Har ni varmt vv när den löst??
Jag tror detär den sk. växelventilen som spökar.
Stannar vp direkt efter ngn minut eller tar det flera timmar innan den löser

Ja v-vatten men värmen på radiatorna tynar bort mellan varven trots att elpatronen går på i maxläge. Idag har jag lyft av motorchunten för att kolla om växelventilen hänger sig. Först var jag säker på att den inte gick upp som den skulle men ju mer jag tryckte på den ju mer osäker blev jag på att den hängde upp sig. Sen kunde jag konstatera att det borde vara v-ventilen för när jag drog ur kontakten till pumpen löste larmet på samma sätt som förut (högtryck) skillnaden var att jag nu kunde få igång pumpen igen. Jag blir sååå förvirrad. För tillfället har pumpen gått och sedan 16 30 idag utan avbrott.
Detta felet började i i början av dec. Sedan har det återkommit tätare nu med flera larm i veckan.
Kan det vara så att jag mjukade upp ventilen med flera tryck?
Om det inte är v-ventilen vad gör jag då.
Nu har jag kopplat bort el-patronen genom att ta isär kopplingarna till den. Det har blivit mer el förbrukad för vv under dec än sedan pumpen installerades juni 2003.
tacksam för svar

Har du kollat tempen på brine in / brine ut? vad ligger det på ?

Kan inte komma åt pumpen nu men återkommer om det. vad skall den ligga på?

Normalt är brine in ca 9- 7*c och brine ut 5.-3 *c
kolla även vad spriten ligger på för % , kan vara så att den är för utspädd så att du får issörja i ledningarna som leder till stopp, som i sin tur leder till att pumpen löser på högtryck!

Intressant, om spriten. visste inte att den kunde förlora alkoholen i sitt "täta inneslutna system" skall undersöka hur jaag kan göra för att mäta det. Ang. brine in och ut skall jag kolla imorgon. Fler frågor om du orkar?
Läsera cirk.pumparna på nya pumpar är varvtals styrda. Är det ekonomi att byta till nyare cirk pump och är brine pumparna också v-styrda?

Är det verkligen normalt med brine in på 7-9 grader?? Jag har 1 grad in och -2 ut och har förstått att det är helt ok...

Tror inte det går att byta till varvtalsstyrda på en äldre modell, det krävs ju styrning från pumpens dator för att det ska vara någon poäng.

Drakhenke.
Boeinarsson har problem med högtryckspressostaten d.v.s. hög temp. Det du talar om gör att lågtryckspressostaten löser.

Bo. Luckyman är nog ganska nära. Kolla även att cirkpumpen går som den ska.

Har kollat upp lite och du ska nog vara nöjd med några plusgrader in och runt noll ut. Över 7 grader är väldigt högt och 9 grader torde vara den teoretiskt högsta tempen du kan ha in med tanke på att detta är bergets temperatur på vanligt borrdjup i södra Sverige. Det viktiga är att du har en diff på cirka 3 grader mellan in och ut för att få bra effekt. Men, som sagt, felet sitter nog inte i detta.

boeinarsson skrev:
Intressant, om spriten. visste inte att den kunde förlora alkoholen i sitt "täta inneslutna system" skall undersöka hur jaag kan göra för att mäta det. Ang. brine in och ut skall jag kolla imorgon. Fler frågor om du orkar?
Läsera cirk.pumparna på nya pumpar är varvtals styrda. Är det ekonomi att byta till nyare cirk pump och är brine pumparna också v-styrda?
finns inga "täta" system , iallafall inte 100% , har du aldrig fyllt på värmen tex? undrar vart vattnet tar vägen?!! ;)
Köp eller låna mätare på macken!!

Ja drakhenke har inte kläm på allt, verkar det som.
Inget onormalt med 7+ på brine men inte nu, nu ligger man kring 1+in och 2- ut
men isslang orsakar inte högtryckslarm enl. min skola
Jag tror starkt på växelventilen, tror att den spökar på ca 50% av alla vp.
När den inte fungerar brukar vp gå 100% eller att det blir 25 grader i huset eller att vv blir väldigt varmt och vp löser på högtryck.
Ring installatören så byter han den för ett byte är ett måste om den nu börjar kärva

Luckyman skrev:
Ja drakhenke har inte kläm på allt, verkar det som.
Inget onormalt med 7+ på brine men inte nu, nu ligger man kring 1+in och 2- ut
men isslang orsakar inte högtryckslarm enl. min skola
Jag tror starkt på växelventilen, tror att den spökar på ca 50% av alla vp.
När den inte fungerar brukar vp gå 100% eller att det blir 25 grader i huset eller att vv blir väldigt varmt och vp löser på högtryck.
Ring installatören så byter han den för ett byte är ett måste om den nu börjar kärva
nä, jag va ute och cykla medges men jag var trött när jag satt och tänkte!!
håller med om växel ventilen!
vp kan inte göra sig av med värmen och löser på högtryck

Återkommer med temperaturer på Brine. Brine ut lk 07 idag var -2 och in 79 grder. Fram ledning 44 och retur 37 ok då.
senare Kl 14.00 var tempen på Brine ut -1 och in 79. Fram 46 och retur 39.
Nyss kom jag tillbaka kl 21.30 då stod pumpen still och det var kallt i huset och w var låg temp på. Larm Högtryck igen.
Enl timmarna har pumpen funkat bra tills kl 17 någon gång.
Igår juckade jag flera ggr på växelventilen. Idag 07.00 vet jag att den funkade dåligt för idag kom den upp lika snabbt som jag släppte upp den. Igår var den trög, kom upp efter någon någon sekund och mer första gångerna.
För att slippa vänta länge från det att pumpen löst tills jag kunde åter ställa den igen efter ett xstopp koppölade jag bort elpatronen. Pumpen har sedan tuffat hela dagen och jag hoppades att nu är det ok igen. Det enda som häände var att pumpen startade direkt så fort jag tryckte av och på arbetsbrytaren. nu går den men felet är kvar.i morgon byter jag växelventien. Har någon ett bättre förslag?

Låter i alla fall som att du har fel på tempgivaren på brine in (om det verkligen står 79 grader). Vet dock inte om det kan ha med den övriga problematiken att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.