M
Jag kör ett API mot min WLAN-controller (Unifi) och kollar vilka som är registrerade.
Kliade mig en del i huvudet över hur jag skulle lösa det då en iPhone t ex slutar svara på ping när man låser skärmen, men controllern har en timeout på 5min så den kommer att ses som online hela tiden den är hemma i och med att telefonen vaknar till liv typ var 12:e sekund och kollar mallen.

Nä behovet för en dashboard understiger nog definitivt lusten för att skapa en, det håller jag med om.
Men jag år lite nördig när det kommer till framledningstemp och luftfuktighet så ganska bra är det ändå :)

M
Har nu gjort mitt första test med MQTT för att sätta av och på en strömbrytare, det är sjukt bra responstid på detta. Dock är väl Python rätt snabbt rent generellt :)

http://pastebin.com/8k2QWAK5

Luftfuktigheten är rekordlåg nu, har inte loggat mer än några veckor men nu rasar den i och med kylan. Jag har en oberoende mätning också via klåda jag får på vaderna vid torr luft.

Graf över relativ luftfuktighet i olika rum visande en nedåtgående trend under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Marcussjogren skrev:
Har nu gjort mitt första test med MQTT för att sätta av och på en strömbrytare, det är sjukt bra responstid på detta. Dock är väl Python rätt snabbt rent generellt :)

[länk]
Jo det är rappt och lättviktigt. Käkar inte heap på ES8266 som http gör om man ropar varje sekund. Jag kör över det mesta en gång per sekund via mqtt, plus vid ändring om det är mer bråttom.

Har funderat lite mer på hur jag vill göra med tillhållarlåset. Vill ha aktivering av "hejdå huset" etc. och tillhörande aktivering av larm, släcka lampor m.m. via tillhållarlåset eftersom detta är det absolut enklaste och mest naturliga sättet. Det har hänt enstaka gånger att jag glömt låsa med tillhållarlåset, men det kan systemet hjälpa mig med komma ihåg!

Sekvens:

1. När jag stänger ytterdörren startar ett diskret pipande/blinkande utomhus som påminner om att jag borde nog låsa med tillhållarlåset. Ska jag bara fixa med något utomhus en stund så kan jag ignorera detta så slutar det efter en stund.

2. När jag låser med tillhållarlåset så slutar det varna och "hejdå huset" aktiveras och larmet slås på.

3. Jag kan när som helst från mobilen eller Apple Watch kontrollera larmstatus m.m. Om jag mot förmodan ändå skulle lyckas glömma tillhållarlåset och åkt hemifrån så kan jag larma på från mobilen. (För tillfället har jag även automatiskt aktivering av larmet baserat på position då jag lämnat huset men den är inte 100% tillförlitlig då den är beroende av GPS-mottagning och mobiltäckning).

4. När jag kommer hem och låser upp med tillhållarlåset så betyder detta inte "larm av" utan "hej huset". Lampor kan tändas etc.

5. Ett pipande/blinkande startar nu på insidan under en viss tid, stänger jag inte av larmet inom den tiden så går larmet fullt ut med sirener, skickas pushmeddelande/SMS etc. Är det en trolig inkräktare så kan jag kolla på kameror och loggar och avgöra om det är en inbrottstjuv eller bara en familjemedlem som klantat sig. Är det en inbrottstjuv så kan jag slå på siren utomhus från mobilen, ringa polisen etc.

Ett långvarigt strömavbrott kan ställa till det för mina system. Men jag har redan en funktion som skickar push-meddelande och SMS vid strömavbrott och har UPS för server, router, kameror, switchar etc. Det bör finnas en enklare larmfunktion som fungerar i flera dagar efter ett långvarigt strömavbrott om jag skulle ha oturen att vara bortrest länge och ingen annan finns tillgänglig som kan kolla vad som hänt och åtgärda. Detta är dock rätt osannolikt.

Ovanpå detta har jag nuvarande "tysta larm" där jag i loggar och via kamerabilder kan se hur någon som lånat nyckel, typ hantverkare rört sig i huset, utan att larmet går för den sakens skull. Men jag har bevis på att någon kan ha gått utanför vad som ingick i lånet av nyckeln...

Synpunkter. Hur skulle ni andra vilja ha det om ni får välja själv. Jag får välja själv i mitt eget system... :)

Redigerat:
Konservativa krafter härjar i andra trådar så jag skriver i den jag själv startat.

Utan hänsyn till teknikval, vad skulle man vilja larma för i sitt hem?
Med larm avses att man antingen ska skrämma bort någon med ljud, ljus, varna grannar eller någon mer anonym form typ summer, SMS/pushmeddelande, händelselogg etc. Detta bör man förstås kunna styra som man vill ha det och det kan skilja på om någon är hemma eller inte, om det är dag eller natt. Man kanske inte vill väckas för att en brandvarnare har låg batterinivå utan det kommer när man gått upp på morgonen.

