HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Manometern sitter väl på sekundärkretsen ( radiator eller golvvärme), så det systemet måste bli trycklöst, så det inte sprutar så mycket vatten. Finns det luftningsnipplar i centralen, så använd dem ( sitter förmodligen högt upp. Efter bytet, så får du fylla upp till rätt tryck igen.
Tack för alla hjälp och alla svar. Nästa utmaning blir att hitta en manometer som passar, hittar inga som är topp anslutna. Skulle det fungera med en vanligt 63mm manometer där visningen är istället upp/ner jämfört med den som sitter nu?

Manometern kan monteras "upp å ner" utan bekymmer..

Man kan även ta en bakansluten och montera en vunkelkoppling.

Demmpa Demmpa skrev:
Stäng av cirkulationspumpen.
Stäng ventilerna för framledning och retur på sekundärsidan, värmekretsen.
Släpp ut övertrycket via säkerhetsventilen (oftast röd ratt), lämna den gärna öppen.
Byt manometern, det kan läcka en del vatten svart vatten.
Börja fylla på systemet,
Stäng säkerhetsventilen.
Fyll systemet till ca 1 bar,
Lufta systemet om luftningsventil finns.
Öppna ventilerna till värmekretsen,
Fyll till 1,5 bar
Starta cirkulationspumpen,
Kör anläggningen några timmar,
Lufta där det behövs.
Hej,

Tack för guiden du skickat mig, nu har jag bytt manometern och det gick bra. Efter att jag byte manometern lät jag anläggningen köra några timmar och avluftade golvvärmen på båda våningar (fanns ingen luft i). Jag brukar avlufta golvvärmen via skruven på kallt vatten. Skall man avlufta även via samma skruv på det varma vattnet?

Jag fyllde på anläggningen till 1,5 bar men såg att efter några timmar sjönk trycket till 1,25 bar. Är detta normalt efter att man har fyllt på med vatten? Nu har jag fyllt på åter till 1,5 så får jag se om trycket blir stabilt.

• Manometer installerad i ett rörsystem visar trycket 1,25 bar. Background av VVS-installation med rör och anslutningar synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometrar och rörsystem i värmeanläggning, en röd och en blå manometer markerade, med frågor om tryckstabilitet och avluftning av golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjv-centraler brukar fylla på värmekretsen med varmvatten.
När varmt vatten svalnar så minskar trycket.

Demmpa Demmpa skrev:
Fjv-centraler brukar fylla på värmekretsen med varmvatten.
När varmt vatten svalnar så minskar trycket.
Toppen, tack. Har du även koll om man skall avlufta både kallt och varmt för golvvärme enligt bilden jag skickade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.