Hej Forumet!
Jag har en fundering kring de extra tjänster man kan köpa via Hemnet beträffande marknadsföring.

Vi är mitt i en bostadsförsäljning och som många av er säkert vet så får man möjlighet att som annonsör på Hemnet tillgång till en sida med diverse statistik och tilläggstjänster.

Min fråga är till er som har använt någon av Hemnets tilläggstjänster (eller ni som har annan bra input - för jag vet att forumet är fullt av er ) om det är värt köpa till dessa?

När vi själva varit aktiva och letat efter lägenhet/hus så har vi haft bra koll på var vi är intresserade och då kanske en plats i flödet långt upp inte spelar så stor roll?
Direktreklam som kommer på andra sidor via cookies - tror ni de fångar in såna intressenter som annars inte hade kommit på en visning?

Ni som kört med/utan - hur har era tankar gått? Har det gett önskat resultat?

/Hagryd

• Skärmklipp av Hemnet Plus-tjänsten som erbjuder uppgradering för ökad annonstrafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av Hemnet Premium uppgraderingssida med text och exempel på bostadsannons.
    Skapa konto
  • Reklambild för Hemnets tjänst Raketen med fördelar listade och köpknapp, samt prisangivelse 1249 kronor.
    Skapa konto
Hemmakatten
Vi gjorde så och menar att det var mycket lyckat. Bodde i Norrortskommun i Sthlmsområdet, men precis på gränsen in i en kommun som väl inte ansågs som hetaste kommunen. Vi fick 35 besökare och budgivningen tog fart.

• Gilla
Hagryd
  • Laddar…
Hej, tack för svar!
Valde ni att köpa till annonseringen innan själva visningen eller var detta något ni gjorde efter för att få lite mer fart på intresset?

Jag förstår att man ju får statistik, men hur vet man att det är just den extra annonseringen som genererat visningarna/klicken

/Hagryd

Hemmakatten
Vi gjorde det innan. Valde också ut fyra kommuner där annonsen skulle hamna högst upp.

Till det var vi noga med fotograferingen. Den mäklarfirma vi valde hade tillgång till proffsfotograf. Bilderna blev fantastiska.

Dessutom bekostade vi en drönarvideo, 10000kr, gjord av proffs. Den var helt outstanding. Vi hade en väldigt stor tomt med vacker utsikt så det var helt klart värt pengarna. Har man en liten villatomt är det en annan sak.

Vår fastighet var ganska dyr och utgångspriset var högt. Trots det blev det budgivning. Så dessa extra pengar vi på på marknadsföring betalade sig verkligen.

• Gilla
Hagryd
  • Laddar…
BirgitS
Extra tillval är inget som jag skulle ha haft nytta av som köpare utan då fick jag ju mejl om just den typen av bostad som jag var ute efter. Som säljare hade vi inte heller några tillval och det var bra efterfrågan och budgivningen ändå. Så det beror nog mycket på vad det är för sorts bostad man säljer, kan folk som egentligen söker i något annat område ändra sig när de ser din underbara bostad (är den unik?) osv.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Jag gjorde det inte, var en mindre stad, så den kom väl ganska högt upp i listan i ett par veckor ändå, kom väl ca 25 på visningen.

Ett radhus kom ut ungefär samtidigt, men var mindre och dyrare, men med nyare ytskikt, priset på det var ett par hundra tusen dyrare, det var kvar väldigt många veckor efter mitt var sålt och de gick även ner i pris efter ett tag. De med radhuset valde att köpa till raketen minst en gång.

Mitt hus såldes väl för ca 25 procent mer än utgångspriset efter en lite seg budgivning.

Så det beror nog på, om raketen gör nytta eller ej.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Har ingen personlig erfarenhet av tjänsterna. Men lite tankar.

OM objektet är relativt standard, så trro jag inte att extratjänsterna ger så mycket. Om det är ett område där det finns en skara intresserade som bevakar vad som finns att köpa, då kommer de att hitta ditt objekt också.

Men OM det är något speciellt, som sticker ut. Då kanske ditt objekt kan intressera spekulanter som egenltigen tittar på andra områden.

Exempelvis om det i området sälja många radhus eller andra "standard" hus, men just ditt hus är en friliggande villa som är dubbelt så stor som det som oftast säljs i området. Då kan det vara så att de rätta spekulanterna för ditt hus har valt bort ditt område som ointressant.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Många bra svar på kort tid ☺️
Vi säljer nu lägenhet då vi precis köpt hus - därav passade det ju ypperligt att bli medlem här

Vår lägenhet får man nog räkna till ”standard” i området. Det som ev. sticker ut med vår är att den är totalrenoverad vilket de som nyligen sålts inte varit.
Övrigt som är bra med vår lgh är att föreningen har väldigt bra ekonomi vilket resulterat i att vår avgift är betydligt lägre än övriga objekt som ligger runt omkring. Men kanske har man som köpare lite koll på detta då det i nästan alla mäklarannonser påtalas just denna fördel.
Nej jag tror kanske också att det måste vara något extraordinärt som skall till för att någon skall haja till och gå på en lägenhetsvisning i ett område man egentligen kanske inte är intresserad av.

Jag är nog fortsatt skeptisk till extra annonsering i mitt specifika fall - men ni får gärna försöka övertala mig

/Hagryd

Snailman
Gäller det en lägenhet ( sålde nyligen en) så har väl bilden som syns först i hemmet betydelse, i vårt fall var det mest på en omodern soffa, så det var ingen höjdarbild.

Sen skrev inte mäklaren gavellägenhet heller, utan typ fönster åt tre håll eller vad det var.

Samtliga andra annonser i området från andra mäklare har nämnt ordet gavellägenhet. (När det rört sig om en sådan)

• Gilla
Hagryd
  • Laddar…
Nu har vi haft vår annons ute ganska precis en vecka och när det gäller statistiken över besökare verkar det stämma väl överens med hur ”standard” grafen för hur antalet besökare brukar se ut enl. Hemnet.
Det är nu 3 dagar kvar till visning och beträffande extratjänsten ”Raketen” skulle det ju nu kunna vara ett ganska bra tillfälle att lägga till denna - då annonsen pushas upp bland de översta i 3 dagar.

Många mäklare verkar ju vilja lägga ut annonserna på fredagar så jag antar att det säkert kommer ut ett antal under dagen och kanske i morgon.

Man står lite i valet och kvalet om man tycker det är värt 1250kr - antar att det är avdragsgillt så summan är ju ännu lite mindre.

Men om man med hjälp av annonseringen bara lyckas få in ytterligare en budgivare så har man ju igen pengarna direkt..

Hur hade ni gjort?

/Hagryd

• Statistikdiagram över dagliga webbplatsbesök med antal besök idag och totalt, jämförelse mellan vanlig annons och "Raketen".
    Skapa konto
Fairlane
Jag hade nog inte betalat något mer. Ok, i sammanhanget är det inte stora pengar, men jag är tveksam till vad det ger. Grafen ser rätt standard ut, många i början och så mattas det av. Jag tror att de som letar lägenhet av den storleken i området redan sett den. Letar man så kollar man varje dag. Det kan bli en liten uppgång dagen innan visning igen då folk kollar en extra gång innan de går på visningen (eller hoppar över).

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
ullet
Vi fick en extratjänst (annonsplats som bryter in i själva listan under en vecka) som ersättning för att mäklaren hade skrivit en massa fel i en överenskommen tidningsannons. Kunde se på statistiken att det genererade ca 10%-ig uppgång i besökare på annonsen.

Jag tror dock att det hade gett mer om mäklarens annonsmakare varit lite bättre, dom körde med samma bild och grundinformation som de övriga husen i flödet, och om jag får säga det själv, rätt amatörmässig layout. Skulle jag gjort om det hade jag nog sett till att välja en annan bild och använda möjligheten att faktiskt sälja huset i text.

(Kedjehus i mindre stad >50000 invånare).

• Gilla
Hagryd
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är ju som sagt i sammanhanget relativt lite pengar.

Om man funderar lite över vem som kan tänkas komma på visningen genom att se "raketen".

1, Gruppen som är köpmogna, söker aktivt i just ditt område. Här tror jag inte att raketen gör nytta. Den här gruppen har koll på området, de har redan tittat på alla annonser. De sitter kanske och planerar helgens visningar, vilka och i vilken ordning. De kommer inte att välja ditt hus bara för att det ligger högst. Troligen sorterar de redan efter vad som visas just i helgen, och de har järnkoll på allt som kommer ut nytt, de har redan sett din annons. I denna gruppen finns din köpare med stor sannolikhet. En köpmogen spekulant, som kanske just förlorat en budgivning, och nu är det dags att bli hårdare budgivare.

2. Gruppen som precis börjat fundera på att köpa, de har inte smalnat av sitt sökområde ännu, vill egentligen bara ut och börja titta, för att skapa sig en uppfattning om vad de kan få och har råd med. De är inte målmedvetna, öppna för många områden, många typer av bostäder, men med ett pristak, som troligen är lägre än de senare kommer att köpa för. Här kan säkert en hög placering öka chansen att de väljer ditt objekt. Den här gruppen är en osannolik köpare, de är ute för att titta, inte köpa. Men ibland händer ju undret, något med ditt hus triggar dem "det här skall vi ha". Och även om de inte köper, så är det alltid bra att det kommer relativt många (men inte så många att folk känner sig trängda). Det ökar trycket på de verkligt intresserade.

3. Gruppen som har sorterat bort antingen området, eller priset, eller storlek/antal rum. De är inte intresserade av ditt objekt. I den här gruppen har de nog satt på filter, ditt hus kommer inte att synas, även om du köper raketen. Men OM någon av de här går in på hemnet, och har inte ställt in sökfiltret, då kommer de att se det mha. raketen, de kommer inte att titta djupare i listan innan de fått dit filtrering på pris, storlek osv. Men ditt hus kommer att synas medan de ställer in filtret. Å andra sidan så finns det ju en anledning att de filtrerar bort de. Men finns det något de triggar på i annonsen så kanske de ändå kommer.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
coconut
Det är också viktigt att väga in hur många man har som är bokad på visning. När vi sålde i våras så funderade vi på raketen, men vi hade ganska många sällskap redan inbokad visning 3 dagar innan visning. Så vi gjorde valet att inte köra med någon mer annonsering för att locka ytterligare. Hade vi suttit med få eller ingen som var bokad så hade läget varit annorlunda.

• Gilla
Gukken och 1 till
  • Laddar…
Jag använde raketen 3 gånger totalt när jag sålde min lägenhet, sen om det bidrog till att lägenheten såldes har jag ingen aning om. men visningar fick den iaf,,, sen är allting avdragsgillt i deklarationen av försäljningen så pengarna får man ju tillbaka på ett sätt!

• Gilla
Hagryd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.