Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Rören leder förmodligen till elcentralen, har du luftvärmepump annars? Skulle aldrig köra direktverkande el, vad menar du att aldrig golvvärmen slår av? Ligger slingorna en bit ned i betongen så är det mycket att värma innan det börjar bli varmt och höjer tempen i rummet, vart sitter termostaten? Funkar? Skulle kolla på befintligt lösning istället..

/A
Jo jag har en luft-luftVP också samt en FVP men inga vattenburna radiatorer till den utan endast uppvärmd tilluft som inte gör mycket för uppvärmningen.
Vad jag menar är att under 12 timmar en kall dag så blir det inte så varmt att det gör någon märkbar skillnad med golvvärmen förutom att den ensamt drar cirka 5 kw/h under samma period. Jag har ingen aning om hur slingorna ligger då jag inte bytt några ytskikt eller har några planer på det heller, därav en lösning som förhoppningsvis är lite snabbare och enklare.

Att aldrig använda direktverkande el är ju svårt om du har en FVP på 2kw då elen uppenbarligen måste hoppa in när behovet är större än så och då är ju allt över 2 Kw direktverkande oavsett. Visst hade jag gärna haft en BVP och vattenburen golvvärme men det är inget jag avser att lägga pengar på. Nu försöker jag mest få tillräcklig komfort utan att binda mig till att bo kvar i samma hus i 25 år framöver. Men visst hade det varit smutt om golvvärmen fungerade och inte drog något så överdjävligt mycket utan att åstadkomma speciellt mycket. Vet inte om det är för att plattan är oisolerad som det ger så dålig verkan eller om det är ett dåligt system, har som sagt inte haft möjlighet att se konstruktionen.
 
Fyller på med lite om golvvärmen. Det här är vad jag lyckats finna Olika typer av golvvärmeelement och termostater visade på ett uppslag, med textbeskrivning av specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av golvvärmesystem med märkta komponenter såsom termostat och värmeslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal beige termostat för golvvärme på vägg med röd lampa tänd och vred inställt på cirka 20 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men är termostaterna så pass gamla så kanske det är de som är dåliga också, för de ser ut som på sista boilden och lampan som ska slå av när temperaturen är uppnådd gör i alla fall aldrig det. Så huruvida det är att dte aldrig riktigt kommer dit eller termostaten som är trasig vet jag faktiskt inte. Har heller ingen uppfattning om hur lång tid det bör ta.

Men jag håller med dig att om man kunde få ordning på den och kanske ha en termostat som går att programmera så att den sänker vissa tider osv vore ju inte så dumt.

Rörande golvvärmen så ska det väl idag att det ska finnas isolering under slingorna/mattan vad det nu är? Det verkar ju inte varit praxis när den här lades vilket kanske annars förklarar varför den aldrig slår av?

Välkomnar alla kloka tankar, ideér och liknande från er som förstår sig på sånt här. Golvvärme är jävligt tilltalande tycker jag, även om den är elektrisk, om den inte drar extremt mycket mer än vad radiatorer hade gjort dvs.
 
Det behöver inte vara någon extra isolering under värmekabel, den är gjord för att spacklas, gjutas in.
Och risken är stor att det är nått fel på termostaten, det mäter man lätt fram om man öppnar dosan och kollar att värmekabeln är hel. Vilket den nästan alltid är om den inte blivit mekaniskt skadad.
 
Det verkar den inte vara då, känner ju att det händer något till en viss gräns i alla fall. Jag vet inte vilken temperatur som är rimlig att få till dock eller hur högt den ska kunna gå om man eldar på liksom.

Hur är det med golvvärme kontra radiatorer, är det stor skillnad i förbrukning sett över säg 70 m^2? Det gör ju sån skillnad i mitt tycke för känslan av värme om golven inte är kalla.

Också, om man byter termostat, ska man, om det nu går försöka byta givaren med?

Och finns det några erkänt bra termostater för golvvärme?
 
Redigerat:
Hur varmt det blir beror på hur mycket värmekabel det ligger i golvet samt hur golvet är i övrigt. Och för att få en viss värme i ett rum krävs ev viss effekt och det skiljer mycket lite mellan el golvvärme och el element.
Byter man termostat bör man även byta givaren (som följer med termostaten), är det riktigt gjort ligger det ett rör som slutar i golvet och det är inga problem att byta givaren.
Den här är bra och du kanske inte behöver byta givare för den klarar av lite olika givare. http://devi.danfoss.com/Sweden/Prof...gs/Compatible-with-multiple-floor-sensors.htm
 
elmont skrev:
Det behöver inte vara någon extra isolering under värmekabel, den är gjord för att spacklas, gjutas in.
Och risken är stor att det är nått fel på termostaten, det mäter man lätt fram om man öppnar dosan och kollar att värmekabeln är hel. Vilket den nästan alltid är om den inte blivit mekaniskt skadad.
Känslan är väl att värmeförlusten blir rätt extrem helt utan isolering med en 70-talsplatta som jag har.
 
Ja har du en platta utan ordentlig isolering under försvinner mycket ner i backen. Du får väl mäta upp hur mycket ström den tar, då får du veta om den är hel och vilken effekt den har.
 
Devi har två stycken bra termostater.
Devi Touch har en pekskärm som är väldigt enkel att göra inställningar på och välja borta-läge om man åker bort med m.m. Man kan även avläsa elförbrukning på den.

Sen har vi Devi smart som är en helt ny termostat som man styr via en mobilapp. Med den kan man även styra golvvärmen hemifrån eftersom den är uppkopplad via Wifi.

http://www.elbutik.se/product.html/devireg-touch-golvvarmetermostat-2

https://www.elbutik.se/product.html/devireg-smart

Devi har även en fördel att den stödjer flera olika golvgivare, så om det inte går att byta golvgivaren så finns det en chans att det går ändå.
Dock inte T2:s gamla 100kohm golvgivare (som ingen termostat på marknaden stödjer).

