D
Borde man inte kunna ta en fibaro universal sensor eller en Shelly uni och bara lägga ner två ledare i tanken. När skiten när nivån för ledarna så sluts relät?

• Skiss av kopplingsschema för en Shelly UNI enhet med anslutningar för sensorer och reläutgångar.
D
Någon gång har jag läst att det lätt skulle rosta om jag körde dc 12v ner i brunnen.

Kör själv en fibaro dörr/fönster-sensor till en microbrytare för annat syfte. Dom har nc/no plintar och är pyttesmå….

D
Det gäller en slamtank, dvs även vatten från spolningen hamnar i tanken. Jag tror att det översta lagret k en sån där tank är vätska. Kikar man till exempel på en gödselbrunn så är den översta delen väldigt flytande. Den vätskan tänker jag ska leda strömmen mellan stiften/kablarna/elektroderna.

D
Jag kör med sådana där nivåbrytare i min pumpbrunn men jag tänker att de kommer klegga igen snabbt av slammet.

Vätska leder ju inte ström speciellt bra, skulle inte tro att fibaron detekterar det. Men är ju en killgissning :D

D
Vatten leder ju ström och 99 procent av vätskan i tanken består väl antagligen av vatten.

D
Det här är ju lite samma princip:

• H-Tronic WPS 1000 vattenpegelströmbrytare och sensor med kabel och elkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Är det bara för att få signal vid en viss nivå så duger det väl med en vanlig nivåvippa/flottörbrytare?

D Derbyboy skrev:
Vatten leder ju ström och 99 procent av vätskan i tanken består väl antagligen av vatten.
Nej, vatten leder inte ström. Vatten med föroreningar leder ström, men inte så jättebra så det lär troligtvis behövas någon form av känsligare detektor än att bara koppla in sig på Shellyn. Men enklast är att prova och se vad den detekterar.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
E Emil_K skrev:
Är det bara för att få signal vid en viss nivå så duger det väl med en vanlig nivåvippa/flottörbrytare?
Jag tänker att sånna där vippor kleggar igen, isf skulle jag köra en sånt där flöte men den går inte ner i röret.

D
useless useless skrev:
Nej, vatten leder inte ström. Vatten med föroreningar leder ström, men inte så jättebra så det lär troligtvis behövas någon form av känsligare detektor än att bara koppla in sig på Shellyn. Men enklast är att prova och se vad den detekterar.
mm jag är med…. Borde jag inte öka chansen genom att sätta stiften väldigt nära, typ 3-4mm.

vad skulle man kunna använda som är känsligt?

du menar att slammet fungerar som ett stort motstånd typ? Så att den ström som släpps igenom (mellan stiften) blir mycket svag (i bästa fall).

D Derbyboy skrev:
Jo finns mycket grejor som leder ström, men resistansen är hög (eller konduktiviteten). Ett batteri klarar nog inte att leta sig igenom mer än några mikrometer vatten

Du kan ju däremot bygga ngt smart med en flaska eller liknande som flyter upp och petar på en nivågivare, eller en microbrytare.
Då slipper du ha brytaren i kladdet

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.