TS har nog tittat på reläet i #11 och där finns individuella NO/NC kontakter så man får bygla ena sidan på dem för att få växlande kontakter. Och sen koppla som på snaggletooths schema.
 
Tack GK100 och snaggletooth! Vilken ritning!
 
Ja, det går bra men du bör ha socklar till dem också.
 
Om man utgår från snaggletooths ritning och byter det ena reläet mot ett tvåpoligt får man möjlighet att välja fyra hastigheter med endast två utgångar från fibaron.
motor.png
Snabbt ritat i CircuitLab
 
Redigerat:
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Hur coolt var inte det då! Snyggt mcfrency då kan jag inkludera total avstängning också. Vilket vore super när man drar igång köksfläkten.

Skall bara få tag i elschemat för vår köksfläkt från fjäråskupan. Skulle vilja att den "overridar" fibaron och stänger frånluften helt. Det borde ju bara vara att skicka in signalen från den (om jag nu kan få en sån) i båda reläerna och se till att detta ger 0V till frånluftsmotorn.

Fasen det blir nog bra det här :)
 
Är det inte smidigt att hitta en sådan utgång kan man ju använda ett strömrelä.
"Med hjälp av en intern ringkärnetransformator jämförs växelströmmen över förbrukaren V1 mellan 0,1A och max 32A med det inställda värdet. Om det inställda värdet överskrids stänger
ett relä av en förbrukare V2"
 
Fick svar från fjäråskupan, som hade en hyffsat en smidig lösning. Så nu har jag beställt 3 olika reläer från elnu.se (där dom var superbilliga):
1 LY1 230VAC, 1 LY2 230V, 1 LY1 12VDC

http://www.elnu.se/index.php?lista=...&n4=&n5=&n=4&artnr=LY1-230VAC&mark=LY1-230VAC
-----------------------------
Finns ingen sådan utgång.
Däremot har jag någon gång löst det på ett liknande sätt.

Spänningen till externmotorn är en triac styrning.
Vissa switchade 12V trafos (liknande mobilladdaren) klarar att driva ut 12v
även vid första spänningen.
Alltså skaffa en switchad 12v trafo som klarar 110-230V inspänning, koppla den parallellt med externmotorn och prova, får du ut 12v när du kör fläkten på första läget så kan du använda den signalen till ett relä eller liknande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.