P PepeHands skrev:
Låter bra om det går att lösa med en mjukvaruuppdatering. Jag fick rådet av Östbergs support att uppgradera till version 1.08c men det hjälpte föga.
Är det någon som har koll på vad som händer med värmeväxlaren när den visar rotorfel? Först trodde jag att styrningen inte kunde läsa av motorns hastighet men att växlaren fortfarande snurrade. Nu är jag mer osäker. Hade en ganska kall natt för några dagar sedan och fick då en låg tilluftstemperatur.
Nu när det är sommar funkar det men kommer att stora problem till vintern om felet kvarstår.
För mig står rotorn stilla när jag får ”rotorfel”, men vad jag tror är bör-värdet för rotorhastighet är större än 0.
Dvs aggregatet försöker köra rotorn, men den detekterar helt kortekt att den står stilla och larmar därför.
För mig händer felet när börvärdet ligger och studsar på noll, dvs rotorn startar och stoppar, för att det är precis på gränsen att den behöver köra.
Sen är jag inte säker, men har en teori:
Strömförsörjningen till rotor-drivkortet, verkar styras med ett relä, så den stänger av när rotorn ändå ska stå stilla. Det är ju bra. Eftersom jag inte får felet när jag kopplar matningen på konstant 230v, tänker jag att det är något fel i programmet dom styr reläet… men det förklarar inte riktigt varför det bara skulle hända med den nya motorn… Supporten på Östberg nämnde något om att den nya motorn inte betedde sig riktigt som den gamla vid riktigt låg hastighet eller start/stopp… kanske behöver spänning en stund innan den är redo att starta, vad vet jag?

Mitt aggregat är alldeles nytt, så jag hade 1.08c från början.

C crallian skrev:
För mig står rotorn stilla när jag får ”rotorfel”, men vad jag tror är bör-värdet för rotorhastighet är större än 0.
Dvs aggregatet försöker köra rotorn, men den detekterar helt kortekt att den står stilla och larmar därför.
För mig händer felet när börvärdet ligger och studsar på noll, dvs rotorn startar och stoppar, för att det är precis på gränsen att den behöver köra.
Sen är jag inte säker, men har en teori:
Strömförsörjningen till rotor-drivkortet, verkar styras med ett relä, så den stänger av när rotorn ändå ska stå stilla. Det är ju bra. Eftersom jag inte får felet när jag kopplar matningen på konstant 230v, tänker jag att det är något fel i programmet dom styr reläet… men det förklarar inte riktigt varför det bara skulle hända med den nya motorn… Supporten på Östberg nämnde något om att den nya motorn inte betedde sig riktigt som den gamla vid riktigt låg hastighet eller start/stopp… kanske behöver spänning en stund innan den är redo att starta, vad vet jag?

Mitt aggregat är alldeles nytt, så jag hade 1.08c från början.
Tack för bra info. Jag har också märkt att problemen verkar uppstå kring start/stopp av rotorn. Låter då som att man inte behöver oroa sig allt för mycket för kommande värmesäsong.

Attans, nu fick jag Rotorfel igårkväll igen, trots omkopplingen… så det kanske inte är så enkelt, även om det gått väldigt mkt längre nu… :/ felanmält igen iaf, så vi hoppas dom hittar en lösning snart.

Någon som sitter på mer info om ny firmware? Nu har det gått ganska många månader men v1.08c är fortfarande senaste releasen.

P PepeHands skrev:
Någon som sitter på mer info om ny firmware? Nu har det gått ganska många månader men v1.08c är fortfarande senaste releasen.
Fick ännu en ny rotormotor skickad till mig för några veckor sedan. Östbergs support beklagar ”rotorfel problemet” med den förra nya motorn och säger att dom missat att den inte startar upp som den ska vid låg fart. Det ska vara fixat i den nya, men jag har inte hunnit montera den än. Supporten nämnde också att dom jobbade på en ny firmware, men han visste inte exakt när den skulle släppas, pratade om några veckor eller så, borde vara när som helst nu isåfall.

