G gos84 skrev:
Vet du vilken ljudklass bostaden är byggd efter? Enligt boverketsbyggregler är det 25dBA ekvivalent ljudnivå och 35dBA maximal ljudnivå från hiss i sovrum och vardagsrum. Ofta är installationsbuller kravsatt efter ljudklass B så då ska det va ännu lägre. Det låter som den högre takhöjden kan ha orsakat en för hög ljudnivå.
Sen är det faktiskt så att hissleverantören kan behöva dit och reparera hissen även om den är ny. Hissarna går sjukt mycket under byggnationerna så de är ofta slitna när det är dags att flytta in.
/byggakustiker, dock ej expert på hissar.
Har letat massor efter regler kring ljudnivå för hiss i sovrum och vardagsrum men hittar inte något om att det skulle vara 24dBA och 35dBA. Har du någon källa på det någonstans som jag kan läsa och sen lägga fram ifall det inte skulle fixas. Definitivt är det över 35 maximalt. När hissen går visar telefonen (som ska vara relativt reliabel) på ca 33dBA, för att vid stoppet gå upp på 41-42 dBA. Över hur lång tidsrymd måste ekvivalenta måttet vara? Tar man 20 sekunder så är det ju över 25, tar du 1 timme så är den ju inte det i och med att hissen inte går konstant..

Hittade detaljplanen igår och då verkar kommunen ha krävt att byggnaden ska vara byggt efter minst ljudklass B.
 
A Avemo skrev:
Om det står Schindler i korgen så är säkert resten Schindler också. Smällen i stoppet är troligen bromsen. Kontaktorer brukar smälla hörbart. Men inte som hammare mot metall. Det brukar vara en justeringssak hur mycket bromsen smäller. Teknikskiftet som @Stenkant talar om är troligen växellösa permanentmagnetiserade synkronmotorer vilket många men inte alla nya hissar har. Dessa kan gå mycket tyst. Går de inte tyst så är något fel. Troligen är det en inställningsfråga för frekvensstyrningen. Det skall inte behövas gummifötter till motorfundamentet för att det skall vara tyst.

Ovanstående kanske är överkurs för TS som bara vill att det skall bli tyst. Men om det är problem med att hissen låter för mycket så är det alla gånger effektivare att åtgärda felet som gör att hissen låter än att försöka isolera bort ljudet.
Överkurs är det ju, men alltid kul att lära sig något nytt! Men ja, visst vore att fixa hissen det överlägset smidigaste. Men som sagt har jag varit misstänksam kring isoleringen till lägenheten när jag hör verktyg slå mot golvet i källaren osv.

Hursomhelst, efter besöket av akustikern i fredags så började det låta mycket från grannlägenheten bredvid. Röster hördes och varenda dragning med en dammsugare på golvet. Så det verkar som att ingen flyttat in där ännu och att de städar ur den nu inför inflyttning. Så får se hur det låter när några flyttar in där.. Övriga i fastigheten är väldigt nöjda med isoleringen, men jag hörde väldigt mycket från grannlägenheten.

Akustikerna konstaterade hursomhelst att smällen i slutet när hissen stannar är helt klart för högt och måste fixas. Övrigt tyckte de hissen lät mer än den borde göra förutsatt material på vägg och hissmodell osv, men kunde inte säga ifall det var FÖR mycket. De skulle ringa hit Schindler iallafall som ska få försöka fixa till den. Tog ett par turer i de andra trappuppgångarnas hissar igen och dessa låter mindre tror jag och har framförallt ingen smäll i slutet hissen stannar så just det ljudet löser sig säkert. Får dock se hur det låter när några flyttar in i lägenheten intill min..
S Stenkant skrev:
Jag tycker du skall kolla direkt med grannarna, har de samma problem med missljud så får du större tryck på frågan & lättare att få gehör för åtgärder, en enskild bostadsrättshavare går det att avfärda med tal om gränsvärden. Om huset har flera hissar kan du kolla med granne i annan trappuppgång.

Akustikern har oxå lättare om den får en helhetsbild för hela huset.