//Patrik
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Om man gjort ett sådant ingrepp och bara kapat röret så finns det inget man kan göra. Då måste det bli utanpåliggande.
Du kan förstås öppna väggen, dra ny rör, laga ångspärren och gipsa/spackla igen.
 
Kan termostaten, trots att det ser ut som den jobbar, leda till att golvet inte blir så varmt? Får liksom inte särskilt vsrmt även när den varit på i timmar. Eller är det mer troligt att dålig isolering och kanske underdimensionerad är boven då.
 
klasses skrev:
Kan termostaten, trots att det ser ut som den jobbar, leda till att golvet inte blir så varmt? Får liksom inte särskilt vsrmt även när den varit på i timmar. Eller är det mer troligt att dålig isolering och kanske underdimensionerad är boven då.
Om man hör att termostaten klickar till när man ställer upp vredet och lika så klickar till igen när man vrider ner så brukar det betyda att det inte är något fel på den. I alla fall så är det det relät som vanligtvis brukar packa ihop när det är ett fel på en golvvärmetermostat. Men det kan väl mycket möjligt bli något fel på själva elektroniken eller golvgivaren också.
Jag hade en kund för ett tag sen där golvvärmen inte funkade. Jag var där och felsökte och hittade inget fel. Varken med termostaten eller golvvärmen. Elslingan drog ström när jag laborerade med termostaten, men när den fick sköta allt själv så blev inte golvet varmt. Bytte ut termostaten och då funkade det.

Hur länge har du haft på? Om den är ingjuten i plattan så tar det långt tid att värma upp. I alla fall ett dygn.
Men eftersom det har suttit elradiatorer tidigare så är det väl en värmeslinga som är inspacklad och ligger precis under golvbeläggningen. Effekten på värmekabeln tyder också på det. 10W/m. Då borde det gå fortare.

Men har du nyligen flyttat in eller? Du vet inte om golvvärmen har funkat riktigt bra någon gång?
Vet man att det har funkat så kan man ju misstänka termostaten mer, medans det annars inte är omöjligt att den blivit underdimensionerad från början och/eller för oisolerat neråt.

//Patrik
 
Hej, flyttade in för snart två år sen men har fått fokusera på andra delar av huset sen dess, tak, målning, ventilation osv. Vet att ägarna innan oss hade 9 kWh mer än oss i förbrukning vilket jag tror jag tillskrivas golvvärmen framförallt. Den är ytligt lagd och inspacklad.

Känns ju som en dålig idé från början på en oisolerad platta men tror att den som gjorde det tänkte att de har frånluftsvp med uppvärmd tilluft och så golvvärmen som komfort. Antar att elpriset var lågt när idén dök upp. Önskar att de installerat vattenburna radiatorer istället..

Kan vara att jag inte haft den igång tillräckligt läng om det kan ta sån tid, tingen lust att värma marken under huset.
 
Är den inspacklad tar det inte så lång tid innan man känner värmen på golvet. Som jag skrev tidigare öppna termostatdosan och mät (själv eller någon annan) så får du veta om slingan är hel och om termostaten är hel. Att gissa hit och dit på ett forum ger inget annat än en massa svar som man inte har en aning om dom är helt galna eller rätt. Kolla slingan/termostaten tar inte många minuter.
 
  • Gilla
klasses
  • Laddar…
De verkade i alla fall fungera som de skall, troligtvis är den dock underdimensionerad för att åstadkomma tillräckligt med värme dock.

Hittat mina rör i väggen i alla fall och fått dit trådar igen. Så till den eviga frågan, oljefyllda eller vanliga radiatorer? Gillar ju Adax Neo t.ex och de är ju relativt billiga men det kanske blir så jävla varmt om man har såna i vardagsrummet eller köket på så kort tid så att säga. Alternativt att ungarna går och petar och bränner sig, för jag inbillar mig att oljefyllda generellt har lägre yttertemp? Kan som sagt vara inbillning, men det är vad jag fått för mig. Vissa kan man väl ställa ner den på med, men jag försöker ju hålla kostnaderna nere i det här idiotprojektet också.

Förhoppningsvis ska de ytterst sällan behöva kliva in då LLVP sitter i samma rum utan mer förhindra kallras från mina käcka tvåglasfönster. När de väl är bytta sen kanske inte radiatorerna behövs alls om det inte är svinkallt ute.

Så om ni skulle ha ett direkt bakom er när ni satt i soffan, vad skulle ni ta? Soffna hamnar ju väldigt nära med så kanske måste ha något säkerhetstänk där med?
 
Ej oljefyllda moderna konvektorelement i 99% av alla fall. Oljefyllda ger bara ett trögare system med större pendlingar i temperaturen. Moderna konvektorer med tillräckligt hög effekt ( minst 60- 70 W/m2) kommer aldrig att bli mer än ljumna och temperatursvängningarna i rummet kommer att understiga 0,5 grader. Dom drar även marginellt mindre ström än oljefyllda eftersom oljefyllda kommer att ha större hysteres och därmed större övertemperatur.
Det finns även andra nackdelar med oljefyllda som tex vikt, risk för läckage, pris mm.
Det viktiga är att elementens effekt är hög, då får dom kort gångtid och hinner inte bli mer än ljumna.
Energiförbrukningen blir den samma oavsett hög eller låg effekt, låg effekt = lång gångtid per cykel, hög effekt = kort gångtid per cykel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.