S smuttebo skrev:
Många hårda ord nu.
Misstänker att mungomongo metoden har använts så länge människor har behövt vatten, ingen bevisad vetenskap men funkar hyfsat bra oftas:)
S smuttebo skrev:
så vilken komun jobbar på detta vis?
M maria01 skrev:
kommunen här använder sig av pinnar
Så det är ren hörsägen på detta forum.
Men att det pratas både om elallergi och chemtrails i kommunpolitiken är ju kännt sene tidigare, så inget förvånar mig. :)

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Så det är ren hörsägen på detta forum.
Men att det pratas både om elallergi och chemtrails i kommunpolitiken är ju kännt sene tidigare, så inget förvånar mig. :)
vilken är kommunen här?

U4IC U4IC skrev:
Hej!

Med facit i hand så var det inte det bästa beslutet jag fattat men för över 10 år sedan, när vi jämnade av tomten, så la vi över vår brunn. Brunnen bestod av betongringar med ett brunnslock i betong.

Den finns nu ca 75 cm under markytan inom ett område på ca 5 x 5 m.

"Det är ju bara att slå ner ett järn så hittar du den"! Säger säkert många men jo du Kerstin så enkelt är det inte med all sten i marken mm. Har tittat på gamla bilder och försökt syfta fram platsen men med begränsad framgång.

Har provat metalldetektor men det är självklart för djupt.

Så har du några kloka råd så emottas dessa tacksamt!
Te en pinne som ut som ett y och håll försiktigt i båda händerna. När du råkar passera brunnen kommer toppen på pinnen att svagt dras nedåt.

Redigerat:
  • Haha
  • Arg
TCG och 1 till
  • Laddar…
Ja, det funkar kanske nu när han vet var brunnen är.

• Haha
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Säger inte att jag vägrar tro på slagrutor, men en kommun som anammat metoden låter mycket ovanligt!
Minns en artikel i vattenfalls tidning där en linjereparatör använde sig av detta. I slutet av 90 talet.

EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Te en pinne som ut som ett y och håll försiktigt i båda händerna. När du råkar passera brunnen kommer toppen på pinnen att svagt dras nedåt.
Jag har för mig att de alltid pekar mot arslet?

U4IC U4IC skrev:
Hej!

Med facit i hand så var det inte det bästa beslutet jag fattat men för över 10 år sedan, när vi jämnade av tomten, så la vi över vår brunn. Brunnen bestod av betongringar med ett brunnslock i betong.

Den finns nu ca 75 cm under markytan inom ett område på ca 5 x 5 m.

"Det är ju bara att slå ner ett järn så hittar du den"! Säger säkert många men jo du Kerstin så enkelt är det inte med all sten i marken mm. Har tittat på gamla bilder och försökt syfta fram platsen men med begränsad framgång.

Har provat metalldetektor men det är självklart för djupt.

Så har du några kloka råd så emottas dessa tacksamt!
På hösten när frosten kommer så är det möjligt att den lägger sig lite annorlunda där den gamla brunnen befinner sig.

Jordgubbkiwi
A azellen skrev:
Beroende på chuck så om det går att sätta ett vanligt armeringsjärn
U4IC U4IC skrev:
Har några gamla borrar annars men tveksam på längden.
Absolut, men min tanke var att det var lättare att komma ner med borr.

A
john68 john68 skrev:
Minns en artikel i vattenfalls tidning där en linjereparatör använde sig av detta. I slutet av 90 talet.
träffsäkerheten blev säkert hyffsad när det var luftledningar han letade efter

Jordgubbkiwi Jordgubbkiwi skrev:
Absolut, men min tanke var att det var lättare att komma ner med borr.
Hej! Förstår det men svårt att hitta tillräcklig längd. Fungerade bra med armeringsjärn och borrhammare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.