2 331 läst · 32 svar
2k läst
32 svar
Hitta rätt arkitekt för trähus
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Jo visst är det så.G Grevlingen skrev:Det är ett sätt att formulera det på Marko. Som kund ingår relationen, kontakterna med byggare och leverantörer och erfarenheterna av liknande projekt som en del av arkitektens kompetens som jag kan värdera. Som kund ser jag stora fördelar med att använda en arkitekt med rätt inriktning och pool av kontakter som en stor fördel. Att dra nytta av erfarenheter av vad som varit lätt eller svårt tänker jag mig är ett bra sätt att inte dra på oss onödiga problem och kostnader.
Kontaktnät, relationer etc är ofta A&O för bra projekt i slutändan.
Men generellt så behövs viss teknisk erfarenhet att rita ett hus ur en särskild konstruktions princip. Med det det är dock inte nödvändigtvis särskilt komplicerat att rita ett hus som byggs enligt dom omständigheterna ni önskar.
Men ju mer erfarenhet man hittar av det av det man söker jo bättre blir det troligen i slutändan och säkert billigare som du säger.
Övrigt är också tipset att kolla lite på vad arkitekterna gjort i övrigt så att man klaffar på övriga planen gällande stil, estetik etc.
Fabel har jobbat i mycket trä så där ligger de rätt för oss. Lägger med dem på listan att kolla upp.
Självbyggare
· Göteborg
· 131 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 91 inlägg
Jag gör sånt. Både timmer och stolpverk.G Grevlingen skrev:Hej.
Hur hittar man en arkitekt som kan rita hus med inslag av stolpverk eller timmer? Har varit i kontakt med några alla har svarat "det har vi aldrig gjort, men det kan man nog lära sig". Vi vill hitta någon med erfarenhet av den typen av hus och inte någon som ska lära upp sig.
Finns det någon databas över arkitekter som man kan söka kontakter i?
Medlem
· Västra Götaland
· 91 inlägg
Så är det! Man kan lätt arbeta över hela landet. Det lärde vi oss under pandemin. Förra helgen åkte jag 140 mil för ett platsbesök. Väldigt fin resa.yonna skrev:
Idag behöver man alls inte söka arkitekt lokalt med alla ithjälpmedel som finns tillgängliga. Jag valde arkitekt 50 mil härifrån. Första besöket på plats på obebyggda fastigheten, andra besöket då arkitekt/byggare träffades och sista besöket då huset var färdigt. Under hela bygget hade arkitekt och byggare kontakt via telefon och telex (det var för 20 år sedan) - idag kan man ännu smidigare lösa frågor med mobiltelefon. Det viktigaste är att finna rätt arkitekt och rätt byggare.
Medlem
· Västra Götaland
· 91 inlägg
Johannes på Kroksjöns är i mina ögon bäst på stolpverk och timmer. Bra folk att jobba med.J Johannes Hultman skrev:Ok! Kroksjöns trähantverk är välkända och duktiga, IOM att man ofta bygger stoplverksstommar på annan ort och sedan monterar dem på plats kanske inte avståndet är ett problem.
Gögalunds såg och hantverk ligger i Skåne, det kanske är för långt bort?
Jag har för mig att det finns ngn i Vaggeryd men kan inte riktigt minnas namnet.
Har du kollat med Stolpverk Norden? De har en karta med hantverkare, eller kanske kan tipsa om någon.
Byggnadsvård Qvarnarp har också en lista med timmermän.
Kolla med Handkraft Timmerhus om dom har någon arkitekt att rekommendera.
https://handkraft-timmerhus.se/
https://handkraft-timmerhus.se/

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder