2 982 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Hemmagjord nivåmätare till slamtank
Är det inte enklare att använda en ultrasonisk avståndsmätare för att detektera höjden på "vatten"ytan och därefter applicera lite geometri för att få fram volymen? Det förutsätter iofs att tanken har en någorlunda enkel form men det är ändå bättre än rena elektriska givare.
Som en extra bonus slipper man helt ifrån att ha givare i klägget.
Produkter som diskuteras: "avståndsmätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
med ska tydligen fungera väldigt dåligt i just tankar. Finns en del skrivet om att använda sådana till vätskor i tankar och det tycks som sagt fungera sådär.tommib skrev:Är det inte enklare att använda en ultrasonisk avståndsmätare för att detektera höjden på "vatten"ytan och därefter applicera lite geometri för att få fram volymen? Det förutsätter iofs att tanken har en någorlunda enkel form men det är ändå bättre än rena elektriska givare.
En sån här är så billig att annat känns overkill….
https://www.conrad.se/p/renkforce-r...s&utm_source=google&utm_term=2302386&vat=true
https://www.conrad.se/p/renkforce-r...s&utm_source=google&utm_term=2302386&vat=true
Absolut men jag blir ju sugen på att få ett mer exakt värde vilket jag borde kunna få med en sån här:
Men frågan är om den visar olika beroende på sammansättningen av slammet, alltså om jag har 30 procent skit eller 5 procent skit osv. Någon som förstår?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men frågan är om den visar olika beroende på sammansättningen av slammet, alltså om jag har 30 procent skit eller 5 procent skit osv. Någon som förstår?
Ja, och utan att veta hur den mäter går det inte att svara på frågan. Om du ska mäta något annat än en ren nivå så blir det genast mycket svårare. Det finns säkert produkter för det men de lär kosta betydligt mer.
Vad är applikationen egentligen? Varför vill du mäta?
Vad är applikationen egentligen? Varför vill du mäta?
Jag tänker såhär, rätt eller fel har jag ingen aning om.
Det är en sommarstuga där vi kommer vistas året om men företrädelsevis helger och längre tid på sommaren. Tanken är 3m3. Den ska tas i bruk inom en snar framtiden. Nu är den tom. En tömning kostar 1300 kr (8 dagar), 1800 kr (2 dagar) eller 4000 kr (24 timmar).
Jag tänker att man vill maxa tömningarna, alltså kunna anmäla en tömning 8 dagar innan det behövs och samtidigt ska tanken då vara så full som möjligt, alltså efter 8 dagar.
Det är en sommarstuga där vi kommer vistas året om men företrädelsevis helger och längre tid på sommaren. Tanken är 3m3. Den ska tas i bruk inom en snar framtiden. Nu är den tom. En tömning kostar 1300 kr (8 dagar), 1800 kr (2 dagar) eller 4000 kr (24 timmar).
Jag tänker att man vill maxa tömningarna, alltså kunna anmäla en tömning 8 dagar innan det behövs och samtidigt ska tanken då vara så full som möjligt, alltså efter 8 dagar.
Har kommunen någon minsta tömningsfrekvens? Vad jag förstår är det inte ovanligt att man kräver minst en tömning per år. Ev tänker jag att man oavsett ev krav vill ha den tömd och spolad årligen.
Hur fort blir tanken full (enl beräkningar)?
Om det rör sig om en tömning per år hade jag schemalagt den på våren och helt struntat i att fippla runt med nivåmätare mer än för fyllnadslarm. Så mycket pengar är det inte på 8-dagarsalternativet att det lönar sig att försöka optimera.
Hur fort blir tanken full (enl beräkningar)?
Om det rör sig om en tömning per år hade jag schemalagt den på våren och helt struntat i att fippla runt med nivåmätare mer än för fyllnadslarm. Så mycket pengar är det inte på 8-dagarsalternativet att det lönar sig att försöka optimera.
Kommunen har inget krav på att tanken ska tömmas med någon frekvens. Just den här tanken tömdes senast 2017. Sedan dess har den inte använts mer än någon enstaka gång innan dåvarande rör till tanken kopplades bort i början av 2019. Nu ska den äntligen tas i bruk efter många års deltidrenovering.
Tror det kommer bli ganska många tömningar per år med 2 barn och 2 vuxna i hushållet. Säg att vi kommer vara där 150 dagar per år. 4 toalettbesök per person och 1 spolning (6L) per besök. Inser när jag skriver att det blir omöjligt att egentligen räkna ut någon förväntad mängd. Men läser jag trådar om tanktömning så är det inte omöjligt att komma upp i 5-6 tömningar per år med samma förutsättningar.
Tror det kommer bli ganska många tömningar per år med 2 barn och 2 vuxna i hushållet. Säg att vi kommer vara där 150 dagar per år. 4 toalettbesök per person och 1 spolning (6L) per besök. Inser när jag skriver att det blir omöjligt att egentligen räkna ut någon förväntad mängd. Men läser jag trådar om tanktömning så är det inte omöjligt att komma upp i 5-6 tömningar per år med samma förutsättningar.
Nä att optimera blir bara en sidoeffekt av att mäta. Den stora vinsten blir att inte behöva oroa sig över att tanken ska bli full bör gäster kommer på besök, till exempel.
…och har man då en tendens att oroa sig så finns det ju en risk att tanken töms i tid och otid med höga kostnader som följd. Jag vet att jag kommer ägna en del tid åt att undra över hur det är med tanken
…och har man då en tendens att oroa sig så finns det ju en risk att tanken töms i tid och otid med höga kostnader som följd. Jag vet att jag kommer ägna en del tid åt att undra över hur det är med tanken
Jo jag mäter också just vatten på det viset, med två pinnar.
Men jag antar bara att det är vätska högst upp i en avloppstank. Kan kanske vara tvärtom men inte så troligt. Skit brukar inte flyta, iaf inte i toaletten.
Men jag antar bara att det är vätska högst upp i en avloppstank. Kan kanske vara tvärtom men inte så troligt. Skit brukar inte flyta, iaf inte i toaletten.