249 525 läst · 511 svar
250k läst
511 svar
Helrenovering lägenhet 74kvm, budget 100k!
Hej!
Idag har jag fått skruvat dit trösklarna som redan hade skruvhål, fick borra och plugga i betongen.
Sedan har jag en fundering på hur jag ska lösa det med elementkopplet i badrummet. Ska jag låta det vara som det är för att det är såpass litet att man inte tänker på det? Eller ska jag försöka göra någon liten låda att ställa över som jag kaklar för att få den att smälta in? Tar tacksamt emot tankar och idéer om det
Slänger in ett par bilder på hur det ser ut.
//Fredrik
Idag har jag fått skruvat dit trösklarna som redan hade skruvhål, fick borra och plugga i betongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan har jag en fundering på hur jag ska lösa det med elementkopplet i badrummet. Ska jag låta det vara som det är för att det är såpass litet att man inte tänker på det? Eller ska jag försöka göra någon liten låda att ställa över som jag kaklar för att få den att smälta in? Tar tacksamt emot tankar och idéer om det
Slänger in ett par bilder på hur det ser ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Nejdå, en liten pall bara. Eller tvättkorg på fötter.
Den här har hjul:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70245594/
Den här har hjul:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70245594/
Det är ju kopplet till det borttagna elementet, och eftersom jag gjutit in elslingor ist så används inte detta. Men jag ville inte plugga och gjuta igen ledningarna så därför är det kvar. Muttrarna är nedsänkta i klinkern för att höjden krävdes för rätt fall vid flytspacklingen. Går fortfarande att demontera om man vill för att exempelvis montera dit en handdukstork.A Andy78 skrev:
//Fredrik
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Ska du inte göra just det då, montera en handdukstork? Pricken över i'et i ett så fräscht badrumI Isak90 skrev:Det är ju kopplet till det borttagna elementet, och eftersom jag gjutit in elslingor ist så används inte detta. Men jag ville inte plugga och gjuta igen ledningarna så därför är det kvar. Muttrarna är nedsänkta i klinkern för att höjden krävdes för rätt fall vid flytspacklingen. Går fortfarande att demontera om man vill för att exempelvis montera dit en handdukstork.
//Fredrik
G ekaa88 skrev:
Det har varit på tapeten tidigare men jag släppte det tillsvidare när jag inte fick tag på kopplingar för att ersätta kopplet med ballofixer. Så jag tänkte därför att jag lämnar det beslutet till kommande ägare. Men nu har jag börjat fundera lite på ifall jag kan använda det befintliga kopplet och använda en handdukstork. Typ en sådan här:Åsa Lund skrev:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...rk-el/handdukstork-arrow-vanern-8001/p-655062
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad jag kan se så använder den sig av en ett-tvårör ventil, vilket om jag förstår det rätt, gör att jag kan koppla in den rakt på mitt befintliga kopplet ist för det tidigare elementet. Vad tror ni?
//Fredrik
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Jag tror definitivt att de funkar men fråga GURUN ist, @krilleman_215I Isak90 skrev:Det har varit på tapeten tidigare men jag släppte det tillsvidare när jag inte fick tag på kopplingar för att ersätta kopplet med ballofixer. Så jag tänkte därför att jag lämnar det beslutet till kommande ägare. Men nu har jag börjat fundera lite på ifall jag kan använda det befintliga kopplet och använda en handdukstork. Typ en sådan här:
[länk]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vad jag kan se så använder den sig av en ett-tvårör ventil, vilket om jag förstår det rätt, gör att jag kan koppla in den rakt på mitt befintliga kopplet ist för det tidigare elementet. Vad tror ni?
//Fredrik
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 718 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 718 inlägg
Någon risk för att tvättmaskinsluckan krockar med handdukstorken?
Svårt att byta tvättmaskin om där finns en tork?
Har föreningen/styrelsen någon åsikt i frågan?