Du bör även tala med styrelsen, oavsett om det är en "byggande styrelse" eller den är vald av medlemmarna via stämma.
Han inte göra det innan akustikern kom tidigt på morgonen. Men efter att hissleverantören varit här (jag hoppas på nästa vecka) så ska jag se hur det låter. Är det inte bra då så får jag påbörja detektivarbetet på egen hand, framförallt kolla om det skulle finnas någon till lägenhet med högt i tak (3,25 har jag) och som bor intill hissen.
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
markaner markaner skrev:
Har letat massor efter regler kring ljudnivå för hiss i sovrum och vardagsrum men hittar inte något om att det skulle vara 24dBA och 35dBA. Har du någon källa på det någonstans som jag kan läsa och sen lägga fram ifall det inte skulle fixas. Definitivt är det över 35 maximalt. När hissen går visar telefonen (som ska vara relativt reliabel) på ca 33dBA, för att vid stoppet gå upp på 41-42 dBA. Över hur lång tidsrymd måste ekvivalenta måttet vara? Tar man 20 sekunder så är det ju över 25, tar du 1 timme så är den ju inte det i och med att hissen inte går konstant..

Hittade detaljplanen igår och då verkar kommunen ha krävt att byggnaden ska vara byggt efter minst ljudklass B.
https://www.boverket.se › bbr...PDF
BBR 2018 konsoliderad version - Boverket

Sidan 123.

För ekvivalent ljudnivå för hiss så mäter man 3 cykler om jag minns rätt. (Varit pappaledig rätt länge). En cykel är att hissen börjar längst ner åker upp och stannar på varje våning och sen hela vägen ner igen. Alltså ingen tid när hissen inte går (förutom när den väntar på dörren.)
Antar att akustiken körde hissen så medans han mätte i de aktuella rummen.
Ljudklass b står i standard SS 25267:2015. Har den inte just nu men det borde va 4dB strängare om jag inte minns fel (21 och 31), din mobil mäter garanterat inte så bra vid de låga nivåerna. Dock så är ljudklass b oftast ett strävansmål och inget stenhårtkrav, klarar det ljudklass c (bbr) så blir det godkänt om det inte är lätt åtgärdat. Sen finns det lite miljökrav med ljudklass b om byggnaden är klassat enligt något sådant, då är det olika tolkningar. Har du möblerat rum och mäter i så kan du ofta dra bort 3dB från uppmätt också då kraven är för möblerade rum med 0,5s efterklangstid.
Ljudklass b i detaljplaner är ofta också endast trafikbuller och inte installationsbuller.
Har de mätt?
Lycka till!
 
markaner markaner skrev:
Har letat massor efter regler kring ljudnivå för hiss i sovrum och vardagsrum men hittar inte något om att det skulle vara 24dBA och 35dBA. Har du någon källa på det någonstans som jag kan läsa och sen lägga fram ifall det inte skulle fixas. Definitivt är det över 35 maximalt. När hissen går visar telefonen (som ska vara relativt reliabel) på ca 33dBA, för att vid stoppet gå upp på 41-42 dBA. Över hur lång tidsrymd måste ekvivalenta måttet vara? Tar man 20 sekunder så är det ju över 25, tar du 1 timme så är den ju inte det i och med att hissen inte går konstant..

Hittade detaljplanen igår och då verkar kommunen ha krävt att byggnaden ska vara byggt efter minst ljudklass B.
Blev fel på länken:
https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/
Sidan 126 i denna
 
G gos84 skrev:
[länk] › bbr...PDF
BBR 2018 konsoliderad version - Boverket

Sidan 123.

