7 371 läst · 28 svar
7k läst
28 svar
Helt ny på att använda en kamin
Plåten ligger dessutom uppåner. Det viktiga är att se till att det högra reglaget stänger rostertallriken så ingen luft kommer in underifrån när brasan väl har etablerat en glödbädd och 2:a vedinlägget lagts in. Efter ett tag kan det vänstra reglaget minskas till hälften och då brukar lågorna "släppa" från veden och brinna lugnt en bit ovanför veden. Då är det nästan bara rökgaserna som brinner och brasan sotar heller inget. Plåten ska ligga på de 3 små runda stiften.Z ZamuelA skrev:Jag tog ut plåten och ser att ovanför där den ligger sitter några metallpinnar. Känns som mer riktigt att fästa den mot dem istället att lägga den på de fästen som håller stenarna. Den verkar sitta rätt bra också, även om den inte går emot den bortre pinnen i mitten (men det kanske den gör om den bågnar av värme?)
Ser ut så här nu:
[bild]
Jasså den är upponer? Då får jag kolla på det!
Jo spjället i skorstenen är öppet. Det tog sig ju tillslut och då rök det inte in. Då jag såg att plåten verkade vara helt fel.
Men när jag tände och det slocknade rätt fort så rök det ju in en massa. Kanske gäller att få eld fort? Jag testade med tidningspapper och kanske lite för stora vedbitar och då dog det rätt fort efter pappret brunnit upp och började ryka in.
Jo spjället i skorstenen är öppet. Det tog sig ju tillslut och då rök det inte in. Då jag såg att plåten verkade vara helt fel.
Men när jag tände och det slocknade rätt fort så rök det ju in en massa. Kanske gäller att få eld fort? Jag testade med tidningspapper och kanske lite för stora vedbitar och då dog det rätt fort efter pappret brunnit upp och började ryka in.
Föregående ägare verkar ha kletat nåt bruk/lera från överkant stenarna o upp till plåten, varför?Det är alltid bäst att tända uppifrån. https://www.naturvardsverket.se/upl...rbranning/tand-i-toppen-broschyr-utskrift.pdf
Ja när jag vände på plåten så ser den ju ut att passa bättre helt klart! Jag har två reglage under luckan på spisen. Ena roterar öppningen i botten så man kan sopa ner aska i en låda undertill. Den antar jag alltid ska vara stängd förutom just vid rengöring. Det andra reglaget verkar öppna en liten lucka undertill. Antar den ska vara utdragen (öppen) när man tänder.
Är man i närheten av spisen så luktar det ju rök. Hur slipper man den lukten eller ska man vänja sig vid att det alltid luktar rök när man är i närheten av en spis? Det är ju ventilationshål in så även med stängd lucka så kommer ju lukt ut förstår jag.
Vet inte vad du syftar på vara nån påkletad lera ovanpå stenarna? Kanske ser ut som nått på bilden, men det är bara ren metall ovanför stenarna. Dock lite sotig sådan.
Är man i närheten av spisen så luktar det ju rök. Hur slipper man den lukten eller ska man vänja sig vid att det alltid luktar rök när man är i närheten av en spis? Det är ju ventilationshål in så även med stängd lucka så kommer ju lukt ut förstår jag.
Vet inte vad du syftar på vara nån påkletad lera ovanpå stenarna? Kanske ser ut som nått på bilden, men det är bara ren metall ovanför stenarna. Dock lite sotig sådan.
Ja du har förmodligen lite kallras i skorstenen innan den blivit varm vilket kan bero på flera orsaker. Börla med att se till att köksfläkten inte är igång när du tänder/alt öppnar du ett fönster på glänt de första minuterna. Tänd en "snabb brasa" uppe på veden så att "kallproppen" i rökröret får stigkraft. Luckan några mm på glänt. Rostertallriken alltid stängd,som du sägerär egentligen helt onödig (mycket enklare att ta sopskyffeln när man askar ur istället för att få askan att pilla ner i de fjantiga springorna i rostret.) Vad är det annars som ligger ovanför plåtfästena till stenarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Stämmer att det andra reglaget styr tilluften till kaminen, ska vara helt utdraget när du tänder upp och sedan brukar standard vara att man drar in till hälften ungefär när elden tagit sig ordentligt. Skulle det vara så att lågorna nästan försvinner och det börjar sota inne i kaminen så får du dra öppna upp tilluften igen och vänta lite längre.
Dock borde det inte lukta rök utanför kaminen, du ska ha luftflöde in i spisen och ut i skorstenen och då kommer ingen lukt ut. Dock kan det vara så att du har mekanisk ventilation i huset eller lite för dåligt med friskluft in i huset som spökar, då är det svårare att få bra drag ut genom skorstenen och det vill ryka in lite.
Enkelt att kontrollera genom att ha ett fönster på glänt när du eldar och se om problemen försvinner.
Sen kan det vara lite meckigt att få till en bra brasa om du är helt grön, kolla på lite youtube filmer eller nåt. Ex
Lägg upp veden som han gör, tänd med något brinnigt, jag gillar burner påsarna, dom är det bra fart i.
Stämmer att det andra reglaget styr tilluften till kaminen, ska vara helt utdraget när du tänder upp och sedan brukar standard vara att man drar in till hälften ungefär när elden tagit sig ordentligt. Skulle det vara så att lågorna nästan försvinner och det börjar sota inne i kaminen så får du dra öppna upp tilluften igen och vänta lite längre.
