6 333 läst · 20 svar
6k läst
20 svar
Hitachi C6BU2: Klingan är ej parallell med sulans kant.
Detta är inte något jag har märkt av men tji den att det kan vara meningen att det skall vara så. Jag gillar personligen sågen och anledningen till att jag köpte den var att jag även har en gammal C6U som dock var något till åren kommen. Dock har min relation till sågen efter detta strul kanske blivit något kyligare. Får se om jag kan ta den till mitt hjärta eller om det blir ett MFT 3 och en TS55 för de ställen där precision behövs. Kan man köpa lycka?sveaman skrev:En grej som jag störde mig på när min C6BU2 var ny var att klyvkniven inte var i linje med klingan. Så klyvkniven gick inte in i snittet, vilket ledde till att när man började såga kunde man såga några centimeter innan det blev stopp. Då fick man stanna sågen och böja klyvkniven så den kom in i snittet. Sedan starta sågen och fortsätta. Jag trodde det var fel på klyvkniven, att den var böjd, så jag fick en ny av inköpsstället, men det var samma sak med den. Klyvknivarna visade sig vara helt plana. Så det är väl fästet som är skevt. Nu löste jag det genom att permanent böja klyvkniven så att den kom i linje med klingan. Hur proffsigt känns det?
Hmm, nu ser jag att även min begköpta ser lite sned ut. Dvs klinga linjerar inte helt hundra med sulan. Går det at justera? Såg inte ut så vid en snabb koll. Funkar hyfsat att såga med och jag har lyckats med schyssta snitt med skena men ser inte bra ut. Känns att det går lite segt pag snedheten.
Då Hitachis "reparation" inte höll måttet slutade det med att jag satte en huggmejsel i vinkeln på skenan som används för att låsa sågdjupet, där den är infäst i sulan, och slog med en handslägga på huggmejseln. För att inte bara böja skenan utan få samma korrigering på alla sågdjup låste jag sågen i läget för maximalt sågdjup. Efter operationen är snitten i folierade spånskivor otroligt mycket snyggare än de var innan (ja, inte befintliga snitt, utan nysågade).
Första inlägget på över tre år...
Första inlägget på över tre år...
Vet inte om våran var riktig från början men efter att jag tappade den i golvet så plattan gick sönder och sen bytt till ny platta märkte jag att den vart lite sne. Drog man åt spännhjulet till höjd justeringen såg man att den blev ännu mer sne.
Skruvade isär hela sågen och slipade till någon liten grej med dremmeln. Tror det var del 53
http://www.hitachi-powertools.be/popup/be-nl/0/spareparts/item/2306/
Blev mycket bättre men misstänker att det var ett fabrikationsfel från början ändå.
Privat är det ju blå bosch som gäller..
Skruvade isär hela sågen och slipade till någon liten grej med dremmeln. Tror det var del 53
http://www.hitachi-powertools.be/popup/be-nl/0/spareparts/item/2306/
Blev mycket bättre men misstänker att det var ett fabrikationsfel från början ändå.
Privat är det ju blå bosch som gäller..
När jag dammsugit rent ordentligt så ser jag att den är tappad ordentligt av tidigare ägare. Sågbordet har fått sig en rejäl kyss och det är en spricka i chassit. Blir nog att köpa en ny likadan då jag gillar sågen samt har skena m.m. och lägga det på köp-inte-begagnat-kontot.
Värsta trådlyftet. Mycket nöjd även med den något sneda sågen (köpte en ny till villan för 1-2 år sedan). Har lagt tak och som slit och slängsåg för kapningar utan skena som inte kräver superprecision känns den fortfarande kanon. Har skena hemma också.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skevt land på Hitachi C6BU2
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Klyva brädor med Hitachi C6BU2 - klinga?
Ny cirkelsåg, Hitachi C6BU2 eller C6BUY (ena sågar genom regel i 45 grader)?
Festool CTL26 till Hitachi C6BU2
Död Hitachi C6BU2
Verktyg, Maskiner & Fordon