Hej allihop!

Jag har precis fått ett litet nödtvunget projekt hemmavid och kan verkligen behöva all input om detta. Därav att jag nyss skapade detta konto - för att om möjligt ta del av "den breda massans" samlade erfarenhet och kunskap. OBS! Bläddra till "KORT VERSION" om du inte pallar ordbajs..

---

LÅNG VERSION

Efter att en mer eller mindre invasionsliknande attack av hästmyror noterades förra veckan (mestadels ute kring husgrunden men även en del inomhus) inledde jag en lite mer inående undersökning av var de kunde tänkas komma ifrån, och om möjligt hindra varje försök till etablering. Då vi bor i timmerhus, känns det inte helt oproblematiskt att dela huset med typer som vill göra bon i själva husstommen.

Fort som tusan inköptes myrr i såväl pulver som spray varvid jag omedelbart svarade med en motattack i kemiskt format. Och efter rikligt myrrande tycktes jag ha vunnit slaget. Lika plötsligt som myrorna försvann dök det dock upp ett ännu mer oangenämt problem.

Vid genomgången av källaren, på jakt efter eventuellt "myrnäste" uppenbarade sig två stora mögelfläckar på väggen i ett av källarrummen, när jag lyfte bort några trälådor. Trälådorna var snustorra varvid jag drog slutsatsen att fukten rimligtvis kommer utifrån. Jag borrade då upp ett hål genom golvet, för att kolla läget underifrån och se hur golvet verkade "må".

Så här verkar golvkonstruktionen se ut uppifrån och ner. (Har dock inte sågat genom platonmattan, så helt säker kan en väl inte vara..)

plastmatta
golvplatta (typ spån/trä-skivor)
frigolitplatta (ca 5cm tjock - isolering?)
platonmatta (sån där svart "äggkoppsmatta)
betong/grundplatta(?)

Det visade sig då stå vatten i platonmattans "försänkningar" (vilket jag antog har kommit in "från sidan" på nåt vänster - golvplattans undre del och frigolitens ovandel var ju helt torra)

Jag fortsatte min inte längre särskilt trevliga undersökning, varvid jag upptäckte en del mögel / fuktfläckar bakom golvlisterna.

Källaren är ganska nyligen helrenoverad (ca 2012 av förra ägarna) efter omfattande vattenskador till följd av en översvämning. Det gjordes i samband med det även en uppgrävning kring huset och konstaterades att dräneringsrören tydligen låg för högt (gjort av förrförra ägaren) Detta ska ha åtgärdats.



---



KORT VERSION

Det hela har nu lett till att jag bit för bit skalat av alla väggar i rummet till grunden. Så här ser/såg det ut , utifrån och in:

LecaBlock
"Svartpapp"
Träreglar "spikade"(?) i leca-blocken
Gullfiber
Svartplast
Spånskiva fästad i reglarna
Gipsskiva fästad i spånskiva
Tapet

Alltså: Källarrum innanför husknuten. Renoverat 2012. Nu rejält fuktskadat. Hur göra om göra rätt?

Några funderingar:

1. Är det mögel på lecablocken? (och hur ska det isf tas bort?)

2. Hur lång tid tar det att "torka" hela rummet? (ca 15kvm)

3. Hur fäster jag upp en konstruktion av stålreglar? (Träreglarna var iaf fästa med feta spikar direkt i leca-blocken, vad var det för spik?)

4. "Svartpappen" närmast lecablocken var ju rejält mögelangripen, vad är syftet med den?

5. Hur isolera "riskfritt"? Behövs ens inre isolering om jag håller hög uppvärmning och isolerar från utsidan? (Tänkte ändå gräva upp kring knuten för att kolla hur det ser ut.)

6. Bör jag ge mig på att själv försöka "installera" ett mekaniskt ventilerat golv, typ Nivell..(annat mek.vent. - golv?) Hur dyrt blir det?

7. Är det lönt göra rummet innan jag hunnit gräva runt knuten på utsidan? (Jag fattar såklart att grundproblemet är fukten som ju kommer utifrån - Vi har dessutom en rätt så lerig/kompakt jord där huset står.) Tänkte mer på om det finns någon fin lösning på att slippa fukt/mögel-skador inomhus men som samtidigt innefattar innerväggar och golv

8. Vad tror ni tot.kostnad blir om jag gör så mycket som möjligt själv?

---

Öppning i golv med synlig äggkoppsmatta, mögel på vägg och spår av fuktundersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av källarutrymme med fuktskador, där gips- och spånskivor avlägsnats avslöjande isolering och svart mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avskalad källarvägg med träreglar, gul isolering och svarta plastskikt som uppvisar mögelskador och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskadade väggar i källare med avskalad tapet och isolering som visar träreglar och svartplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelangripna byggmaterial med synlig fuktskada och träreglar mot en svart plastfolie i en källarrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hörna av ett avskalat källarrum med mögelfläckar på lecablokken och en gulaktig isolering bakom sönderslitna svartplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av källarrum med blottade lecablock och träreglar, synlig fuktmarkering och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelfläckar på ytan av en äggkoppsformad platonmatta i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla svar!
 
