5 469 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Helt okunnig på nya tv-lösningar
Inbyggd router - för wifin är redan igång. Till det behövdes ju inga sladdar, borrhål eller tekniska kunskaper - bara ett lösenordBirgitS skrev:Utgår, se följande inlägg i stället.
Det är en tjänstefördelare så vitt jag förstår och den fördelar ut det som kommer in från internet till dator/router, telefon och TV. Den innehåller inte någon funktion för trådlöst nätverk (WiFi).
I kontakten LAN1 ansluter man antingen en dator eller en router om man vill att flera datorer, mobiler etc. ska komma åt internet. Vill man ha trådlöst nätverk så behöver routern ha den funktionen.
I vår bostadsrättsförening försvinner ju nu möjligheten att använda F-kontakten iom att man säger upp avtalet med ComHem som har "tre hål i väggen". Så om någon vill ha lite gamla antennkablar har jag gott om demDemmpa skrev:Ja F-kontakten är väldigt gammal men den används än idag i ny utrustning, dels i kabel-tv-nät där man kör bredband via kabel-tv-nätet (tre hål i väggen)
[bild]
samt som utgång på ”kabel-tv via fiber”, dels används det i bla satellitutrustning som mikrohuven & mottagare.
F-kontakter används även vid vanliga tv-antenner mm, [länk].
Med andra ord så kommer F-kontakten att leva vidare länge hos hushållen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 949 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 949 inlägg
Det finns möjligheter att överföra tevesignalen trådlöst mellan routern och TV-boxen om man köper lite lämpliga grejer för det, så det är inte nödvändigt att borra och dra 6 m nätverkskabel mellan dem.S Stenalina skrev:
Chromecasten verkar vara ett billigare och enklare alternativ, så jag börjar där. Men får väl kolla vidare efter något liknande det du länkar till om det inte fungerar!Demmpa skrev:
Ja, det var ju något sådant jag efterfrågade när jag skrev inlägget. Demmpa har också länkat till ett alternativ. Men eftersom Chromecasten är billigare och verkar vara ett fungerande alternativ kör jag på en sån till att börja medBirgitS skrev:
Allternativ till kabel som är lite billigare än AirTies, HomePlug https://www.kjell.com/se/produkter/...FR7haMVfQqyQcvoJylgaAqmVEALw_wcB&gclsrc=aw.dsS Stenalina skrev:
Fast de flesta smarttv har väl wifi?S Stenalina skrev:Du har nog missat att jag redan har en smart-tv - men inte i samma rum som routern/modemet/tjänstefördelaren (vilket man nu väljer att kalla den). Så problemet är fortfarande hur jag ska få signalen från ena rummet till det andra.
Visst kan jag köpa en ny tv till vardagsrummet - men det är ju inte där jag vill titta på tv
Det kanske de har - men eftersom jag inte har fattat vad som är så smart med en Smart-TV så har jag ingen aning om hur det isf fungerar... Har bara tittat på tv som vanligt. Försökte koppla datorn mot tv'n med kabel en gång men det blev så förvirrat. Vissa saker skulle jag styra via datorn o andra via fjärrkontrollen, så jag blev helt matt av all hjärnaktivitetJ JohanLun skrev:
Liknande trådar
-
Muren helt sprucken runt hela källaren på insidan (riktig okunnig person)
Grund & Markarbeten -
Nya dörren går inte att stänga helt. Varför inte?
Fönster & Dörrar -
Säljer GlueLock Pro och Nexa SmartHub kit (båda helt nya oöppnade)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Köpa hus som helt okunnig
Köpa & Sälja hus -
Säkring funkar ej. Hjälp! Helt okunnig.
El