4 614 läst · 23 svar
5k läst
23 svar
Hem och villaförsäkring i olika bolag?
A ajn82 skrev:
Ja men det var ju min fråga. Är jag tvingad att betala något extra? Är jag tvingad att teckna försäkringen?
Folksam Villaförsäkring Bas och uppgradering till Hemförsäkring Stor, pris per år 4 507 kr efter rabatter.K Kallebo skrev:
Rabatter:
Bilförsäkringskund i Folksam 564 kr/år
Medlemsrabatt boendeförsäkring 564 kr/år
Nu är jag inte TS, så inte rätt person att svara, men vad menar du med extra?MathiasS skrev:
Om avgiften till facket är X kronor inkl försäkring som inte går att välja bort så är det uppenbart att avgiften skulle varit lägre utan försäkring, är inte som att något försäkringsbolag tillhandahåller det gratis. Bara för att man inte redovisar det separat betyder inte att det inte är en kostnad man betalar.
Sen kan det säkert vara så att dealen med försäkringsbolaget kräver att alla medlemmar ska ha försäkringen, och att de därmed ger ett lägre pris eftersom de vet att det finns medlemmar som kommer att betala men ändå ha försäkring någon annanstans tex. Så går ihop väl med tanken bakom fack generellt, kollektiva beslut som gynnar majoriteten men inte nödvändigtvis varje individ
Jag hade precis såhär länge.Silly Bear skrev:Jag har via facket en hemförsäkring hos Folksam och villan försäkrad hos Länsförsäkringar där jag har de mesta av mina andra försäkringar..
Utan att dra igång en lång diskussion om facket och att det sjukt att man blir intvingad att betala för en försäkring hos ett bolag man inte valt.
Men hur gör ni som är i likande situation, har aldrig haft några skador så jag har inte märkt det än men hur mycket problem kan det bli mellan bolagen vid ev skada hemma.
Lättast vore ju såklart att köpa en villahem försäkring hos Folksam men den är nästan dubbelt så dyr som hos Länsförsäkringar.
Och gör jag tvärt om och tecknar hos Länsförsäkringar då står man samtidigt och betalar en försäkring via facket hos Folksam som man har absolut noll nytta av.
Hur resonerar ni?
Men jag bytte nu allt till Folksam. Vi fick det billigare då vi är två i familjen som är med i facket.
Men huvudorsaken var att jag fick riktigt dåligt bemötande av Länsförsäkringar vid en skada. Hört även av andra att dem haft mycket tjafs med Länsförsäkringar.
Tänk på att du troligen inte har någon allriskförsäkring (drulle) i hemförsäkringen via facket. Detta brukar man få lägga till.Silly Bear skrev:Jag har via facket en hemförsäkring hos Folksam och villan försäkrad hos Länsförsäkringar där jag har de mesta av mina andra försäkringar..
Utan att dra igång en lång diskussion om facket och att det sjukt att man blir intvingad att betala för en försäkring hos ett bolag man inte valt.
Men hur gör ni som är i likande situation, har aldrig haft några skador så jag har inte märkt det än men hur mycket problem kan det bli mellan bolagen vid ev skada hemma.
Lättast vore ju såklart att köpa en villahem försäkring hos Folksam men den är nästan dubbelt så dyr som hos Länsförsäkringar.
Och gör jag tvärt om och tecknar hos Länsförsäkringar då står man samtidigt och betalar en försäkring via facket hos Folksam som man har absolut noll nytta av.
Hur resonerar ni?
Ja, det tycker jag också känns som det naturliga, men tolkar TS att det inte är så i det här fallet. Men det får @Silly Bear återkoma med!MathiasS skrev:
Liknande trådar
-
Fritidshusförsäkring och hemförsäkring i olika bolag?
Försäkringar -
Vad är rättvist? - olika lön, betala samma summa hemma?
Bostadspolitik -
Mäta temperatur i hemmets olika byggnader
Villalarm & Hemautomation -
Ordna kontor hemma - olika sätt att göra plats för hemarbete
Artikelkommentarer -
Olika domäner, hemsida på varje, hur funkar det?
Övrigt Off Topic