För ekvivalent ljudnivå för hiss så mäter man 3 cykler om jag minns rätt. (Varit pappaledig rätt länge). En cykel är att hissen börjar längst ner åker upp och stannar på varje våning och sen hela vägen ner igen. Alltså ingen tid när hissen inte går (förutom när den väntar på dörren.)
Antar att akustiken körde hissen så medans han mätte i de aktuella rummen.
Ljudklass b står i standard SS 25267:2015. Har den inte just nu men det borde va 4dB strängare om jag inte minns fel (21 och 31), din mobil mäter garanterat inte så bra vid de låga nivåerna. Dock så är ljudklass b oftast ett strävansmål och inget stenhårtkrav, klarar det ljudklass c (bbr) så blir det godkänt om det inte är lätt åtgärdat. Sen finns det lite miljökrav med ljudklass b om byggnaden är klassat enligt något sådant, då är det olika tolkningar. Har du möblerat rum och mäter i så kan du ofta dra bort 3dB från uppmätt också då kraven är för möblerade rum med 0,5s efterklangstid.
Ljudklass b i detaljplaner är ofta också endast trafikbuller och inte installationsbuller.
Har de mätt?
Lycka till!
Stort tack! Förstod inte riktigt det där med möblerat rum och avdrag? Förutsätter gränsvärdena ett möblerat rum med efterklangstid 0,5s? Jag har möblerat, men vad efterklangstiden är vet jag inte. Skulle dock förmoda att den är högre än snitt i och med min höga takhöjd samt betongväggar.

I detaljplanen står det som följande. Verkar inte enbart gälla trafikbuller låter det som. Sen vet jag inte hur bindande det är ändå. Med det verkar ju vara kommunens krav.

"Miljö- och övervakningsenheten anser att alla sovrum ska vändas mot en ljuddäm-
pad sida, med enstaka undantag. Detta är särskilt viktigt i de delar av kvarteret som
beräknas få 61-65 dBA ekvivalent ljudnivå vid fasad mot gata. Gårdssidan ska gö-
ras så tyst som möjligt, lägre än 50 dBA ekvivalent ljudnivå för flertalet bostäder.
Summeringsmetoden beskriven i "Trafikbuller och planering II" kan gärna tilläm-
pas.

Minst ljudklass B ska tillämpas för inomhusmiljön. Byggnaden ska konstrueras på
ett sådant sätt att storoljud inte uppstår och ljudisoleringen bör anpassas för att mi-
nimera störningsrisken från verksamheter. Miljö- och hälsoskyddsnämnden har även
synpunkter som berör dagvatten, luftkvaliten, vibrationer samt att projektet bör in-
rikta sig på ett hållbart byggande."

Ja det har de. Jag frågade vad de tyckte och hur många dB det var. De förstod att det var störande, mycket pga att lägenheten är så tyst i övrigt. Smällen i slutet var för hög trodde de. Annars inte särskilt högt tyckte dem. Dock menade han att han var så upptagen med att lyssna så att han inte kollade hur många dB det var. Jäkligt konstigt tycker jag. De skulle ta med inspelningarna och lägga på filter osv för att kunna veta vad som måste åtgärdas. Fick inte så proffsigt intryck av dem dock. De kom in och ställde en mikrofon i rummet där jag tyckte de lät som mest. Körde hissen ett en del och sen var de klara.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
markaner markaner skrev:
Stort tack! Förstod inte riktigt det där med möblerat rum och avdrag? Förutsätter gränsvärdena ett möblerat rum med efterklangstid 0,5s? Jag har möblerat, men vad efterklangstiden är vet jag inte. Skulle dock förmoda att den är högre än snitt i och med min höga takhöjd samt betongväggar.

I detaljplanen står det som följande. Verkar inte enbart gälla trafikbuller låter det som. Sen vet jag inte hur bindande det är ändå. Med det verkar ju vara kommunens krav.

"Miljö- och övervakningsenheten anser att alla sovrum ska vändas mot en ljuddäm-
pad sida, med enstaka undantag. Detta är särskilt viktigt i de delar av kvarteret som
beräknas få 61-65 dBA ekvivalent ljudnivå vid fasad mot gata. Gårdssidan ska gö-
ras så tyst som möjligt, lägre än 50 dBA ekvivalent ljudnivå för flertalet bostäder.
Summeringsmetoden beskriven i "Trafikbuller och planering II" kan gärna tilläm-
pas.

Minst ljudklass B ska tillämpas för inomhusmiljön. Byggnaden ska konstrueras på
ett sådant sätt att storoljud inte uppstår och ljudisoleringen bör anpassas för att mi-
nimera störningsrisken från verksamheter. Miljö- och hälsoskyddsnämnden har även
synpunkter som berör dagvatten, luftkvaliten, vibrationer samt att projektet bör in-
rikta sig på ett hållbart byggande."