C crallian skrev:
Fick ännu en ny rotormotor skickad till mig för några veckor sedan. Östbergs support beklagar ”rotorfel problemet” med den förra nya motorn och säger att dom missat att den inte startar upp som den ska vid låg fart. Det ska vara fixat i den nya, men jag har inte hunnit montera den än. Supporten nämnde också att dom jobbade på en ny firmware, men han visste inte exakt när den skulle släppas, pratade om några veckor eller så, borde vara när som helst nu isåfall.
Hej!

Har du hunnit montera nya motorn? Nyfiken på att höra hur det gick med detta ärende :)

Jag har installerat den nya motorn, även om motor var något bättre än förra så låter det konstigt vid låg fart. Något som vet vad problemet är?

• Gilla
Pymma
  • Laddar…
@
R Romerson skrev:
Jag har installerat den nya motorn, även om motor var något bättre än förra så låter det konstigt vid låg fart. Något som vet vad problemet är?
Låg fart? Den går väl aldrig snabbare än så där. Svårt att veta utifrån en film var/vad som låter..

Jodå.
Min ftx har tre läge, min, standard och max. Låg fart, då menar jag min läge.

R Romerson skrev:
Jodå.
Min ftx har tre läge, min, standard och max. Låg fart, då menar jag min läge.
Du tänker på fläktarna. Rotorn snurrar inte fortare än sådär oavsett fart på fläktarna.

Fläktfarten är programerbar och den ställer man så std motsvarar rätt flöde för godkänd OVK.

Får känslan av att remmen slirar, när man kollar på din film så hackar det till efter ett tag och remmen skakar till.
Du verkar fått en ny motor av tillverkaren så säkrast är väl att skicka filmen till de så borde de kunna ge ett snabbt svar om även remmen eller någon rulle kan behöva bytas.

R Romerson skrev:
Jag hade ganska kraftig gjutskarv på min rem, så den hoppade på liknande sätt… skar bort/slätade till försiktigt med en kniv och sandpapper? så slutade den hoppa.
Edit: Jag har tyvärr inte hunnit installera nya motorn än. Den halvnya funkar ju så länge det är kallt, så låg prio på det nu. :(
Edit2: Bör-hastigheten på rotorn tror jag bara man kan se via modbus?

Redigerat:
Fick en ny rem av östberg som jag precis installerat.
men jag får följande oljud nu :

Dessutom uppstår fel meddelande om att rotation på motorn är ej detekterad.

Jag testa göra enligt följande och då försvann oljudet plötsligt.

Verkar vara fel på rotor motorn eller själva rotor delen. Vad är er bedömning?

R Romerson skrev:
Fick en ny rem av östberg som jag precis installerat.
men jag får följande oljud nu :
[media]
Dessutom uppstår fel meddelande om att rotation på motorn är ej detekterad.

Jag testa göra enligt följande och då försvann oljudet plötsligt.
[media]
Verkar vara fel på rotor motorn eller själva rotor delen. Vad är er bedömning?
Nu vet jag inte exakt, men det ser ut som du trycker remmen lite mer åt vänster på det svarta bandet på rotorn. Det kan inte vara så att det är mer slitet där den vanligtvis går, så därför slirar den.
Så fort du trycket lite åt sidan så hamnar det på en ny bana som inte är lika sliten.

Det går inte att justera motorn så remmen flyttar sig lite åt vänster och får annat fäste?
Går det att spänna remmen mer?
Kanske går det att byta hela slitbanan på rotorn?

Jag monterade en ny motor till den roterande värmeväxlaren under förra våren. Nu har samma problem återkommit och jag har ett rejält missljud från aggregatet. Efter fyra allvarliga fel så pallar jag inte längre. Östbergs verkar inte kapabla att kunna fixa sina aggregat. Nu åker skiten tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.