Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Igår provade "vi" "brandlarmsdelen" i larmet......
Någon lagade mat(inte jag ), och fick för mycket värme på stekpannan...
Har lite ont i öronen idag....
Någon lagade mat(inte jag ), och fick för mycket värme på stekpannan...
Har lite ont i öronen idag....
Finns det verkligen inget alternativ till visonics larm där man inte behöver gå via en Service Provider för att få bilder skickade(pushade) till sig när det händer något? Det verkar ju på många sätt som de med all rätta är populärast. Alternativet är ju om man kan hitta något sätt som man kan få larmet att slå på/av en strömställare när man larmar på/av för att dra igång en tredjeparts kamera. Jag vet att en del återförsäljare erbjuder att man kan koppla upp sig mot "deras" server gratis men vad gör man isåfall om de konkar...
Det enda larmet som verkar heltäckande gällande "lulllull" verkar ju vara det från clas ohlson, men det verkar ju också vara lite china-varning över det. Verkar ju importeras av dessa:http://electia.se/. O andra sidan verkar ju powermax både på forumet och från andra källor vara väldigt bra.
Någon som har något tips?
Mitt önskemål är ett tryggt larm som kan pusha ut bilder direkt via smtp eller mms utan att gå via en larmcentral.
/Christopher
Det enda larmet som verkar heltäckande gällande "lulllull" verkar ju vara det från clas ohlson, men det verkar ju också vara lite china-varning över det. Verkar ju importeras av dessa:http://electia.se/. O andra sidan verkar ju powermax både på forumet och från andra källor vara väldigt bra.
Mitt önskemål är ett tryggt larm som kan pusha ut bilder direkt via smtp eller mms utan att gå via en larmcentral.
/Christopher
Det är bara Powermastern du måste gå via ngn extern site i dagsläget. Förhoppningsvis ändras väl det under nästa år när deras Powerlink-modul kommer.Csms skrev:Finns det verkligen inget alternativ till visonics larm där man inte behöver gå via en Service Provider för att få bilder skickade(pushade) till sig när det händer något? Det verkar ju på många sätt som de med all rätta är populärast. Alternativet är ju om man kan hitta något sätt som man kan få larmet att slå på/av en strömställare när man larmar på/av för att dra igång en tredjeparts kamera. Jag vet att en del återförsäljare erbjuder att man kan koppla upp sig mot "deras" server gratis men vad gör man isåfall om de konkar...
Det enda larmet som verkar heltäckande gällande "lulllull" verkar ju vara det från clas ohlson, men det verkar ju också vara lite china-varning över det. Verkar ju importeras av dessa:[länk]. O andra sidan verkar ju powermax både på forumet och från andra källor vara väldigt bra.
/Christopher
Powermax däremot behöver du ingen extern site för att logga in på kamerorna.
Du kan ju kika på
https://46.116.65.145/
Login: Admin
Pass: Admin123
Jo - jag vet att jag kan logga in lokalt på pwoermax, om powerlink är tillköpt om jag har förstått det rätt. Där den brister i kedjan är att jag vill få informationen pushad till mig, annars är lösningen beroende av att jag aktivt går in och tittar och manuellt sparar, och det är inte alltid man har möjlighet till det. Eller menar du att powermax kan pusha ut bilderna till mig direkt via gprs och/eller smtp(över ip) utan att gå via en SP över IPMP?
Jag tror inte riktigt jag förstår vad du är ute efter..Csms skrev:Jo - jag vet att jag kan logga in lokalt på pwoermax, om powerlink är tillköpt om jag har förstått det rätt. Där den brister i kedjan är att jag vill få informationen pushad till mig, annars är lösningen beroende av att jag aktivt går in och tittar och manuellt sparar, och det är inte alltid man har möjlighet till det. Eller menar du att powermax kan pusha ut bilderna till mig direkt via gprs och/eller smtp(över ip) utan att gå via en SP över IPMP?
Varför just push du är ute efter? Larmet lagrar ju bilder vi larm, tror det är 5 sekunder före resp 10 sekunder efter eller nåt. Dessa kan du ju sen gå in och titta på, genom ngn app till telefonen.