Ja det har de. Jag frågade vad de tyckte och hur många dB det var. De förstod att det var störande, mycket pga att lägenheten är så tyst i övrigt. Smällen i slutet var för hög trodde de. Annars inte särskilt högt tyckte dem. Dock menade han att han var så upptagen med att lyssna så att han inte kollade hur många dB det var. Jäkligt konstigt tycker jag. De skulle ta med inspelningarna och lägga på filter osv för att kunna veta vad som måste åtgärdas. Fick inte så proffsigt intryck av dem dock. De kom in och ställde en mikrofon i rummet där jag tyckte de lät som mest. Körde hissen ett en del och sen var de klara.
Inte så konstigt att de inte berättade exakt mätresultatet, just hissbuller måste man hem till datorn och lyssna igenom och ev. Trolla bort oönskade ljud som inte är kopplade till hissen. Korrigera till 0,5s efterklangstid osv.
Det blir alltid störningar på mätningen vid start, stopp, åker förbi en lastbil eller man öppnar dörren innan man stoppar mätningen osv, så värdet på displayen är 9 av 10 ggr fel.
Det är alltid riskfyllt att berätta för den berörda ett preliminärt mätresultat om man inte är stensäker eller att det är solklart över/under.
Om du kommer över mätrapporten så kan jag kolla på den om du vill. PMa isf.
Schindlers hiss är en vanlig hiss och det blir oftast bättre efter att de kommer och grejar.
Allt som ligger nära gränsvärden hörs tyvärr rätt tydligt om allt annat är väldigt bra. Sällen hissärenden i bostäder som har trafikbuller vid riktvärdena redan.
 
G gos84 skrev:
[länk] › bbr...PDF
BBR 2018 konsoliderad version - Boverket

Sidan 123.

För ekvivalent ljudnivå för hiss så mäter man 3 cykler om jag minns rätt. (Varit pappaledig rätt länge). En cykel är att hissen börjar längst ner åker upp och stannar på varje våning och sen hela vägen ner igen. Alltså ingen tid när hissen inte går (förutom när den väntar på dörren.)
Antar att akustiken körde hissen så medans han mätte i de aktuella rummen.
Ljudklass b står i standard SS 25267:2015. Har den inte just nu men det borde va 4dB strängare om jag inte minns fel (21 och 31), din mobil mäter garanterat inte så bra vid de låga nivåerna. Dock så är ljudklass b oftast ett strävansmål och inget stenhårtkrav, klarar det ljudklass c (bbr) så blir det godkänt om det inte är lätt åtgärdat. Sen finns det lite miljökrav med ljudklass b om byggnaden är klassat enligt något sådant, då är det olika tolkningar. Har du möblerat rum och mäter i så kan du ofta dra bort 3dB från uppmätt också då kraven är för möblerade rum med 0,5s efterklangstid.
Ljudklass b i detaljplaner är ofta också endast trafikbuller och inte installationsbuller.
Har de mätt?
Lycka till!
G gos84 skrev:
[länk] › bbr...PDF
BBR 2018 konsoliderad version - Boverket

Sidan 123.

För ekvivalent ljudnivå för hiss så mäter man 3 cykler om jag minns rätt. (Varit pappaledig rätt länge). En cykel är att hissen börjar längst ner åker upp och stannar på varje våning och sen hela vägen ner igen. Alltså ingen tid när hissen inte går (förutom när den väntar på dörren.)
Antar att akustiken körde hissen så medans han mätte i de aktuella rummen.
Ljudklass b står i standard SS 25267:2015. Har den inte just nu men det borde va 4dB strängare om jag inte minns fel (21 och 31), din mobil mäter garanterat inte så bra vid de låga nivåerna. Dock så är ljudklass b oftast ett strävansmål och inget stenhårtkrav, klarar det ljudklass c (bbr) så blir det godkänt om det inte är lätt åtgärdat. Sen finns det lite miljökrav med ljudklass b om byggnaden är klassat enligt något sådant, då är det olika tolkningar. Har du möblerat rum och mäter i så kan du ofta dra bort 3dB från uppmätt också då kraven är för möblerade rum med 0,5s efterklangstid.
Ljudklass b i detaljplaner är ofta också endast trafikbuller och inte installationsbuller.
Har de mätt?
Lycka till!

