WestcoastHstd skrev:
lokalen/rummet skall efter sanering dammsugas med hepafilter,tvättas samt torkas av plus att undertrycket skall kvarstå tills nästa dag.

Som sanerare så är risken mycket stor att utsättas för sporer och någon garanti finns aldrig.
Pga detta så bör man inte ex röka.
Men man tvättar sig noggrant i luftslussen samt är noga med säkerhetsföreskrifterna ex.
Hur kan man då vilja utsätta sig för detta?

Hmm, får erkänna att jag känner mig ganska uppstressad när jag läser denna tråden. Jag har själv brottats med ett golv (2-3 dagar), och eftersom det finns kunnigt folk i denna tråden passar jag på att fråga om ni kan göra något utlåtande utifrån en bild. Jag gjorde detta innan jag hade någon kunskap om att asbest även finns i mattor samt lim. Dessutom har jag en liten 3 åring.
Mitt tillvägagångsätt. Jag fuktade golvet rejält, sedan slet jag av mattan (syns i övre högra hörnet) som bara lossade i översta "lager" kvar blev alltså undre delen av mattan. Undre delen av mattan fick jag sedan riva bort med spade samt kofot. Lösa delar samlades ihop i säckar, sedan dammsugades utrymmet med en nilfisk (byggdammsugare). Det var sommar så dörren var på vid gavel. Jag hade noll skydd. Dessutom har jag småbarn. Jag upplevde inte att det dammade nämnvärt,
Tack på förhand - förresten, jag har en bit av mattan kvar.... Enda ålderindikationen jag har är att mattan är minst 17 år gammal.

• IMG_9056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
öringen skrev:
Hur kan man då vilja utsätta sig för detta?
Mycket bra fråga, har tänkt på det själv.

Tror att det ligger många faktorer i detta men i grund och botten så är det skitigt,farligt,grovarbete som måste göras av någon.

Då jag inte jobbar som sanerare och inte heller tänkt att göra det, så kan jag inte svara bättre på din fråga.

Hoppehare skrev:
Hmm, får erkänna att jag känner mig ganska uppstressad när jag läser denna tråden. Jag har själv brottats med ett golv (2-3 dagar), och eftersom det finns kunnigt folk i denna tråden passar jag på att fråga om ni kan göra något utlåtande utifrån en bild. Jag gjorde detta innan jag hade någon kunskap om att asbest även finns i mattor samt lim. Dessutom har jag en liten 3 åring.
Mitt tillvägagångsätt. Jag fuktade golvet rejält, sedan slet jag av mattan (syns i övre högra hörnet) som bara lossade i översta "lager" kvar blev alltså undre delen av mattan. Undre delen av mattan fick jag sedan riva bort med spade samt kofot. Lösa delar samlades ihop i säckar, sedan dammsugades utrymmet med en nilfisk (byggdammsugare). Det var sommar så dörren var på vid gavel. Jag hade noll skydd. Dessutom har jag småbarn. Jag upplevde inte att det dammade nämnvärt,
Tack på förhand - förresten, jag har en bit av mattan kvar.... Enda ålderindikationen jag har är att mattan är minst 17 år gammal.
Uppfattade inte din fråga,
men om det är ifall du har hanterat asbest så är svaret vet ej.
Enda sättet att få reda på det är att skicka in det för testning.

Precis, det måste testas. I vårt hus, i samband med rivningen efter branden, så testades alla material som kunde vara fastsatta med lim/fog som innehöll asbest. Man kom fram till att båda plastmattorna var limmade med lim som innehöll asbest, kaklet ovanför diskbänken hade asbest i fogen/bruket, medan den kaklade toaletten inte hade det. Samma sak var det med plastmattan i trappen - den var inte limmad med "asbestlim".

En annan fråga. Om man lämnar svarta limrester på golvet, visst har man då lämnat kvar asbest? Anledningen till att jag frågar är för att asbestsanerarna i vårt hus slipade golven efter att dom hade tagit bort mattorna. De slipade även väggarna bakom kakelplattorna.

Om man inte slipar bort alla svarta limrester, borde det då inte dokumenteras att det finns kvar asbest på golven? För framtida ägare och ev. hantverkare som kommer att göra jobb i huset/lägenheten?

Moki skrev:
En annan fråga. Om man lämnar svarta limrester på golvet, visst har man då lämnat kvar asbest? Anledningen till att jag frågar är för att asbestsanerarna i vårt hus slipade golven efter att dom hade tagit bort mattorna. De slipade även väggarna bakom kakelplattorna.

Om man inte slipar bort alla svarta limrester, borde det då inte dokumenteras att det finns kvar asbest på golven? För framtida ägare och ev. hantverkare som kommer att göra jobb i huset/lägenheten?
Asbesten behöver inte sitta i tjärlimmet det kan ingå i limmet som sitter under/över tjäran.
Men om sanerarna lämnat asbest så har de inte gjort sitt jobb korrekt.
Kontakta firman och hör vad de säger om ang inventeringen.

