15 inlägg upp ser du 2 bilder tagna från mobilen, en från källaren och en från övervåningen. Själva mediaspelaren är min nas och den är inkopplad i ap övervåning.

D Daniel__s skrev:
15 inlägg upp ser du 2 bilder tagna från mobilen, en från källaren och en från övervåningen. Själva mediaspelaren är min nas och den är inkopplad i ap övervåning.
Kan du pinga den?

japp det gick att pinga

Om du klistrar in ip adressen till nasen i utforskaren eller webläsaren dyker den upp då?

A Andy78 skrev:
Om du klistrar in ip adressen till nasen i utforskaren eller webläsaren dyker den upp då?
Jag har kontakt med nasen, jag kan streama från den nere i källaren. Men det laggar då jag inte streamar genom mediaserver som är endel av nasen.

Ska se om jag förstått rätt. Har läst inlägg #16, #29 igen.

Uppe är NAS ansluten till switchen i APn.
APn ansluten till router LAN,
SynologyServer visas, både för SMB och något media protokoll syns i mobilAppen
Plex media syns

nere, wifi-router
Med mobil Ansluten till wifi nere så,
visas inte mediaprotokollet för SynologyServer, men SMB syns (inte IP problem).
Visas inte plex mediatjänst heller ( går den att pinga?)

är plex media en egen serverburk, eller en mediaspelare?

Den där media symbolen betyder väl Server med DLNA streaming protokoll?
Fungerade det innan med wifi-routern uppe?

APn borde ju fungera korrekt (och om det trots allt skulle varit någon brandvägg som spärrade dlna protokollet så skulle det fungerat med sladden i en av APns LAN-portar).
Då återstår väl egentligen bara wifi-routern i källaren.

Kan problemet vara relaterat till UPnP eller DLNA?

Gissar att Plex är en app som ligger på TS Synology NAS (finns åtminstone en sån app på mitt NAS).
Det finns fler media server appar tillgängliga, kanske TS kan testa med ex den som bara heter "Media Server" samma syfte som Plex dvs strömma media filer via DLNA/UPnP.

blackarrow blackarrow skrev:
ten till router L
blackarrow blackarrow skrev:
Ska se om jag förstått rätt. Har läst inlägg #16, #29 igen.

Uppe är NAS ansluten till switchen i APn.
APn ansluten till router LAN,
SynologyServer visas, både för SMB och något media protokoll syns i mobilAppen
Plex media syns

nere, wifi-router
Med mobil Ansluten till wifi nere så,
visas inte mediaprotokollet för SynologyServer, men SMB syns (inte IP problem).
Visas inte plex mediatjänst heller ( går den att pinga?)

är plex media en egen serverburk, eller en mediaspelare?

Den där media symbolen betyder väl Server med DLNA streaming protokoll?
Fungerade det innan med wifi-routern uppe?

APn borde ju fungera korrekt (och om det trots allt skulle varit någon brandvägg som spärrade dlna protokollet så skulle det fungerat med sladden i en av APns LAN-portar).
Då återstår väl egentligen bara wifi-routern i källaren.

Kan problemet vara relaterat till UPnP eller DLNA?
Du har förstått det rätt, Synology mediaspelare samt plex är installerat på nasen. Och media symbolen står för streaming antar jag och streamar jag där igenom så laggar det aldrig, använder jag något av dom andra protokollen så laggar det.

Routern hade jag uppe tidigare men aldrig riktigt använt den då den inte behövts. Netgear r7000 täcker hela övervåningen trotts att den står i en garderob.

Det kanske kanske kan vara routern där nere då den är från telenor med väldigt lite gränssnitt. Finns brandvägg i den som jag endast kan ställa på low,medium och high. Den står på low nu, jag ska prova låna en router där man kan stänga av den helt och hållet och se om det fungerar.

Så du har 2 routrar?

netgear r7000 är inställd som AP, finns den funktionen. och en router från telenor i källaren.

kan även prova streama filmer från andra appar än vlc för att se om det fungerar. återkommer !

DLNA använder väl bara ip/upp/tcp -protokollen, dessutom i ditt LAN.
Både Trådlöst och med tråd fungerar uppe.
UPnP behövs inte för att öppna upp hål i brandväggen för att komma ut på internet/WAN.
Ja hade nog provat annan router.

Du kunde prova med någon dator ansluten till källar-routerns switch.
Dyker media-servern/Plex upp då?

Bytte router samt satte kabeln som går från källare till övervåningen till LAN som någon nämnde tidigare, nu fungerar det (y).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.