ylven ylven skrev:
Jag renoverade källare med liknande förutsättningar som din, dock något äldre så det fanns inte försänkt el i den. Jag hade plastmatta och spånskivegarderober mm som luktade mögel.
Slutresultatet blev ny puts på väggarna (var tvungen att slipa bort plastfärg på ytterväggarna) och dessa målades med kalkfärg. Kalkfärg är underbar då ingen mögel kan växa på den pga kemin samt att den är helt diffusionsöppen så ev fukt vädras ut lätt, oavsett var den kommer ifrån.
På golvet lade vi klinker. På sommaren körde vi avfuktare där iom att det var svalare så kommer ju den relativa fuktigheten annars att bli för hög på sommaren då den varma uteluften innehåller mycket fukt.

Resultatet blev mycket bra. Ingen mögellukt längre.
Så är det hos oss också. Kallt (=svalt/skönt) i källaren under sommarhalvåret, då övriga huset ibland blir alldeles för varmt. Bra där med avfuktare (y) Får nog införskaffa en sådan, då källarens luftfuktighet under sommaren troligtvis bidrar i hög grad till fuktproblematiken där.

Angående väl av färg, lutar det dock åt någon silikat-variant. (Tycker inte om kalkfärgens "levande mönster") Men det blir ett senare kapitel.. Först gräva upp grunden utvändigt för att se hur det ser ut. Och såklart riva upp golvet ner till betongen..

Tack för input!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Nu är golvet helt upprivet, efter lite svordomar, milt våld, en del obehagliga stenkrypare samt ett avsågat blad till sticksågen,

Det krävdes grovdammsugare för att få upp vatten och sågspånslera från platonmattan, innan jag kunde rulla ihop och kasta ut eländet..

Direkt mot betongplattan låg en inte oansenlig mängd vatten och det känns såklart inte långt till att gissa att det ser ganska likadant ut i övrig källare. Det är nu ingenting jag kommer sätta igång med på stört, utan tanken är att börjar med det här rummet och se hur det blir (främst om det blir beboeligt under vintern..)

Nu till frågorna:

1. Hur gör jag med elen? Ska ledningen "putsas in" i putsen, eller ligga utanpå (och hur bör jag tänka kring ledningarna / uttagen rent allmänt?

2. Bör jag "jämna ut" golvet (upp till 1 cm djupa gropar på sina ställen) och isf med vad?

Skickar med lite bilder:
Ojämnt och skadat betonggolv med rester av sågspån och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat källarrum med uppgrävt betonggolv, exponerade murade väggar och ett fönster som släpper in sol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat källarrum med upprivet golv, exponerad betongvägg, ett fönster och elektriskt kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett upprivet golv i en källare med en trästol, elledningar längs en blockvägg och renoveringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har jag missat nåt? Borde du inte ta reda på varifrån vattnet kommer innan du jobbar vidare med insidan?

Om det kommit så mycket vatten att det stod ovanpå platonmattan måste det runnit in. Om du inte löser det problemet kommer rummet bli blött oavsett vägg- och golvbeläggning.

/M
 
  • Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Har jag missat nåt? Borde du inte ta reda på varifrån vattnet kommer innan du jobbar vidare med insidan?

Om det kommit så mycket vatten att det stod ovanpå platonmattan måste det runnit in. Om du inte löser det problemet kommer rummet bli blött oavsett vägg- och golvbeläggning.

/M
Näe, du har alldeles rätt. Jag tänker gräva upp kring grunden utvändigt, innan jag tar itu med rummet inifrån. Projektet innefattar såväl ut- som invändig "renovering" Rummet ska ju ändå få torka ordentligt först, så jag har tid.

Jag frågar bara för att veta i förväg hur jag ska gå tillväga, när jag senare kommer att sätta igång med puts av innervägg (med typ B-bruk lr C-bruk)

Fukten (eller snarare vattnet) kommer med all sannolikhet både från yttervägg och från grundplatta. Därför är tanken att inte sätta in någonting alls i rummet, (ingen golvkonstruktion öht och absolut inget invändigt material/isolering på väggarna) utan helt enkelt göra det till ett "naket stenrum" först och främst.

