9 539 läst · 32 svar
10k läst
32 svar
Hindrar täckbark kirskål?
Det här är ju värre än att offra kattungar i kyrkan - men jag har kirskål som undervegitation i en del av min trädgård. Jag tycker att bladverket är fint och att blommorna gör sig bra i buketter. På övriga ställen rensar jag bort den och jag tycker att det är ett ogräs som ger sig relativt snabbt.
Ja, men kirskål ÄR faktiskt ganska fint, har en härlig färg. Men med det sagt, jag hatar den och hade helst velat utrota den från mina 1024 m2.Jiji skrev:
Tänkte mest busken för att det skulle bli fint men sant som du säger att det ju kan bli knepigt att komma åt och dra upp kirskålen! Det är ett typiskt "trassel" på grannens sida där de växer vresros (tror jag det är) och annat taggigt. Tänkte fokusera på min sida och åtminstone göra min tomt oaptitlig för kålen i förhoppning att begränsa dess framfart.C cpalm skrev:Vi har ärvt en betydande kirskålsodling från tidigare ägare av huset. Min slutsats är att den effektivaste bekämpningsmetoden är regelbunden klippning. I synnerhet innan de börjar sprida frön omkring sig. Och det funkar ju inte i snår och buskar. Så min åsikt är att buskar snarare skapar ett fint gömställe från vilket de sprider sig snarare än att de förhindrar fortsatt spridning. Så om du vill ha buskar där av andra skäl, så fine. Men sätt inte dit dem för kirskålens skull är mitt stalltips.
Effektivast är nog att fråga grannen om det är okej att du mejar ner de som växer närmast tomtgränsen. Men det kanske är snårigt även på grannens sida?
Låter som det kan vara värt ett försök med plast/duk eller tidningar och sen bark uppepå det. Ganska liten rabatt så värt ett försök tror jag.
Min erfarenhet är att kirskål inte trivs där det är soligt och torrt, ett sätt kan därför vara att göra det otrevligt för kirskålen?
Annars fungerar markduk och täckbark, men i minsta öppning kommer det upp små plantor.
Fungerar också att klippa bort den, klarar inte den regelbundna klippningen av gräsmatta.
Annars fungerar markduk och täckbark, men i minsta öppning kommer det upp små plantor.
Fungerar också att klippa bort den, klarar inte den regelbundna klippningen av gräsmatta.
Min kirskål älskar sol, torka, väta, skugga, snö, hagel och drivis. Jag vill ha din kirskål istället!KristinaRT skrev:
Min erfarenhet är att kirskål inte trivs där det är soligt och torrt, ett sätt kan därför vara att göra det otrevligt för kirskålen?
Ja, späda blad bara. När de ser ut så där är de utmärkta i matlagning, bara att plocka med stjälk och allt och grovhacka innan man fräser dem i olja eller smör. Vitlök gör sig bra till.D DE73 skrev:
Kirskål är verkligen svårutrotat, men om de inte är i rabatter tycker jag de kan får vara som marktäckare. Det finns också gott om växter som är mer expansiva än kirskålen och kan hålla undan den planteras som barriär, ex. Höstanemon.