Vi ska bygga om vårt kök helt och hållet och ska nu äntligen få plats med en diskmaskin. Det är ett litet kök och avvägningen av vad vi ska få plats med är svår. Nu undrar vi - är det nödvändigt att ha en 80 cm bred diskho när man har en diskmaskin? Kan det kännas för litet med bara 60 cm (en liten och en stor ho)? Vi kan inte riktigt föreställa oss hur livet med diskmaskin kommer att bli! En följd om man väljer 60 cm bred är ju också att man får mindre utrymme för sopsortering.... Knivigt! Någon som har en åsikt om detta?

Åsikt? :) kan ju beskriva hur vi gjorde. Vi har bara en ho, en liten dessutom 45 cm skåp så hon är väl runt 40 innermått. Vi hade en ho i lägenheten vi bodde i innan, det var inte meningen utan vi köpte 2 men det gick inte att få plats när vi väl fixade köket så vi fick nöja oss med 1. Då märkte vi att vi klarade oss utmärkt med 1 ho. Vi gjorde lika i huset när vi böt kök där, har inte saknat ho nr 2 nån gång alls. Vad gör man i den?? :)

Vi har 80. Fantastiskt praktiskt då man kan diska stora saker utan problem(ugnsplåtar formar osv). Man behöver ju inte en sköljho när man har diskmaskin....

Vi har 80, och diskmaskin, och litet kök. Kommer alltid vilja ha dubbeho, det hamnar grytor och formar i den ena, och då är det skönt att det finns en till rejäl ho till potatisskal, sil mm. Mina föräldrar har en liten sköljho, och det blir fippligt.

Om jag skall se till kundnöjdheten så är en stor och en liten inte att föredra. Stala Combo XL kan vara en variant, en stor för 60-skåp + att den har en liten liten utslagsvask i bakkant.

80 cm ho och 45 cm diskmaskin kanske?

Vi har dubbelho i 80 skåp OCH diskmaskin och vi är supernöjda med det. Där var en ho i köket förut och för vår del räcker det absolut inte. Maken var vansinnig, jag tyckte det var jobbigt, men han höll konstant på att kasta ut hon och var superlycklig den dagen han verkligen fick göra det.
Men jag har förstått att behovet där är så himla olika så det gäller nog att känna efter själv, lyssna på andra, men det gäller i slutänden hur man själv använder sitt kök.

Tack för alla svar! :)

Det svåra för oss är ju som sagt att vi inte vet hur det funkar i köket när man har diskmaskin. Det enda jag kan säga är att vi gillar att laga mat, och att vi spenderar mycket tid i köket. Jag kan tänka mig att man bara behöver en stor ho om man är väldigt duktig på att ställa ner alla prylar i diskmaskinen direkt när de smutsats ner, frågan är om vi kommer vara så disciplinerade...?

Läste tidigare idag en artikel där kocken Sara Begner berättade om sitt kök. Hon menade att det enda man verkligen behöver i ett välfungerande kök är rejält med arbetsytor, en bra kockkniv, en stor skärbräda och två stora hoar..... Och jag som precis börjat ställa in mig på att 60 cm får räcka! Jag får helt enkelt glömma att jag läst den där artikeln :|

Som jag ser det så är en enda stor 60 cm bred ho snyggast och praktisk när man diskar stora grejer, en stor och en liten verkar sådär (den lilla verkar som sagt för liten för att kunna användas till något vettigt - fipplig som någon skrev) men det slog mig - hur gör man när man sätter durkslaget med spagetti eller grönsaker över hon när man har en stor ho som är över 50 cm bred.....? Hela tiden dyker det upp sådana här aspekter, den optimala lösningen verkar inte existera! :S

Finns det någon här som är nöjd med en stor och en liten ho (60 cm brett skåp)??

Hemmakatten
Vi har en ho som är 50x40cm. Vi har i många, många år varit matlagningspersoner. Vi tycker att en stor ho är mkt bättre än två små. Den ho vi har är perfekt, man kan lägga ner en ugnsplåt i den, alla stora grytor går att diska, man kan ställa ner lite disk i ena änden och ändå ha plats i andra änden för att skala potatis.I hundra fall av hundra skulle jag välja en stor ho framför två små om jag i framtiden skulle vara tvungen att välja.

Har bott med både stor+liten och stor+stor. Det senare vinner överlägset.
Oavsett om man har diskmaskin eller inte.
Dock är det ju trots allt en utrymmesfråga! Och smakfråga, och ni vet ju vad man brukar säga om smaken....
Jag skulle hellre ha en större än "normal"-stor i ett 60skåp än normal+liten, för i den lilla får man inte plats med nåt, och försöker man endå använda den så stänker det utanför.

Jag skulle också hellre ha en stor ho än två små. Men när man får välja vad man vill så tar jag hellre två stora. Det handlar inte om att diska i en och skölja i den andra så mycket som att man kan hålla på med grönsaker i en ho, ställa saker i den andra eller hälla pastavatten där etc, etc. Men har man bara ett 60 skåp så skulle jag nog också ta bara en stor ho. Vi valde att rita om hela den delen av köket för att vara säkra på att få in ett 80 skåp. Men då är vi sådana att vi vet hur vi använder saker. Förutom två stora hoar ville vi också få in ganska mycket diskbänksyta, så det var en del mixtrande innan vi fick ihop det. Vi har väldigt konstig form på vårt kök nämligen.

Hej!

Vi har EN stor ho (60 cm skåp). Den är tillräckligt stor för att få ner plåtar, stekpannor etc. Funkar riktigt bra!

...om jag fick önska precis hur jag ville så skulle jag kompletterat med en liten ho vid spisen (för att skölja grönsaker, hälla av pastavatten etc).

Däremot skulle jag ALDRIG byta tillbaka till den gamla ho+slask av traditionella mått som jag hade innan!!

AnneFi
lyfter tråden lite.
Vill i nya köket egentligen ha två lika stora hoar.
Det enda ikea har är 80 skåp. och det största två hoar dom har är den här
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69847459
Frågan är om man ska satsa på den eftersom det inte kan bli bättre eller satsa på att köpa en större istället.

AnneFi skrev:
lyfter tråden lite.
Vill i nya köket egentligen ha två lika stora hoar.
Det enda ikea har är 80 skåp. och det största två hoar dom har är den här
[länk]
Frågan är om man ska satsa på den eftersom det inte kan bli bättre eller satsa på att köpa en större istället.
Be att få "känna" på plåten innan köpet. Det är en riktigt budget variant. = tunn och dålig kvalitet på plåten. Billig? Jodå, men den skall finnas där i många år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.