Uppvärmning, ev. golvmatta och dylikt kommer senare. Jag återkommer med mer bilder (och säkert en del funderingar) när jag hunnit gräva upp kring grunden och tittat hur det ser ut..
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Nu är jag också helt ny på det med fukt sanering och återbyggnad av rum i källare till bostads standard.
Ska dock till hösten bygga om ett rum i min källare till bostads standard.
Jag har dock inga fuktproblem där idag men vill inte heller skapa något då jag bygger om så
jag kommer att göra eget ventilerat golv och inte köpa något färdigt.(det kostar ju SATAN)
ned mot betong golvet kommer jag att lägga 20x20 fyrkats stålrör som stomme.
använder de rören för att bygga väggarna till kanaler (25cm breda)
Typ osb el spånskivor som tak.
Sen 4 st tryckande & 4 st dragande tysta datorfläktar för att skapa drag i kanalerna.
Vet inte hur mycket det ger, men dels så ligger inte skivorna mot betongen, dels så även om det bara blir lite luftflöde så borde det räcka för det mesta.
Och som bonus kan man alltid ta och inspektera med en 300kr 10m inspektionskabel (sån du kopplar till mobilen)

Till ditt nuvarande problem så skulle jag dels ha en avfuktare + värmaren som står där 24/7 i nån månad
Råkade ut för en vattenskada i ett kök i en lägenhet jag hyrde ... där körde de med precis det upplägget.
Avfuktare + värmare i 4 veckor för att torka ut & detta var mitt i sommaren.
Innan man betämmer sig för hur man ska göra med golv & återuppbyggnad.

Under tiden det står och torkar kan du ju alltid ta tag i att fixa utsidan.
 
M MrDizzy skrev:
Nu är jag också helt ny på det med fukt sanering och återbyggnad av rum i källare till bostads standard.
Ska dock till hösten bygga om ett rum i min källare till bostads standard.
Jag har dock inga fuktproblem där idag men vill inte heller skapa något då jag bygger om så
jag kommer att göra eget ventilerat golv och inte köpa något färdigt.(det kostar ju SATAN)
ned mot betong golvet kommer jag att lägga 20x20 fyrkats stålrör som stomme.
använder de rören för att bygga väggarna till kanaler (25cm breda)
Typ osb el spånskivor som tak.
Sen 4 st tryckande & 4 st dragande tysta datorfläktar för att skapa drag i kanalerna.
Vet inte hur mycket det ger, men dels så ligger inte skivorna mot betongen, dels så även om det bara blir lite luftflöde så borde det räcka för det mesta.
Och som bonus kan man alltid ta och inspektera med en 300kr 10m inspektionskabel (sån du kopplar till mobilen)

Till ditt nuvarande problem så skulle jag dels ha en avfuktare + värmaren som står där 24/7 i nån månad
Råkade ut för en vattenskada i ett kök i en lägenhet jag hyrde ... där körde de med precis det upplägget.
Avfuktare + värmare i 4 veckor för att torka ut & detta var mitt i sommaren.
Innan man betämmer sig för hur man ska göra med golv & återuppbyggnad.

Under tiden det står och torkar kan du ju alltid ta tag i att fixa utsidan.
Tack för tips! Ska låna avfuktare till helgen och värmare har jag redan som står på, sedan ska jag låta rummet vara, medan jag tar itu med yttervägg och grävning kring grunden istället. Kanske hinner jag med lite stenläggning också av rena farten :D

Apropå ditt egna projekt - låter ju intressant att du tänker ge dig på mek vent golv själv! Principen är ju såklart ingen raketforskning, och jag var också inne på det först men avstår med risk för att det kostar mer än det smakar (i form av tid) och dessutom inte pallar tanken på organiskt material öht i källaren, med tanke på hur det såg ut nu när jag skalade av rummet..