Enstaka exponeringar av asbest är inte farligt. Det krävs exponering under lååååång tid.

Sluta skrämma folk från vettet.

Läs vad Arbetsmiljöverket skriver:

Sjukdomar på grund av inandning av asbestfibrer.

Mesoteliom
Mesoteliom är en mycket allvarlig tumörform och varje år drabbas ett drygt hundratal personer i Sverige. Flertalet av dessa har fått sjukdomen genom yrkesmässig asbestexponering långt tillbaka i tiden. Mesoteliom uppträder först många år efter det att asbestexponeringen började (vanligen 20-40 år). Den kan förekomma även efter låggradig exponering. Mesoteliom kan sitta i lungsäcken eller i bukhinnan.

Lungcancer
Asbest kan också orsaka lungcancer. Sådan lungcancer skiljer sig inte åt från den som uppträder i samband med rökning. Risken beror på hur mycket asbest man utsatts för. Vissa undersökningar visar att t.ex. isoleringsarbetare som under många år arbetat med asbest har haft en ca femfaldig riskökning för lungcancer. Personer som har arbetat länge på varv med asbest har ofta haft en fördubblad risk. Både rökare och ickerökare drabbas. Eftersom rökare redan från början löper en betydligt högre risk innebär det att risken för rökande asbestarbetare är särskilt hög. Grupper med lägre exponering har lägre risk.

Asbestos
Asbestos innebär en ökning av mängden bindväv i lungorna (lungfibros), som leder till nedsättning av lungfunktionen och till invaliditet på grund av andningssvårigheter. Asbestos drabbar bara den som utsatts för mycket höga halter asbest under lång tid . Asbestos finns i olika svårighetsgrader och om sjukdomen upptäcks tidigt kan man genom att stoppa exponeringen göra att sjukdomen avstannar eller fortskrider mycket långsamt. Hälsokontroller av asbestexponerade innehåller undersökningar som ska upptäcka denna sjukdom tidigt, bl.a. lungröntgen och spirometri.

Pleuraplack
Om asbestfibrer fastnat på lungsäcksbladet kan detta leda till förtjockningar av bindväv, s.k. pleuraplack, som senare kan förkalkas. Förtjockningarna bildas i lungsäcken mot diafragman, men även vid hjärtsäcken. Plack kan även bildas i bukhinnan, sannolikt genom nedsvald asbest. Pleuraplack ger i regel inte upphov till besvär eller funktionsnedsättning, men undantag finns. Förtjockningarna bör betraktas som ett tecken på asbestexponering. Lungsäcksutgjutningarna ger i regel inte heller upphov till besvär, men de tenderar att återkomma.

mycke_nu skrev:
Enstaka exponeringar av asbest är inte farligt. Det krävs exponering under lååååång tid.

Sluta skrämma folk från vettet.
Alltid lika kul med google experter.

Meningen DIREKT efter ditt citat lyder:

"Faran med asbesthantering vid de nivåer av asbesthaltigt damm som
kan vara aktuella i Sverige idag är framför allt risken för mesoteliom.
Pleuraplack är också förhållandevis vanligt vid låg exponering."

Om du nu skall citera AFSen, så gör den bäst i sin helhet.

http://www.av.se/teman/asbest/regler/

Asbest är farligt........

Det är många som tycker det är okej att riva asbest hemma, men få som har någon egentlig koll på vad det innebär.
Riskerar man bara sin egen hälsa kan det göra det samma för min del, problemet är att man i många fall även riskerar andras hälsa. Det är det fina dammet som du inte ens ser, som är farligt. Och det har en tendens att sprida sig, och att ligga kvar i luften länge.
Om man kunde ta en asbestfiber och släppa den från två meters höjd i ett rum där luften står absolut stilla så skulle det ta två dygn innan den la sig på golvet, så flyktig är den. Ponera vad som händer om man öppnar dörren eller på något annat sätt får luften i rörelse i det rummet.

Annars är asbestexponering ungefär som att promenera över Essingeleden med ögonbindel. Du kanske kan göra det varje dag i flera år utan att bli påkörd. Eller så blir du klippt så fort du sätter ut foten första gången.
När jag jobbade med asbestsanering träffade jag gubbar som stått och rört ihop gurmassa varje dag i flera år utan ens ett andningsskydd, som inte hade några men. Men det förekom även stackare som blåst rent någon bromstrumma med tryckluft, och åkt på pleuraplack på stört.

WestcoastHstd skrev:
Alltid lika kul med google experter.
I alla fall roligare än att skrämma folk till tårar..