Om man mäter i ett möblerat rum är det enligt standarden ej tillåtet att korrigera med -3 dB. Detta görs endast om man mäter i ett omöblerat rum och vill korrigera till vad som skulle varit fallet om rummet varit normalt möblerat, med en efterklangstid på 0,5 s.
 
markaner markaner skrev:
Hej,
Flyttade för en månad sedan in i en helt nybyggd lägenhet. Är väldigt nöjd med det mesta förutom att jag får in oljud från mitt tak trots att jag bor högst upp. I övrigt är lägenheten väldigt bra isolerad vilket bara förstärker ytterligare när det väl börjar låta. Det som stör mest är hissen som jag hör varje gång den drar igång oavsett våning. Detta börjar mer ett duns, för att sedan bullra av motorn och sluta med ett till duns och ett högt klickande ljud. Då de fortfarande är på plats och färdigställer fastigheten har jag pratat med dem och de har kollat så att isoleringen är som den ska. Huset och mitt tak är gjort i betong. Jag bor intill hissen, men det låter även från tak i rum som inte är vägg i vägg med hissen. En intressant sak är att min lägenhet fick extra hög takhöjd (3.25m) pga vad som verkar vara en miss i ritningarna som enligt dem möjliggjorde det. Om detta kan ha något med saken att göra vet jag inte.

De borrar även nere i källaren vilket låter väldigt högt inne i min lägenhet. Det underliga är att det låter som de borrar ovanför mig trots att jag bor högst upp på våning 7. Borrljudet från källaren kommer ju gå över eftersom det fortfarande är byggarbetare som jobbar nu i en månad till framöver så det går att leva med. Men hissljudet är otroligt störande tycker jag och det känns ju som att det är något fel i isoleringen när jag hör båda dessa ljud från mitt tak och inte från ytterdörr exempelvis.

Någon som har en fundering över hur ljudet kan komma in så lätt i lägenheten och hur det kan gå att lösa? Blir tokig på att höra den gå fram och tillbaka hela dagarna nu när jag dessutom jobbar hemifrån någon månad framöver.

Hej,

Av det du skriver att döma antar jag att du bor i ett hus av betong.

Vibrationer överförs effektivt och tyvärr relativt långt i hus med stomme av betong.

Om du knackar på den vägg i din lgh som ligger närmast hissen kan du lätt utröna om den är gjord av betong eller om den inre delen av väggen är en lättvägg bestående av gipsskivor och stålreglar. Hisschakt utförs normalt sett av betong. För att minska risken för ljudtransmission genom hisschaktväggen föreskrivs i projekteringsskedet ofta en fristående tilläggsisolering av hisschaktväggen. Vanligtvis 2x13 mm gips på 45 mm stålregel och 45 mm mineralull med ca 10-15 mm luftspalt mellan stålregeln och betongväggen. Om väggen mot hissen upplevs bestå av betong saknas sannolikt denna tilläggsisolering.

Om stomljudsisoleringen av hissmaskinen och geijdrarna är bristfälligt utförd kommer tyvärr vibrationer från maskinen och geijdrarna överföras till betongstommen och sedan avstrålas som s.k. stomljud i intilliggande utrymmen. Ibland kan gejdrarna, styrskenorna som hissen löper längs då den är i drift ej är perfekt linjerade finns det risk att hisskorgen kommer i rörelse i sidled. Denna rörelse medför i sin tur att man kan notera ljud som låter skrapande i intilliggande utrymmen. Genom att justera linjeringen av geijdrarna kan man avhjälpa detta problem.

Förslagsvis kontaktar du styrelsen i den brf du bor i. Styrelsen kontaktar därefter det företag som byggt huset och efterfrågar mätprotokoll från den kontrollmätning som vanligtvis görs för att kunna få slutintyg för ett nytt hus. Om ni lyckas få tillgång till detta mätprotokoll kolla då upp så att den som utfört mätningen verkligen kontrollmätt ljudnivåer från hissarna. Vanligtvis utförs stickrovsvisa kontroller i ett urval av lgh.

