roll. Åtminstone med vatten till innerdelen som jag tittar på.

F_Svensson: Thermia har jag inte tittat på efter att ha hört att deras tidigare luft/vatten-maskiner inte varit bra men en firma rekommenderade dem före Mitsubishi. Lite tveksam till IVT också men framförallt för att deras service och support verkar sådär numera.
Lite tråkigt att höra att att Thermia haft problem med just sina LV-VP tidigare. Firman som gav mig en offert på just Thermia är dem jag har fått bäst intryck av och helst hade valt.

Jag tar in en sista offert nu på lördag, så får vi se vilken tillverkare och modell de rekommenderar. Fortsatt tacksam för alla former av erfarenheter och synpunkter. Tycker det är rätt svårt att hitta konkret info att gå på.

De flesta tillverkare har nog haft mindre lyckade modeller och jag är inte i branschen så lägg inte för stor vikt vid det. Däremot viktigt att installatören verkar bra.

Ska läsa på lite om Thermia när jag hinner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P p_k skrev:
De flesta tillverkare har nog haft mindre lyckade modeller och jag är inte i branschen så lägg inte för stor vikt vid det. Däremot viktigt att installatören verkar bra.

Ska läsa på lite om Thermia när jag hinner.
Ja, så är det helt säkert. Tror också att en bra installatör är viktigare. Har haft oturen att genomgå ett riktigt mardrömsbygge med byggfirman från helvetet för ett antal år sedan så förtroende för installatören står väldigt högt i kurs hos mig.

Talade med firman som gav mig offert 1 igen igår. Han menade att han valt en VP med propan delvis eftersom han tror att servicekostnader för värmepumpar med andra medier kommer att öka allteftersom de försvinner från marknaden. Svårt för mig att avgöra hur mycket sanning det ligger i det, men det känns ju inte helt orimligt.

Jag har en 12 år gammal Thermia Atria 10 LVVP och den har fungerat ok.

Två saker har gått sönder, cirkulationspumpen för brine skar ihop efter 8 år (en Wilo så det är inte konstigt) och en relästyrning för fläkthastighet (600 kronor) utedel rasade efter 12 år.

Cirkulationspumpen och allt arbete täcktes helt av trygghetsförsäkringen som jag hade då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.