I vår förening finns det en regel som säger att om man byter ut elementet i badrummet mot en tork så måste torken uppfylla ett visst uppvärmningsvärde (eller vad det nu heter).
Svårt att byta tvättmaskin om där finns en tork?
Har föreningen/styrelsen någon åsikt i frågan?
I vår förening finns det en regel som säger att om man byter ut elementet i badrummet mot en tork så måste torken uppfylla ett visst uppvärmningsvärde (eller vad det nu heter).
Får den plats så att det fortfarande går att öppna luckan på tvättmaskinen?
Sedan så skulle jag nog sätta den en bit upp på väggen, finns ju ingen anledning att ha en handdukstork på golvet. Kolla bara vilket rör som är varmt och vilket som är retur innan du monterar torken.
Och så får du ta reda på var det finns avstängning för den elementkretsen någon stans, troligen i källaren och sedan är frågan hur mycket vatten du måste tappa ur är det 1vån och huset är högt kan det bli en hel del! Men först måste du ta reda på om du får göra detta själv för föreningen eller om de kräver att du anlitar en certifierad firma då elementen och rören är föreningens egendom och ansvar. Gör du fel här kan ju hela huset bli utan värme!
Sedan så skulle jag nog sätta den en bit upp på väggen, finns ju ingen anledning att ha en handdukstork på golvet. Kolla bara vilket rör som är varmt och vilket som är retur innan du monterar torken.
Och så får du ta reda på var det finns avstängning för den elementkretsen någon stans, troligen i källaren och sedan är frågan hur mycket vatten du måste tappa ur är det 1vån och huset är högt kan det bli en hel del! Men först måste du ta reda på om du får göra detta själv för föreningen eller om de kräver att du anlitar en certifierad firma då elementen och rören är föreningens egendom och ansvar. Gör du fel här kan ju hela huset bli utan värme!
Ja det tror jag inte ska vara några problem, kommer givetvis att ha något som mall och kolla hur man upplever platsen innan jag beställer någonting.mnils skrev:Får den plats så att det fortfarande går att öppna luckan på tvättmaskinen?
Fönstret kommer ca 110cm upp så det finns inte så mycket plats att sätta den på, men det kommer undersökas mer om det blir aktuellt.
Jag har pratat med kompisen som är rörläggare och har gjort rörjobben hittills och han ska leta fram kopplingar för att ersätta befintligt koppel med ballofixer. Så tar vi det därifrån sedan. Det var även han som tog ner det befintliga elementet så han har koll på läget och hur systemet fungerar.
//Fredrik
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 442 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 442 inlägg
Trios 8182499 bör passa fint på dina kopplingar som blir kvar i golvet. Gänga i ballofixer på 15-gängan!
http://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8182499-overgangsnippel/
Ventilen hittar jag ej i MMA:s rotbok heller ang 1 eller 2-rörs.
http://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar/rsk-8182499-overgangsnippel/
Ventilen hittar jag ej i MMA:s rotbok heller ang 1 eller 2-rörs.
Är det enrörssystem är det viktigt att torken har samma effekt som elementet, annars kan de bli obalans i systemet som kanske inte märks i din lägenhet. Kan bli att grannen får de kallt. Finns tabeller för att få fram effekt på gamla element.
I mitt badrum passade det utmärkt med biltemas tork. Satte detta koppel: https://www.rinkabyror.se/artikel/ventil-for-handdukstork/
2000kr kostade min handdukstork. Satte i elpatron också så den kan bli varm på sommaren när fjärrvärmen är avstängd.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badrum/Handdukstorkar/Handdukstork-vattenburen-2000030533/
I mitt badrum passade det utmärkt med biltemas tork. Satte detta koppel: https://www.rinkabyror.se/artikel/ventil-for-handdukstork/
2000kr kostade min handdukstork. Satte i elpatron också så den kan bli varm på sommaren när fjärrvärmen är avstängd.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badrum/Handdukstorkar/Handdukstork-vattenburen-2000030533/