Minimikrav enligt Boverkets byggregler (BBR, fr.o.m. BBR 20) är att den ekvivalenta ljudnivån (i utrymmen för sömn, vila och daglig samvaro) ej får vara högre än 25 dBA samt att den maximala ljudnivån ej får vara högre än 35 dBA. Dessa krav gäller dygnet runt. Om det är så att huset är projekterat för att klara exempelvis ljudklass B som är en ljudklass hårdare krav än krav enligt BBR så skärps kravet gällande ekvivalent och maximal ljudnivå med 4 dB.

https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/

Hoppas ni lyckas råda bot på de ljudproblem du beskriver.

Lycka till!!
 
N nomoD2 skrev:
Om man mäter i ett möblerat rum är det enligt standarden ej tillåtet att korrigera med -3 dB. Detta görs endast om man mäter i ett omöblerat rum och vill korrigera till vad som skulle varit fallet om rummet varit normalt möblerat, med en efterklangstid på 0,5 s.
Precis, missade ett "o".
 
  • Gilla
nomoD2
  • Laddar…
N nomoD2 skrev:
Hej,

Av det du skriver att döma antar jag att du bor i ett hus av betong.

Vibrationer överförs effektivt och tyvärr relativt långt i hus med stomme av betong.

Om du knackar på den vägg i din lgh som ligger närmast hissen kan du lätt utröna om den är gjord av betong eller om den inre delen av väggen är en lättvägg bestående av gipsskivor och stålreglar. Hisschakt utförs normalt sett av betong. För att minska risken för ljudtransmission genom hisschaktväggen föreskrivs i projekteringsskedet ofta en fristående tilläggsisolering av hisschaktväggen. Vanligtvis 2x13 mm gips på 45 mm stålregel och 45 mm mineralull med ca 10-15 mm luftspalt mellan stålregeln och betongväggen. Om väggen mot hissen upplevs bestå av betong saknas sannolikt denna tilläggsisolering.

Om stomljudsisoleringen av hissmaskinen och geijdrarna är bristfälligt utförd kommer tyvärr vibrationer från maskinen och geijdrarna överföras till betongstommen och sedan avstrålas som s.k. stomljud i intilliggande utrymmen. Ibland kan gejdrarna, styrskenorna som hissen löper längs då den är i drift ej är perfekt linjerade finns det risk att hisskorgen kommer i rörelse i sidled. Denna rörelse medför i sin tur att man kan notera ljud som låter skrapande i intilliggande utrymmen. Genom att justera linjeringen av geijdrarna kan man avhjälpa detta problem.

Förslagsvis kontaktar du styrelsen i den brf du bor i. Styrelsen kontaktar därefter det företag som byggt huset och efterfrågar mätprotokoll från den kontrollmätning som vanligtvis görs för att kunna få slutintyg för ett nytt hus. Om ni lyckas få tillgång till detta mätprotokoll kolla då upp så att den som utfört mätningen verkligen kontrollmätt ljudnivåer från hissarna. Vanligtvis utförs stickrovsvisa kontroller i ett urval av lgh.

Minimikrav enligt Boverkets byggregler (BBR, fr.o.m. BBR 20) är att den ekvivalenta ljudnivån (i utrymmen för sömn, vila och daglig samvaro) ej får vara högre än 25 dBA samt att den maximala ljudnivån ej får vara högre än 35 dBA. Dessa krav gäller dygnet runt. Om det är så att huset är projekterat för att klara exempelvis ljudklass B som är en ljudklass hårdare krav än krav enligt BBR så skärps kravet gällande ekvivalent och maximal ljudnivå med 4 dB.

[länk]

Hoppas ni lyckas råda bot på de ljudproblem du beskriver.

Lycka till!!
Hej!