Men du måste lova att lägga ut bilder på forumet, när det tilldrar sig, skulle iaf vara kul att följa projektet! ;)
 
Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Tack för tips! Ska låna avfuktare till helgen och värmare har jag redan som står på, sedan ska jag låta rummet vara, medan jag tar itu med yttervägg och grävning kring grunden istället. Kanske hinner jag med lite stenläggning också av rena farten :D

Apropå ditt egna projekt - låter ju intressant att du tänker ge dig på mek vent golv själv! Principen är ju såklart ingen raketforskning, och jag var också inne på det först men avstår med risk för att det kostar mer än det smakar (i form av tid) och dessutom inte pallar tanken på organiskt material öht i källaren, med tanke på hur det såg ut nu när jag skalade av rummet..

Men du måste lova att lägga ut bilder på forumet, när det tilldrar sig, skulle iaf vara kul att följa projektet! ;)
Jepp det ska jag göra.
Rummet blir till hösten .... hoppas på att ha det klart under september iaf.
Har en hel del andra projekt som är på gång som har lite högre prio just nu.
 
Grävd husgrund med synlig isodränplatta, markduk, och rör anslutna till stuprör, mot lerig och fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Framgrävd husgrund med synliga isodränplattor och avloppsrör vid en källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen!

Så är husgrunden tillslut framgrävd (efter att ha kämpat sig svettig mot stora stenar och uppskattningsvis traktens halva bestånd av broms) :strong::)

Desto värre så ger den inga särskilt övertygande svar på vad som skulle kunna ha orsakat inträngningen av fukt i källarrummet innanför. Jorden närmast husväggen (mot isodränplattorna) var iofs ganska lerig och även rätt fuktig, men visst ska väl ändå isodränplattorna ge skydd mot det?:thinking:

Isodränplattorna verkar vara lagda som de ska, d v s hela vägen över klacken.

Precis där isodränplattornas svarta överdrag tar slut i nedre kant, så har man lagt ut markduk ca 50cm brett (därunder ligger grov makadam och gissningsvis även ett dräneringsrör). Jag gissar att det är brukligt att göra så, men kan markduken ha bidragit till att "hålla kvar" fukten i lerjorden ovanpå?)

Rören på bilderna är anslutna till husets stuprör/hängrännor och leder till en dagvattenbrunn på framsidan av huset (Bör jag kolla med vattenpass så att jag ser att rören det verkligen lutar ner mot brunnen?) Hursomhelst är de hela och ingenting som verkar vara orsak till källarproblemen.

Jag hittar iofs två grejer som (kanske möjligtvis?) kan ha bidragit till det hela.

1. Bland nergrävt "spillskräp" (mest träbitar, spikar och plast) låg även en del av ett gammalt dräneringsrör precis mot väggen:
Uppgrävd husgrund med synliga dräneringsrör och isodränplattor intill lerig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd husgrund med synliga isodränplattor, markduk, makadam och ett gammalt dräneringsrör mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund med grävt område, byggavfall, markduk och dräneringsmaterial vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. "Taket" på isodränplattorna ligger inte tätt mot husgrunden utan buktar ut upp till 1 cm på sina ställen, där det även fastnat jord/småsten. Kan regnvatten ha letat sig in mot husgrunden och blivit liggande där?
Grävd husgrund med isodränplattor, lerig jord och synliga dräneringsrör vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på husgrund med synlig isodränplatta och svart överdrag som avslutar i markduk och makadam, indikerande potentiell fuktinträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en husgrund och jord med synliga isodränplattor och lerig mark som kan vara inblandad i fuktproblemet i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd husgrund med synlig isodränplattor och markduk vid en husvägg, med spade och lerig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon med erfarenhet av dränering / husgrund / fuktskydd som kanske kan räta ut mina frågetecken?

