Jag ska sätta 20 skivor akustikplattor i taket. Blir nog till att köpa när jag sett arbetsbördan på detta.
 
  • Gilla
  • Haha
S.Strularsson och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är du kunnig i akustikberäkning/akustikhantering?
99% sätter upp s k akustikpaneler endast för att det är snyggt ej funktionen (hemmabruk) därav hur mkt jobb man vill lägga ned för kapa rippor, har ölet köpa färdig kapat alt. Köpa rena akustik paneler.
 
  • Gilla
Johan Jatko
  • Laddar…
Ja vill man ha bra ljud så är det ull med rätt luftflödesmotstånd och rätt tjocklek som gäller. Detta bygge blev riktigt snyggt men påverkar nog ljudet ytterst lite. 9mm tjocklek absorberar i teorin från ca 10000 hz och uppåt. Detta om plattorna är tillräckligt luftgenomsläppliga. Jag tror att dessa plattor snarare är till för ljudisolering. Och då finns det billigare alternativ. Gipsskivor tex. Sen är det bättre att behandla väggen bakom en om man vill behandla en hel vägg. Då får man med första reflektionen därifrån på köpet.
 
  • Gilla
  • Älska
Johan Jatko och 1 till
  • Laddar…
Smart med en träskiva. Jag byggde med 45x45 reglar som jag klöv. 200mm stenull och akustikduk. Spalten beräknad utifrån den frekvens jag ville dämpa i runmet.
Snyggt jobbat o bra med mörkt.
Nästa gång blir det helt klart att såga i en skiva istället. Inspirerande!
 
  • Gilla
Johan Jatko
  • Laddar…
Snyggt jobb! Blir dock svårt att se en ekonomisk vinst i det, snarare vetskap att de färdiga är ganska billiga 😆
 
  • Gilla
Johan Jatko
  • Laddar…
Hej, här är beräkningen av ljudabsorptionen för en sammansatt konstruktion enligt de mått och material du hade med. Såg att jag råkade klippa av oktavbandsskalan men den börjar på 63Hz och går till 8kHz.
 
  • Graf över absorptionskoefficient vid slumpmässig incidens med data och trendlinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Johan Jatko och 3 till
  • Laddar…
Men lite dämpning blir det ändå mellan 1-2kHz.
Vad är det för relation mellan alpha och dBA?
 
Jag tänker lite såhär på rak arm😊 Om du absorberar hälften av den inkommande energin så dämpas ljudtrycket med 3 dB men det är ju bara en delyta i rummet. Den står ju i relation till den totala absorptionsytan i det frekvensområde vi jobbar i.

Så tekniskt sett så är en fördubbling av absorptionsytan lika med en halvering av efterklangstiden i rummet. Förutsatt att det är ett diffust ljudfält.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nice, är det Soundflow du har där? (grafen)

2 kHz är det ribborna?

Sen hur menar du med halvering av efterklangstiden? Du menar då om absorbenten dämpar 100% av allt inkommande ljud? Och med totala absorbtionsyta menar du alla väggar? Förstår jag dig rätt då?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jättefint! Bättre än köpta.
Men ska nog inte göras för att spara pengar. Tusen spänn är ju ett par-tre timmars jobb eller så och det måste ju tagit betydligt längre tid detta.
Nä definitivt inte för att spara pengar, utan mer för själva projektets skull så att säga. Många timmars jobb trots att jag fick hjälp. 😁
 
A ajn82 skrev:
Har du gjort någon före/efter mätning för att utvärdera hur det påverkar ljudet?

Din lösning ser ut att ha lite bättre potential än de färdiga lösningarna som väl är rent estetiska namnet till trots. (Du har faktiskt dämpning bakom även om 6 mm inte är mycket)
Nä har inte gjort några mätningar, men det känns iaf som att det har blivit bättre. Det är i princip samma konstruktion som dom färdiga panelerna, som jag rättade till så är det 9mm dämpning. Men det har då tagit bort det eko som tidigare fanns i rummet. Och så passade jag på att gipsa en av sidoväggarna.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
J JensHaglof skrev:
Ja vill man ha bra ljud så är det ull med rätt luftflödesmotstånd och rätt tjocklek som gäller. Detta bygge blev riktigt snyggt men påverkar nog ljudet ytterst lite. 9mm tjocklek absorberar i teorin från ca 10000 hz och uppåt. Detta om plattorna är tillräckligt luftgenomsläppliga. Jag tror att dessa plattor snarare är till för ljudisolering. Och då finns det billigare alternativ. Gipsskivor tex. Sen är det bättre att behandla väggen bakom en om man vill behandla en hel vägg. Då får man med första reflektionen därifrån på köpet.
Jo så är det ju absolut, men det tog bort av ekot i rummet plus att jag gipsade en av sidoväggarna. Ytterväggen kändes det inte lönt att gipsa. Men om man är nära väggen så känns det tyst, vet inte riktigt hur jag ska förklara.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Går även att köra läkt 23x36. Sen slipa dem och betsa.
Jo kollade på det alternativet men det drog iväg betydligt kostnadsmässigt mot att klyva en plywoodskiva.
 
S S.Strularsson skrev:
Fibrotech. Bästa alternativet!
Cement och träullskivor tycker jag är ett utmärkt material för att använda för att reglera ljudbilden i ett rum. Man vill ju ha en så jämn absorption som möjligt över hela frekvensområdet samt att det ljud som reflekteras tillbaka har en hög spridning.

Det kan man ju åstadkomma med träullsskivor på bakomliggande regelstomme där man kanske kan göra basabsorbeter i hörn eller inbyggt i väggen där det är gamla dörrhål eller liknande. Sikta på att få en 500 mm djupt för att komma nånvart i lägre frekvenser. Får du för hög absorption i höga frekvenser kan detta kompenseras med att ta bort absorptionsyta genom att sätta träribbor ovan träulliten och då få en bättre ljudspridning också.
 
  • Gilla
S.Strularsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.