Jag har inte Powermax själv, utan har Powermaster som mailar mig bilder, men ta och kika ordentligt i
http://www.visonic.com/Data/Uploads/PowerLink2_User_Guide_English_D-303208.pdf och se om inte denna kan vara något för dig...
Beror väl lite på vad man vill ha ut av det hela.Nyfniken skrev:
Jag har inga illusioner om att vid ett ev inbrott så ska polisen ta fast tjuvarna och att man sedan ska lyckas binda dom till brottet via dessa bilder. (bildkvaliten är ju inte den bästa..)
Anledningen till att jag vill ha ett larm med bilder är att när larmet går så vill jag kunna titta på bilderna för att avgöra om det är skarpt eller ett falskt larm.
Är det ngn som rör sig i huset? Är det rökfyllt? Eller är det bara grannens katt som smygit sig in?
Nej. Att kameran ska lyckas binda någon till brottet har jag väl egentligen heller inga större illusioner om. Dock finns det ju uppenbarligen en markant skillnad i att få bilder pushade från huset någon annanstans, eftersom de lokala lagringsytorna kan förstöras. Är jag exempelvis utomlands eller i ett område med begränsad täckning är det en mycket lättare manöver att få bilderna automatiskt mailade till mig, eftersom det kräver betydligt färre anrop, än att exempelvis manuellt koppla upp mig mot centralen. Har jag dessutom inte fast ip-adress(vilket jag iofs kan lösa med dyndns) så blir det krångligare, i övrigt måste jag öppna en port utåt, vilket jag helst undviker. Jag ser det helt enkelt som en mindre risk både ur aspekten att bilderna förstörs och att obehöriga kan komma åt bilder från kameran vid ett givet tillfälle.
Jag menar, om någon skulle få ta del av bilder vid ett larm är det antagligen inte så farligt som om någon lyckas lista ut mitt lösenord till webservern som man får anta att powerlinken tillhandahåller. Och uppenbarligen verkar det ju finnas en marknad för att få bilder pushade till sig, eftersom de ju har produkter som gör det, bara det att de måste pusha via larmcentralen, vilket gör en beroende av ytterligare en tredje part förutom teleleverantören, bredbandsleverantören osv. Och pushas det ut bilder borde jag förhoppningsvis också få samma information som du, dvs, rök? Katt? Svärmor?
Visst, det är ju inte fort knox man ska bygga, men jag funderar lite på om jag missar någon central punkt, eller om den etablerade branschen inte kommit längre(jag satsar på det förstnämnde då jag knappt kan ens kan kalla mig lekman i ämnet).
Nu hoppas jag inte du tar illa upp, för jag är verkligen tacksam för dina svar, det är bara att jag inte riktigt känner att jag hittat det svaret jag letat efter än :-/.
P.S I den manualen du postade verkade det dessutom inte gå att lägga in ett eget cert i webservern.
Jag menar, om någon skulle få ta del av bilder vid ett larm är det antagligen inte så farligt som om någon lyckas lista ut mitt lösenord till webservern som man får anta att powerlinken tillhandahåller. Och uppenbarligen verkar det ju finnas en marknad för att få bilder pushade till sig, eftersom de ju har produkter som gör det, bara det att de måste pusha via larmcentralen, vilket gör en beroende av ytterligare en tredje part förutom teleleverantören, bredbandsleverantören osv. Och pushas det ut bilder borde jag förhoppningsvis också få samma information som du, dvs, rök? Katt? Svärmor?
Visst, det är ju inte fort knox man ska bygga, men jag funderar lite på om jag missar någon central punkt, eller om den etablerade branschen inte kommit längre(jag satsar på det förstnämnde då jag knappt kan ens kan kalla mig lekman i ämnet).
Nu hoppas jag inte du tar illa upp, för jag är verkligen tacksam för dina svar, det är bara att jag inte riktigt känner att jag hittat det svaret jag letat efter än :-/.
P.S I den manualen du postade verkade det dessutom inte gå att lägga in ett eget cert i webservern.
Liknande trådar
-
Mest prisvärda "hemlarmet"? Arlo kameror??
Villalarm & Hemautomation -
Vad är det för fel på hemlarmet?
Nexsmart hemlarm - erfarenheter?
Vilket hemlarm tycker ni är bäst?
Vilket märke/tillverkare är Securitas hemlarm?
Villalarm & Hemautomation