Tack för ett väldigt utförligt svar! Har drivit denna process nu med byggherren, som fortfarande är på plats och slutför andra delar av fastigheten, i 2,5 månad nu. Jag har haft akustiker här som mätt och som konstaterade att ljudet var klart över gränsen (närmare 45 dB maximalt tror jag). Detta har de nu fixat genom att byta hissbroms. Dock fortsätter hissen låta i övrigt när den går upp och ner bara att det sista slagljudet försvunnit till 90%.

Nu har jag dock haft akustiker här igen som trodde att detta var gott nog (kanske till och med klass B sa dem), men att de ska analysera datan ytterligare. Detta är dock en ganska fin nybyggd bostad så jag tycker att den borde vara projekterad för ljudklass B, men det vet jag inte om den är. Hursomhelst hoppas jag nu på att den ändå låter för mycket och att de tvingas fixa det. Annars låter hissen nog klart över 35 dB ungefär var 30:e gång nu, men detta är antagligen någon felinställning som ändå inte skulle lösa det mest störande bullret som sker varje gång hissen rör på sig.

Du har rätt i att väggen består av betong. Det finns inte heller någon form av isolering vilket byggherren säger att de kunde fixa (kanske förutsatt att den fortfarande låter för mycket, vet riktigt), men att väggen då kommer ut ca 12 cm vilket jag såklart vill undvika i högsta grad. Eller kan detta vara något jag har rätt att få ersättning för då väggen är ca 5 meter lång och det således blir en del yta som försvinner som jag ändå tycker att jag betalt för? Dessutom passade jag på att kika in i schaktet när de bytta broms och såg då att allt maskineri var fäst på min vägg. Detta var något jag ifrågasatte och de menade att det är något man inte brukar göra egentligen just pga av att det kan öka stomljudet. Så, kombinationen av 0 isolering och att maskineriet sitter på min vägg känns antagligen som två starkt bidragande faktorer till varför det låter in i min lägenhet.

Dock känns det som ljudet också går i golvet då jag hör hissljudet ännu tydligare om jag lägger örat mot golvet vilket får mig att tro att hissen i sig är dåligt installerad. Om jag inte missminner mig sade hissreparatören även att hissen är klassad för ljudklass A vilket om så är fallet gör det ännu mer märkligt varför det låter som det gör i min lägenhet.

Börjar bli riktigt less på situationen nu. Känns som folk här på forumet är betydligt mer kompetenta än akustikerna och byggherren som mest svamlar runt.
 
Hej,

Jag arbetar som akustiker och har projekterat flertalet flerbostadshus under de 12 år jag arbetat med detta.Vi föreskriver alltid att hissmotorn och geijdrarna skall vibrationsisoleras mot tung byggnadsdel (mot hisschaktet som vanligtvis består av ca 200m m betong)samt att betongväggen därtill tilläggsisoleras fristående på bostadssidan. 2x13 mm gips skruvas mot 70 mm stålregel och 70 mm mineralull samt att stålreglarna placeras ca 10-15 mm från betongväggen. C/-avståndet mellan reglarna brukar vanligtvis vara 450 mm för att matcha gipsskivornas bredd (900 mm). Så länge en del av problemet härrör från stomljud kommer ljudproblemet ej helt lösas m.h.a. en fristående tilläggsisolering av betongväggen som hissen sitter monterad mot.

Har du ryggåstak eller ett platt tak i din lgh? Om du har ryggåstak och hisstoppen en har en utstickande del på yttertaket så består skiljeväggen mot hisschaktet så har du sannolikt en betongvägg hela vägen till nock. Om Hisschaktet ryms inom vinden finns det viss risk att den övre delen av din vägg mot vinden är en lättvägg. Genom att knacka på väggens övre del kan du lyssna dig till om den övre delen av vägen är av betong eller av gips. En gipsvägg låter mer ihålig.

Ersättningsfrågan får nog bli en fråga som du får ställa till din brf som får ta saken vidare med byggföretaget som byggt huset.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
M
En sak att nämna om det är bostadsrätt. Tanke på att lägenheten inte uppfyller kraven så behöver du komplettera med en isolerande vägg mot hissvägg. Detta innebär minskad BOA. Försvinner 1 kvm totalt så är det ju mycket pengar i totalen. Säg att bostaden snittade 25000kr/kvm så förlorar du ganska mycket pengar... räkna 105mm x längden på rummet. Är detta något som du kan klaga på till säljaren?
 