Brand
Inbrott
Strömavbrott
Vattenläckage
Temperatur/värmeanläggning, för hög, för låg i olika rum, källare, garage, vinden
Luftfuktighet/för låg, för hög
Dörrar inte stängda, speciellt då ingen är hemma, larmet är på etc.
Larmet är inte på fast ingen verkar vara hemma
Zonskydd då man sover, ingen ingång eller annan rörelse förväntas, dito även om man är vaken fast kanske på annan nivå och inte känner sig säker av någon anledning
Serverproblem - watchdog eller liknande, automatisk omboot eller kanske larm om minnet, disken tar slut, för många processer, för hög snittlast, intrång...
Bortfall av sensorer, nätverkskameror etc.
Laddningsnivå på backup-batterier
Låg spänning brandvarnare
Felfunktion hos sensorer (motstridiga eller orimliga data, frysta värden på exempelvis temp under en viss tid)
Bortfall av intranet
Bortfall av internet eller viktiga funktioner på internet man använder
Bortfall av SMS-funktion, sändning/mottagning
Blomvattning behövs (låg prio för min del men vore bra...)
Ryck i dörrhantagen
Någon står utanför huset, nära
Bilen borta om den var tänkt att stå hemma och man cyklar till jobbet
Garageporten är inte stängd
Hög vindstyrka (stormvarning, ifall man är bortrest och inte visste om det...)
För hög/låg temp i kyl/frys
För hög effektförbrukning (glömt slå av någon högeffektpryl)
För låg effektförbrukning (nästan som strömavbrott men kan ju tyda på annat problem)
Snokande i brevlådan (kan vara svårt att skilja från legitim leverans)
Höga ljud... Glaskross, sabotage eller annat som sker
Trygghetslarm. Man är hemma enligt systemet men inga livstecken på ett tag, kan gå iväg SMS eller liknande till anhöriga för koll.

Någon som kommer på något mer?

Redigerat:
Du är väl mer på väg mot ett husövervakningsssytem än ett rent larmsystem men bortsätt från det så ;)
Tipset rent designmässigt är att dela upp det i moduler med klart definierade gränssnitt (både logiska och fysiska) så att man kan underhålla/utveckla en del utan att påverka resten (jämför med trådlösa larm där varje leverantör har en propertiär standard och den inlåsningseffekt det ger)

Mats skrev:
Du är väl mer på väg mot ett husövervakningsssytem än ett rent larmsystem men bortsätt från det så ;)
Tipset rent designmässigt är att dela upp det i moduler med klart definierade gränssnitt (både logiska och fysiska) så att man kan underhålla/utveckla en del utan att påverka resten (jämför med trådlösa larm där varje leverantör har en propertiär standard och den inlåsningseffekt det ger)
Helt korrekt uppfattat. Det är ju en gråzon vad om är "larm" och vad som är "varning" eller "bra att kolla upp". Jag försöker standardisera så mycket jag kan men funktion går före struktur... Eftersom jag har gjort all kod själv så kan jag ju ändra när jag vill. Gissar att listan är lång nog för de flestas behov men när man ändå håller på så kan man ju kolla upp lite mer saker. Det handlar inte alltid om behov utan att det är kul att få det att funka som man vill.

Det var länge sedan jag skrev något i denna tråd men någon kanske tycker att detta projekt är kul. Det är en avancerad kökstimer på lyxnivå, ansluten till internet för att det går och ingår därmed i hemautomationssystemet. Jag behöver många timers i bland vid matlagning, har nog i alla fall använt upp till 4 parallellt. De man köper fungerar kanske men löser inte alla mina behov:
- Ska se snyggt ut
- Ska vara flera stycken, alltid redo i köket. Tänkte sätta dem på rad i en låda under ett av överskåpen i köket.
- Ska vara lätt att avläsa på håll, det händer rätt ofta att jag tror jag satt på men knappen på billiga timers på kylskåpet tar inte så den startade inte och jag ser det inte på håll...
- Mera lyx... typ skicka SMS/push om en timer löser ut och jag är i källaren/garaget etc.

Har kommit ganska långt, designskiss:

Timer med 5 displayer snurrar men det ska till mer hårdvara:
- Rotary encoders med tryckknapp för att styra timers, ställa, starta/stoppa etc.
- Pip eller motsvarande, har inte bestämt än hur det ska fungera
- Känna av att någon är i köket via mikrovågssensorn och kanske även den andra sensormodulen, om den fungerar tillräckligt bra. Så att timern lyser upp när man är i närheten (eller då en timer snurrar).
- Ljussensor, LED-displayerna behöver reglera ljusnivån beroende på hur ljust det är i omgivningen.

Appen för iPhone som syns har använts för att prova ut timerfunktionen på ESP8266, innan jag ens hade några riktiga displayer. Appen styr timerkoden på ESP8266 via internet/LAN, MQTT används mellan ESP8266 och server, http mellan app och server.

Har ännu inga rotary encoders så appen får simulera dessa så länge så själva hanteringen av timers är välprovad. Kan sitta på jobbet på lediga stunder och provköra, timern kör då hemma på hårdvaran men appen är min display och mina knappar.

Varje timer kan räkna upp eller ned och vid tider över en timme byter den mod, har begränsat till 24h nu men displayen klarar ju 99:59 om jag skulle vilja. Senast inställda tider ska sparas eftersom jag ofta använder samma tider återkommande för olika matlagning m.m. och då återanvänder jag bara den timern och slipper ställa in igen.

Annars snurrar allt på i tillfällig montering av displayer i pappkartong:

https://www.youtube.com/watch?v=UkzdlyAqMqQ

• Schematisk översikt av ett system med kretskort, sensorer, server och trådlös anslutning till klientenheter såsom smartphones.
  • Designskiss av en hemautomation kökstimer med displayer, sensorer och app-styrning via smartphone och smartklocka.
Redigerat:
  • Gilla
Affeunbk och 3 till
  • Laddar…
Skulle byta bild men nu har jag två. Hur tar man bort en bild, hittar inte detta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.