Dock borde det inte lukta rök utanför kaminen, du ska ha luftflöde in i spisen och ut i skorstenen och då kommer ingen lukt ut. Dock kan det vara så att du har mekanisk ventilation i huset eller lite för dåligt med friskluft in i huset som spökar, då är det svårare att få bra drag ut genom skorstenen och det vill ryka in lite.
Enkelt att kontrollera genom att ha ett fönster på glänt när du eldar och se om problemen försvinner.
Sen kan det vara lite meckigt att få till en bra brasa om du är helt grön, kolla på lite youtube filmer eller nåt. Ex
"Vad är det annars som ligger ovanför plåtfästena till stenarna?"
Det är plåtväggarna i kaminen med sot på som ger "prickarna"
Jag undersökte lite närmare och jag känner ju att det blåser när jag sticker in handen i spisen. Märkte ju dock när man känner efter närmare att det blåser NER från skorstenen och in i rummet. Inte tvärtom. Tände jag en låga med en tändare så blåste den ut. Så fort jag öppnade ett fönster i rummet lite på glänt så försvann vinddraget och tändarlågan var stabil. Jag får väl stänga spjället upp i skorstenen så inte det blåser in lukt från spisen. Sedan tänka på att ha fönstret lite på glänt när man eldar. Antar när elden väl tagit sig att det går att stänga? Nu ska jag inte ha spisen för uppvärmning utan mer för myseldning så inte hela världen om fönstret måste vara uppe, men känns lite dumt så klart.
Det är plåtväggarna i kaminen med sot på som ger "prickarna"
Jag undersökte lite närmare och jag känner ju att det blåser när jag sticker in handen i spisen. Märkte ju dock när man känner efter närmare att det blåser NER från skorstenen och in i rummet. Inte tvärtom. Tände jag en låga med en tändare så blåste den ut. Så fort jag öppnade ett fönster i rummet lite på glänt så försvann vinddraget och tändarlågan var stabil. Jag får väl stänga spjället upp i skorstenen så inte det blåser in lukt från spisen. Sedan tänka på att ha fönstret lite på glänt när man eldar. Antar när elden väl tagit sig att det går att stänga? Nu ska jag inte ha spisen för uppvärmning utan mer för myseldning så inte hela världen om fönstret måste vara uppe, men känns lite dumt så klart.
Redigerat:
Det brukar fungera att stänga fönstret igen när det tagit sig ordentligt och skorstenen blivit varm. Beror lite på hur illa luftunderskottet är i huset
Hur hårt du än eldar, skall plåten vara av kvalité som inte bågnar. Original bör vara av corteenstål. Dyrt men värmetåligt. Om du kan hitta en butik som säljer din kamin, gå dit och titta om plåten liknar din.Z Zodde skrev:
Det sitter ett friskluftintag i rummet med spisen och det kommer ju in luft där känner jag. Dock är det väl inte tillräckligt. Fick vädrat igår så det inte luktade så mycket, men nu när man kom hem igen så luktade det ju i hela huset. vet inte var lukten kommer ifrån. Måste vara från spisen antar jag men då jag stängt spjället så bör det inte dra så mycket den vägen. Känns ju inte så bra om man måste vädra i veckor efter man använt den.
Plåten/rökhyllan är av rostfri legering och eldas det med rostertallriken stängd verkar det vara få/inga som än så länge behöver bytas. Har det övereldats kan plåten skeva och det kan vara lite besvärligt att rikta den om man inte har rätt verktyg. Letar man fel i husets undertryck så hittar man snart rejäla variationer. Om man t.ex har en badrumsfläkt som suger ut luft så har den ofta en kapacitet på ca 60 kubikmeter luft . Det som sugs ut ska då kompenseras med ny luft utifrån och ett vanligt luftinsläpp liknande t.ex Fresch 80 släpper in ca 15 kbm luft. Det krävs alltså 4 st friskluftsventiler för att kompensera 1 fläktutsug. Suger det på fler ställen är det bara att addera. Startas sedan köksfläkten sugs ytterligare 500-700 kbm/timme ut och under den tid som den går skulle egentligen drygt 30 luftintag finnas, vilket såklart är orimligt men kan kanske ge en vink om varför det kan lukta sot från kaminen,åtminstone då den inte eldas.B barka skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Plåten ska vara löstagbar för sotningens skull
O för att elden inte ska gå rätt ut!
Inga problem att den bågnar ingen förlust
Men den ska vara tät mot kaminens innerväggar annars går elden rätt ur!
Öppna spjälen o elda på ordentligt ska inte ryka in om det brinner bra!!
Oftast luktar den när man stryper luftflöden
O för att elden inte ska gå rätt ut!
Inga problem att den bågnar ingen förlust
Men den ska vara tät mot kaminens innerväggar annars går elden rätt ur!
Öppna spjälen o elda på ordentligt ska inte ryka in om det brinner bra!!
Oftast luktar den när man stryper luftflöden
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Helt vanliga vinylplattor?
Golv -
Installerat ny blandare - Vattnet stryps HELT vid vridning åt Varmt
Vatten & Avlopp -
Helt ny tvättmaskin luktar möglig källare
Tvättstuga -
*HELT NY* NILFISK HÖGTRYCKSTVÄTT CORE 150-10 POWERCONTROL
Säljes, Uthyres & Skänkes -