Redigerat:
Har du ett foto på utsidan av husknuten? Främst intressant är takavvattningen, om det finns stuprör, renstratt, utkast eller om det leds ner i dagvatten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Såhär ser (synbara) husknuten ut utifrån. Ett ganska tunt lager större singel över någon slags täck-/markduk och under den en fint packad jord (som känns fuktig även ganska länge efter att det regnat) Skulle det vara bättre med singel en längre bit ner, än att ha den där jorden (som jag förmodar skulle betecknas som "lerig")?

Stupröret leder ner i backen och ansluter till utvattnet(?) Vid regn stänker det dock en hel del vatten från silen och skvätter mot grunden. Bör jag kanske kapa röret och leda ut vattnet ut på gården istället? (Alternativt ställa en sån där tunna under..?)

Kommer mer bilder när jag fått tid att gräva lite kring knuten. Grunden ska delvis ha isodrän kring sig, vet dock ej hur det ser ut i just det här hörnet.. Och borde inte en eventuell platonplatta sticka upp en bit längs synliga grunden?

Husknut med stuprör som leder ner i marken, omgivet av singel och grus nära en grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husknut med stuprör som leder ner i marken omgivet av singel och tydligt fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stuprör som leder ner i en brunnsil ovanför en grövre singel vid en husknut med synlig grund och markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husknut med stuprör, singel, markduk och jord, hand med handske vid grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Såhär ser (synbara) husknuten ut utifrån. Ett ganska tunt lager större singel över någon slags täck-/markduk och under den en fint packad jord (som känns fuktig även ganska länge efter att det regnat) Skulle det vara bättre med singel en längre bit ner, än att ha den där jorden (som jag förmodar skulle betecknas som "lerig")?

Stupröret leder ner i backen och ansluter till utvattnet(?) Vid regn stänker det dock en hel del vatten från silen och skvätter mot grunden. Bör jag kanske kapa röret och leda ut vattnet ut på gården istället? (Alternativt ställa en sån där tunna under..?)

Kommer mer bilder när jag fått tid att gräva lite kring knuten. Grunden ska delvis ha isodrän kring sig, vet dock ej hur det ser ut i just det här hörnet.. Och borde inte en eventuell platonplatta sticka upp en bit längs synliga grunden?

[bild] [bild] [bild] [bild]
På mitt hus såg det likadant ut, det såg ut som om förra ägaren hade gjort någon smart intrikat lösning med rör under mark… Insåg efter ett tag att röret enbart var nedgrävt rakt ner i jord, precis som det ser ut på dina bilder. Hyrde en minigrävare då det behövde dikas runt infartsvägarna också - gick i ett nafs att gräva ut ca 60-70 cm bredd runt hörnet. Med lite försiktighet runt röret förstås. La sedan ut grov singel för dränering och luftighet runt hörnet - har funkat utmärkt i snart 15 år.

Det behöver ju förstås inte vara så hos dig men jag skulle ha grävt upp och kontrollerat situationen. Gjorde en skarvning på stupröret och ledde bort vattnet till en del där det är naturligt fall från huset.

Hörn av hus med stuprör och dräneringslösning med grov singel, gräsmatta och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset! Ska absolut välja annan lösning än rör under jord (även om det nu skulle vara kopplat korrekt till dagvattnet) Dumt gräva ner något man vill kunna "ha koll på"..

Ska ta en titt på grunden under marknivå. Tänkte faktiskt gräva för hand ända ner till klacken. (Bör fungera bra, förutsatt att jag har samma "lerjord" hela vägen ner, och får hjälp att ta undan eventuella storstenar på vägen ner)

Måste ju ändå ta reda på hur det ser ut i hela grunden längs husknutens utsida, så lika bra försöka gräva sig ner till det förmodade dräneringsröret och hoppas att man verkligen påträffar detta under "klacknivån" som det ska vara.

Tänkte även lägga platon- och isodränplattor mot grunden om sådant saknas eller ej ligger enligt föreskrift.