Och framförallt - Vad göra nu??:thinking:

//M V H Skrot-Karlsson
 
Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
[bild] [bild]

Äntligen!

Så är husgrunden tillslut framgrävd (efter att ha kämpat sig svettig mot stora stenar och uppskattningsvis traktens halva bestånd av broms) :strong::)

Desto värre så ger den inga särskilt övertygande svar på vad som skulle kunna ha orsakat inträngningen av fukt i källarrummet innanför. Jorden närmast husväggen (mot isodränplattorna) var iofs ganska lerig och även rätt fuktig, men visst ska väl ändå isodränplattorna ge skydd mot det?:thinking:

Isodränplattorna verkar vara lagda som de ska, d v s hela vägen över klacken.

Precis där isodränplattornas svarta överdrag tar slut i nedre kant, så har man lagt ut markduk ca 50cm brett (därunder ligger grov makadam och gissningsvis även ett dräneringsrör). Jag gissar att det är brukligt att göra så, men kan markduken ha bidragit till att "hålla kvar" fukten i lerjorden ovanpå?)

Rören på bilderna är anslutna till husets stuprör/hängrännor och leder till en dagvattenbrunn på framsidan av huset (Bör jag kolla med vattenpass så att jag ser att rören det verkligen lutar ner mot brunnen?) Hursomhelst är de hela och ingenting som verkar vara orsak till källarproblemen.

Jag hittar iofs två grejer som (kanske möjligtvis?) kan ha bidragit till det hela.

1. Bland nergrävt "spillskräp" (mest träbitar, spikar och plast) låg även en del av ett gammalt dräneringsrör precis mot väggen:
[bild] [bild] [bild]

2. "Taket" på isodränplattorna ligger inte tätt mot husgrunden utan buktar ut upp till 1 cm på sina ställen, där det även fastnat jord/småsten. Kan regnvatten ha letat sig in mot husgrunden och blivit liggande där?
[bild] [bild] [bild] [bild]

Någon med erfarenhet av dränering / husgrund / fuktskydd som kanske kan räta ut mina frågetecken?

Och framförallt - Vad göra nu??:thinking:

//M V H Skrot-Karlsson
Jag gissar på den felaktigt placerade renssilen på stupröret. Stupröret skall sitta rakt ner mot ”gallret” så att vattnet kan fortsätta rätt ned i röret som går ned i marken. Nu kommer stupröret ner där du skall plocka bort allt ”bös” som kommer ner. Så jag gissar på att massor av vatten forsar ut och ner längs källarväggen och in mellan pordränen och tränger in i källaren. Svårare tror jag faktiskt inte det är.
 
GoC GoC skrev:
Jag gissar på den felaktigt placerade renssilen på stupröret. Stupröret skall sitta rakt ner mot ”gallret” så att vattnet kan fortsätta rätt ned i röret som går ned i marken. Nu kommer stupröret ner där du skall plocka bort allt ”bös” som kommer ner. Så jag gissar på att massor av vatten forsar ut och ner längs källarväggen och in mellan pordränen och tränger in i källaren. Svårare tror jag faktiskt inte det är.
Jo, jag har i efterhand noterat att det skvätter ut en del vatten när det regnar (hade faktiskt ingen aning om hur det skulle se ut:oops:) och även gissat att det kan vara en delförklaring till källar-problemet

Hade hursomhelst tänkt skippa lösningen med att leda regnvattnet under marken och istället ställa tunnor under stuprören.