N nomoD2 skrev:
Hej,

Jag arbetar som akustiker och har projekterat flertalet flerbostadshus under de 12 år jag arbetat med detta.Vi föreskriver alltid att hissmotorn och geijdrarna skall vibrationsisoleras mot tung byggnadsdel (mot hisschaktet som vanligtvis består av ca 200m m betong)samt att betongväggen därtill tilläggsisoleras fristående på bostadssidan. 2x13 mm gips skruvas mot 70 mm stålregel och 70 mm mineralull samt att stålreglarna placeras ca 10-15 mm från betongväggen. C/-avståndet mellan reglarna brukar vanligtvis vara 450 mm för att matcha gipsskivornas bredd (900 mm). Så länge en del av problemet härrör från stomljud kommer ljudproblemet ej helt lösas m.h.a. en fristående tilläggsisolering av betongväggen som hissen sitter monterad mot.

Har du ryggåstak eller ett platt tak i din lgh? Om du har ryggåstak och hisstoppen en har en utstickande del på yttertaket så består skiljeväggen mot hisschaktet så har du sannolikt en betongvägg hela vägen till nock. Om Hisschaktet ryms inom vinden finns det viss risk att den övre delen av din vägg mot vinden är en lättvägg. Genom att knacka på väggens övre del kan du lyssna dig till om den övre delen av vägen är av betong eller av gips. En gipsvägg låter mer ihålig.

Ersättningsfrågan får nog bli en fråga som du får ställa till din brf som får ta saken vidare med byggföretaget som byggt huset.
Hej igen,

Jag har platt tak i lägenheten. Dessutom är det 3,25 m i takhöjd vilket ökar ekot och ljudnivån av bullret ytterligare. Hela väggen är av betong från golv till tak. Jag har ingen som helst aning om de vibrationsisolerat gejdrarna och hissmotor faktiskt. Är detta något som går att göra i efterhand annars?

Hur vet jag om ljudet härrör från stomljud eller inte? Jag förmodar att det delvis är stomljud eftersom jag hör det tydligare när jag lägger örat mot golvet? Känns väldigt tråkigt ifall de skulle sätta en vägg och sen ändå inte få bort ljudet ordentligt!

Detta är som jag tidigare nämnde i tråden en nybyggnation så jag är i direkt kontakt med byggföretaget för tillfället.
 
M Marcusskold skrev:
En sak att nämna om det är bostadsrätt. Tanke på att lägenheten inte uppfyller kraven så behöver du komplettera med en isolerande vägg mot hissvägg. Detta innebär minskad BOA. Försvinner 1 kvm totalt så är det ju mycket pengar i totalen. Säg att bostaden snittade 25000kr/kvm så förlorar du ganska mycket pengar... räkna 105mm x längden på rummet. Är detta något som du kan klaga på till säljaren?
Som jag nämnde ovan är jag i direkt kontakt med byggföretaget som jag köpte bostadsrätten genom då de fortfarande är på plats och arbetar på andra delar av fastigheten. Väggen är ca 5m lång och vad jag förstod skulle väggen bli närmare 120mm tjock. Priset per kvadratmeter är ca 70 000 kr så det blir på så sätt väldigt mycket pengar vilket känns helt fel när jag köpt en helt ny lägenhet som man förväntar sig klara av lagstiftade ljudkrav. Huruvida jag kan kräva pengar för detta eller inte vet jag inte mycket om men jag skulle absolut försöka.
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
I ett äldre hus – det där jag bor är byggt i början på 60-talet – leds stomljud hur långt som helst. I "mitt" hus verkar det vara extra hård betong (räcker inte med slagborr, utan kräva slaghammare) och det är omöjligt att avgöra varifrån slag- och maskinljud kommer ifrån, när man omvärvs av det. (Rent psykologiskt förlägger man gärna ljud uppifrån oavsett varifrån det egentligen kommer.)

Hissen stör sannerligen även hos mig.
Rimligen borde hela maskineriet gå att fästa upp i isolerande block. Det finns säkra sådana för industrimaskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.