6 543 läst · 27 svar
7k läst
27 svar
Hitta fel i mitt egna hus innan säljning
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 033 inlägg
Försäljningsmässigt är det bara att låta det vara. Hus har skavanker.
Sen för egen del hade jag nog limmat ihop plattan med epoxy/superlim om det inte finns någon reserv
Hade kört denna:
https://www.bauhaus.se/super-glue-p...duDRS7jIsR5wwkpeRfuNu1qmA-0qIlchoCN8sQAvD_BwE
Sen för egen del hade jag nog limmat ihop plattan med epoxy/superlim om det inte finns någon reserv
Hade kört denna:
https://www.bauhaus.se/super-glue-p...duDRS7jIsR5wwkpeRfuNu1qmA-0qIlchoCN8sQAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Jag hade lagt i en kakelfog i samma färg som plattan.
Dölj det inte, men strunta i det och låt köparen fixa det.
Renovera aldrig för köparens skull, hen kanske ändå tänker riva ut hela golvet och ersätta med sydost-asiatisk marmor från Köping.
Renovera aldrig för köparens skull, hen kanske ändå tänker riva ut hela golvet och ersätta med sydost-asiatisk marmor från Köping.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 756 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 756 inlägg
Eller så letar köparna efter hus där man inte behöver renovera de närmaste åren. Dvs. man kan förlora spekulanter genom att ha ett trasigt golv i hallen, som är det första man ser.S Snabelsvansen skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 994 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 994 inlägg
Har du inte kvittot i din huspärm?J jonaslatt skrev:
Att byta en platta är inte svårt, men det kommer att synas där du sätter ny fog.
Du har redan fått svar i tråden, om det inte handlar om ett hus i 10 miljonersklassen så låt plattan vara och det blir nästa ägares problem. Denne kommer säkert ändå att renovera ytskikt. Påverkar inte priset på huset så länge du inte döljer felet.
Risken med att fixa det provisoriskt, om det nu är så att underarbetet inte är fackmannamässigt utfört - är att någonting där köparen kunde ha misstänkt något döljs, och så blir det en dolda fel - diskussion.
Därför bättre att låta det vara om ts vet med sig att underarbetet inte är korrekt utfört.
Därför bättre att låta det vara om ts vet med sig att underarbetet inte är korrekt utfört.
Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag och invänta vad dom säger, regleras skadan av dem kan du antingen låta nya ägare välja nya plattor eller reglera det genom att få en peng att fixa det själv.
Som skadan ser ut så har man tappat något på golvet och då är det en olycka (plötslig oförsedd händelse) som bör vara reglerbar.
Som skadan ser ut så har man tappat något på golvet och då är det en olycka (plötslig oförsedd händelse) som bör vara reglerbar.
Som säljare har du upplysningsplikt avs. fel som du känner till. En köpare har långtgående undersökningsplikt. Det du som säljare upplyser om kan aldrig anses bli ett s.k. dolt fel. Jag hade alla gånger upplyst om kakelplattan. "Felet ingår" i köpet.J jonaslatt skrev:Har ute huset till försäljning.
Idag städa jag inför visning och hitta tyvärr en sprucken klinkersplatta under barnens kläder i hallen. Ytan är ca 1.5-2 kvd.
Jag har själv lagt klinkersen där. Ligger också lagt golvvärme elslingor under.
Vad gäller nu? Vill bara göra rätt. Så det inte blir strul efter.
Huset är besiktat för någon månadsedan. Inga anmärkningar på detta men de ser självklart inte allt.
Kan ju försöka hitta samma plattor och byta ut allt. Nackdelen är då att elslingor sönder och blir lite mer jobb och pengar.
Kan jag fixa detta med lite silicon och låta det vara va.?
Eller vad är rätt eller fel. [bild]
Om det är under visningsfasen men ej kontrakt skrivet: Skriv om felet i frågelistan som mäklaren kan tillhandahålla åt spekulanter.
Kontrakt skrivet: Faller sannolikt under undersökningsplikt. Enkelt att upptäcka och då är det näst intill omöjligt att hävda dolt fel. De flesta hus som säljs är begagande och har sina skavanker. Det där ordnar sig.
Kontrakt skrivet: Faller sannolikt under undersökningsplikt. Enkelt att upptäcka och då är det näst intill omöjligt att hävda dolt fel. De flesta hus som säljs är begagande och har sina skavanker. Det där ordnar sig.
Produkter som diskuteras i tråden