Hej!

Med facit i hand så var det inte det bästa beslutet jag fattat men för över 10 år sedan, när vi jämnade av tomten, så la vi över vår brunn. Brunnen bestod av betongringar med ett brunnslock i betong.

Den finns nu ca 75 cm under markytan inom ett område på ca 5 x 5 m.

"Det är ju bara att slå ner ett järn så hittar du den"! Säger säkert många men jo du Kerstin så enkelt är det inte med all sten i marken mm. Har tittat på gamla bilder och försökt syfta fram platsen men med begränsad framgång.

Har provat metalldetektor men det är självklart för djupt.

Så har du några kloka råd så emottas dessa tacksamt!

A
Jag antar att du inte vill gräva upp ca 80 cm djupt 5*5 meter?

Scouten skrev:
Jag antar att du inte vill gräva upp ca 80 cm djupt 5*5 meter?
Vill ju gärna göra ett minimum av inverkan på gräsmattan.... .

A
Vad tror du om jordborr? Det blir lite av en schweizerost om du har otur, men mindre invasivt än grävmaskin.

• Gilla
JonnnyA och 1 till
  • Laddar…
Skulle ta en bensindriven jordborr och göra ett rut nät med provborrningar tills jag hittar den.
Tråkigt att behöva göra en massa hål men alternativet är ju att gräva upp alla dess 5x5 m

Jag tror inte på troll eller oknytt MEN en grävare jag hade att gräva upp på en tomt hittade både vattenledning och elkablar med en slagruta. Han hade två järnpinnar i hytten och det tog typ 10 minuter.

Man tror inte på sådant där tills man faktiskt ser det i verkligheten. Jag har alltid hävdat att det är båg, (det finns ju grundvatten överallt så bara man gräver tillräckligt djupt så kommer man ju hitta vatten.) Men jag fick ändra mig. Så en gubbe med två pinnar som gjort det förr kan, men är inte säkert, kanske kan hjälpa dig.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Ppet och 10 till
  • Laddar…
Håller med föregående. Min morfar gick med en nyskuren träklyka och när han kom över vattenådern så böjde sig klykan neråt med kraft. Du kan väl försöka själv om du har gåvan. Bara att prova. Tyvärr gick den inte i arv till mig.

Här kommer en länk.

"Lennart Tordenheim berättar om tekniken med slagruta."

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Allman och 3 till
  • Laddar…
Borde du hitta på nolltid med marknader.
Spellcheck är kass - markradar ska det stå!

Redigerat:
  • Gilla
Mussemus och 1 till
  • Laddar…
Jordgubbkiwi
Jag skulle tagit hammarborren, satt i ett borr 25x800 och börjat borra.
Har du inget borr som är så långt kanske du kan låna/hyra. Dom jag hittat ligger runt tusenlappen. Minimal inverkan på gräsmattan, med mina mått mätt.

• Gilla
Mattias.W och 8 till
  • Laddar…
Jordgubbkiwi Jordgubbkiwi skrev:
Jag skulle tagit hammarborren, satt i ett borr 25x800 och börjat borra.
Har du inget borr som är så långt kanske du kan låna/hyra. Dom jag hittat ligger runt tusenlappen. Minimal inverkan på gräsmattan, med mina mått mätt.
Tänkte testa det men med ett armeringsjärn. Återkommer med hur det går,

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Jordgubbkiwi
U4IC U4IC skrev:
Tänkte testa det men med ett armeringsjärn. Återkommer med hur det går,
Det kanske funkar. Tänkte att det är lättare att komma ner med borr. Håller tummarna!

Jordgubbkiwi Jordgubbkiwi skrev:
Det kanske funkar. Tänkte att det är lättare att komma ner med borr. Håller tummarna!
Har några gamla borrar annars men tveksam på längden.

U4IC U4IC skrev:
Hej!
Jag håller med de som skriver om slagrutor. Min son, 23 år gammal, lärde sig detta när han grävde fiber ute på landsbygden. Han kan hitta både vatten o elkablar på detta vis. Det är inte trolldom eller lurendrejeri.

Med facit i hand så var det inte det bästa beslutet jag fattat men för över 10 år sedan, när vi jämnade av tomten, så la vi över vår brunn. Brunnen bestod av betongringar med ett brunnslock i betong.

"Det är ju bara att slå ner ett järn så hittar du den"! Säger säkert många men jo du Kerstin så enkelt är det inte med all sten i marken mm. Har tittat på gamla bilder och försökt syfta fram platsen men med begränsad framgång.

Så har du några kloka råd så emottas dessa tacksamt![/QUOTE]

I InsidersUnited skrev:
Jag tror inte på troll eller oknytt MEN en grävare jag hade att gräva upp på en tomt hittade både vattenledning och elkablar med en slagruta. Han hade två järnpinnar i hytten och det tog typ 10 minuter.

Man tror inte på sådant där tills man faktiskt ser det i verkligheten. Jag har alltid hävdat att det är båg, (det finns ju grundvatten överallt så bara man gräver tillräckligt djupt så kommer man ju hitta vatten.) Men jag fick ändra mig. Så en gubbe med två pinnar som gjort det förr kan, men är inte säkert, kanske kan hjälpa dig.
Det finns gott om ”prispengar” att få om man lyckas med det vid ett blindtest. Ingen har hittills lyckats.

• Gilla
  • Älska
reez och 9 till
  • Laddar…
U4IC U4IC skrev:
Hej!

Har du något rör som går till brunn kan du stoppa i en tråd i den, om det går, och sedan hyra en kabelsökare med lådan så du kan aktivera tråden. Sedan är det bara att söka sig fram till brunnen.

• En kabelsökare och en signalförstärkare från SPX, modell Genny 4, ligger på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.