WestcoastHstd skrev:
Meningen DIREKT efter ditt citat lyder:

"Faran med asbesthantering vid de nivåer av asbesthaltigt damm som
kan vara aktuella i Sverige idag är framför allt risken för mesoteliom.
Pleuraplack är också förhållandevis vanligt vid låg exponering."

Om du nu skall citera AFSen, så gör den bäst i sin helhet.

[länk]

Asbest är farligt........
Som framgår av den citerade texten är Pleuraplack så gott som ofarligt.

Jag skulle själv inte utsätta mej för asbest i onödan, men det finns ingen anledning att bli hysterisk för att man har renoverat lite hemma. Vi talar inte om mjältbrand här.

Vore det extremt farligt skulle ALL hantering av asbest vara totalförbjuden och det är den INTE.

När jag gick i småskolan så fanns det lite skyddsutrustning i kemilabbet. Det var bland annat ett asbestförkläde och asbesthandskar vi hade på oss när vi labbade. De var vita och liksom silkesaktigt mjuka. Det var mer som var av asbest, bland annat underlägg man skulle ställa varma e-kolvar på och galler man hade när man värmde e-kolvarna med bunsenbrännarna.

Jag förmodar det var likadant i alla skolor, så vi måste vara minst ett par generationer som liksom är ingnuggade med asbest redan från späd ålder.

In på 90-talet var bromsbeläggen gjorda av asbest. Om vi gissar att beläggen väger ett hekto, man sliter ut bromsbeläggen på ett år och vi hade 4 miljoner bilar, så innebär det att 400 ton finfördelad asbest spreds efter våra vägar. Varje år.

Norrhyttan skrev:
Om man kunde ta en asbestfiber och släppa den från två meters höjd i ett rum där luften står absolut stilla så skulle det ta två dygn innan den la sig på golvet, så flyktig är den.
Sorry, men detta tror jag inte på. Såhär; antingen har den högre densitet än luft, eller lägre. Antingen stiger den, eller sjunker den. Luftmotståndet avgör hur fort.

Enda gränsfallen är om den har en densitet så nära luftens, och lufttrycksskillnaden på två resp 0 meters höjd gör att den hamnar under resp över i densitet (och fiberns inte påverkas i samma utsträckning som luften). Fast givet allt annat lika skulle den då aldrig nå marken.

I vakuum faller en fjäder och en sten lika fort...

Jag börjar med att be "Mycket nu" om ursäkt om jag fått han/hon att gråta.
Och nej, pleuraplack är inte så gott som ofarligt samt det är ingen som sagt att det är extremt farligt att hantera asbest.
Bara att det är farligt.
Men med ditt resonemang så skulle man inte hantera ex uran eller något annat radioaktivt material.
Nu är det så att det är stark reglerat hur man skall hantera asbest både i arbetsmiljölagen samt i miljöbalken just för att det är farligt.

Och till "Andersmc" kan jag bar instämma med att det fanns asbest i många saker för,(tills 1976) det användes bla i ca 3000 olika material
samt har många grymt bra egenskaper.
Problemet är bara att det samtidigt har grymma nackdelar.
Men dessa nackdelar uppkommer nästan endast när materialet övergår till sk damm,
ex när man bryter sönder en eternitskiva.
Man det är sant att det användes asbest i bromsbeläggen(kan ej procenthalten tror den va 10-15%) till förbudet som kom 1982, dock vart det tillåtet att exportera fram till 1993 (om jag inte minns helt fel)

Och slutligen till "Stoif" kan jag bara säga att det finns en anledning till att ventileringstiden efter en saneringen med undertryck är 4-12timmar.
Sedan om den tar 1timma eller 2dager för fibrerna att landa på golvet det vet jag inte.
Men jag kan ta reda på det om det är intressant i diskussionen.

Hoppas jag fått med allt, om inte så tveka inte att fråga igen.

WestcoastHstd skrev:
Och slutligen till "Stoif" kan jag bara säga att det finns en anledning till att ventileringstiden efter en saneringen med undertryck är 4-12timmar.
Sedan om den tar 1timma eller 2dager för fibrerna att landa på golvet det vet jag inte.
Men jag kan ta reda på det om det är intressant i diskussionen.
.
jag tvivlar inte på att dammet finns i luften ett tag, men det är nog just därför att luften rör sig, det skulle det inte göra om luften var helt still.

Det du kallar ventilering med undertryck, är det inte egentligen en luftrenare med utblås utanför saneringsplasten? Om damm finns i luften vill man ju köra den genom filtret, inte att det skall hamna på golvet. Jag antar att man kör den ett tag, och räknar med att stor del av luften passerat filtret under den tiden.

Låt oss konstatera att asbest är dåligt, och man ska undvika onödig exponering. Men som jag tidigare skrev så tycker jag man ändå ska se klarsynt på magnituden av riskerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.