Nu vet jag ju som sagt inte om det är hela förklaringen, men skulle vara otroligt skönt om det var så. Isf är det ju redan så gott som ordnat! :surprised:

Har dock en hel del invändigt pyssel kvar. Men 1000 taq för input! :)
 
Bumpar denna:
Dags att försöka ta itu med källarrummet. Tanken är att lägga puts på väggarna. Hur skulle ni ha tänkt angående elen? Bara dra putsen över ledningarna? Eller kanske försöka hacka in en "skåra" för dem som det är gjort vid lysknappen (se bild) och sedan dra över med puts. Att låta dem gå över putsen verkar svårt.. Har ingen som helst susning om hur jag ska göra. Tips emottages tacksamt!
Elektriska ledningar och en lysknapp som går längs en oputsad källarvägg av betongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med puts och elledningar vid en lysknapp, fråga om inkapsling av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldosa och elkabel installerad i skåra längs en oputsad källarvägg med expanderad polystyrenisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En oskarpt bild av ett källarrum med råa väggar och synliga elektriska ledningar vid en ljusknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i källarrum med oputsad yta och elledningar framför putsen vid lysknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Bumpar denna:
Dags att försöka ta itu med källarrummet. Tanken är att lägga puts på väggarna. Hur skulle ni ha tänkt angående elen? Bara dra putsen över ledningarna? Eller kanske försöka hacka in en "skåra" för dem som det är gjort vid lysknappen (se bild) och sedan dra över med puts. Att låta dem gå över putsen verkar svårt.. Har ingen som helst susning om hur jag ska göra. Tips emottages tacksamt!
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Du kanske redan har hunnit påbörja det, men är nog mer jobb att försöka få till någon utanpåliggande lösning gentemot att bara fräsa spår och hacka ut för dosorna. Går såklart att skapa spår på många olika sätt, finns några bra tips här i
https://www.byggahus.se/forum/threads/fraesa-spar-foer-vp-roer-i-murad-vaegg.7185/
 
A ati skrev:
Du kanske redan har hunnit påbörja det, men är nog mer jobb att försöka få till någon utanpåliggande lösning gentemot att bara fräsa spår och hacka ut för dosorna. Går såklart att skapa spår på många olika sätt, finns några bra tips här i
[länk]
Tack för svar! Har dock redan påbörjat putsningen och valde att helt enkelt lägga puts över kablarna. Lägger ganska tjock puts ca 2,4cm ut från vägg och det kommer såklart bli rätt meckigt med finliret kring dosor och uttag, men ska iaf försöka "putsa fast" dessa.. hm.. får se hur det går..
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Ett hett tips är att låta dagvattnet gå till en stenkista någonstans på tomten om du har möjlighet!
Iof så är det väl rätt i tiden att ta vara på regnvatten för bevattning.
 
J
Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Nu är golvet helt upprivet, efter lite svordomar, milt våld, en del obehagliga stenkrypare samt ett avsågat blad till sticksågen,

Det krävdes grovdammsugare för att få upp vatten och sågspånslera från platonmattan, innan jag kunde rulla ihop och kasta ut eländet..

Direkt mot betongplattan låg en inte oansenlig mängd vatten och det känns såklart inte långt till att gissa att det ser ganska likadant ut i övrig källare. Det är nu ingenting jag kommer sätta igång med på stört, utan tanken är att börjar med det här rummet och se hur det blir (främst om det blir beboeligt under vintern..)

Nu till frågorna:

1. Hur gör jag med elen? Ska ledningen "putsas in" i putsen, eller ligga utanpå (och hur bör jag tänka kring ledningarna / uttagen rent allmänt?

2. Bör jag "jämna ut" golvet (upp till 1 cm djupa gropar på sina ställen) och isf med vad?

Skickar med lite bilder:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Elen ska inte gå längs golvet där nere inte! Placera eldragningen nån meter upp. Får du översvämning så.....gör om och gör rätt! Och- håll god temperatur året om i källaren så slipper du fuktproblem mm, förlita dig aldrig på att kallställa o bara ha en luftavfuktare. Bättre att ha god temp där nere som dels är bra för hela kåken och du slipper framtida problem. Tänk på att en luftavfuktare jobbar bara lokalt och ger ingen verkan i utrymmen längre bort, bakom vägg etc, medan god värme fördelar sig bra i alla utrymmen och håller fukt borta! Fin kåk för övrigt! Ta hand om den så blir det lika fint om tio år. Gött
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.