Återstår dock en fundering - hur djupt kan jag fylla på med singel sedan när knuten är "fixad"? Hela vägen? Och är det bättre än jorden som förmodligen ligger där nu?

Min killgissning är ju att det bör vara bättre med "luftig" singelsten än packad lerjord om man vill undvika att fukt tränger in i källaren?

Och fungerar isodränskivorna isolerande för rummet innanför, även om jag skulle fylla på med singel utanpå "isodränlagret" längs hela hörnet?

Ska tilläggas att vi bor i övre norrland där det ofta är längre perioder av köld och dessutom stora snömängder vilket innebär mycket smältvatten som töar ner i backen varje vår..

Känns just nu som vårt hus och källare är byggd i en jättelik tvättsvamp:(
 
Du vill inte ha ner något ytvatten ner i dräneringen så ett lager lerjord med lutning från grunden är bra, ett tunnt lager med dekorsten spelar ingen roll så länge vattnet kan rinna bort. Bor du i övre norrland vill du heller inte öka tjäldjupet med makadam, så återfyll med samma material du gräver upp.

Börja med att undersök var vattnet tar vägen, det kanske bara är skvätt som silen som orsakat den ökade fuktbelastningen kring hörnet. Med en självrensande sil kan du rikta bort eventuellt skvätt från sockeln. Hade inte byggt igen något på insidan förrän fuktproblematiken var löst. Vid närmare eftertanke hade jag nog putsat på insidan och isolerat på utsidan :)
 
A ati skrev:
Du vill inte ha ner något ytvatten ner i dräneringen så ett lager lerjord med lutning från grunden är bra, ett tunnt lager med dekorsten spelar ingen roll så länge vattnet kan rinna bort. Bor du i övre norrland vill du heller inte öka tjäldjupet med makadam, så återfyll med samma material du gräver upp.

Börja med att undersök var vattnet tar vägen, det kanske bara är skvätt som silen som orsakat den ökade fuktbelastningen kring hörnet. Med en självrensande sil kan du rikta bort eventuellt skvätt från sockeln. Hade inte byggt igen något på insidan förrän fuktproblematiken var löst. Vid närmare eftertanke hade jag nog putsat på insidan och isolerat på utsidan :)
Låter klokt. Själv är jag helt grön på detta.

Vad putsar jag isf lecablocken med? Bör väl skrapa/ta bort möglet som redan sitter på lecablocken? Är det inte dumt att stänga igen håligheterna i lecan, med tanke på eventuell framtida fuktbildning?

Just nu står det iaf en värmefläkt och snurrar för att torka rummet. Vet ej hur länge som är brukligt dock? Och hur tar man reda på att rummet är tillräckligt torrt? Rummet är ca 15kvm och ett fönster med öppen ventillucka står öppen. Även dörren lite på glänt för att försöka skapa luftrörelse. (Eller drar jag bara runt dålig mögelluft i huset på det sättet?)

Kan jag fästa stålreglar i putsen sedan, eller tänkte du att jag kan behålla putsen och ha det som enda innervägg (bara typ måla över med en för ändamålet lämplig färg, för att få rummet någorlunda estetiskt?):thinking:

Som sagt helt grön på området och inte direkt jättehändig. Men man lär sig ju allteftersom och inte blir man väl dummare av att rota runt lite här på forumet;)

Hörn av ett rum med oputsade lecablock och ett öppet fönster, en värmefläkt på golvet och träreglar längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lecablocksvägg med mögel och vitbeläggning i ett ofärdigt rum med betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med oslipade lecablocksväggar, ett öppet fönster och en värmefläkt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Marknivån utanför går precis vid nedre kant på fönstret)
 
Fördelen med puts är att du inte bygger igen problemet, målar du dessutom med silikatfärg så får du ett fint ytskikt som klarar av högre fuktbelastning än organiska material, utan att det tar skada eller möglar. Det vita pulvret du ser på lecablocken är saltutfällningar, räcker att borsta bort det värsta med en kvast. C-bruk lämpar sig väl för källarväggar, det är så klart mer jobb att även putsa om väggarna så det är ju en avvägning du får göra.

Vet faktiskt inte hur lång tid det tar att torka ut helt, men om du har tillgång till en avfuktare så lär det snabba upp processen, speciellt om du redan har en värmare. Utan avfuktare får du nog lämna dörren eller fönstret på glänt :)
 
A ati skrev:
Fördelen med puts är att du inte bygger igen problemet, målar du dessutom med silikatfärg så får du ett fint ytskikt som klarar av högre fuktbelastning än organiska material, utan att det tar skada eller möglar. Det vita pulvret du ser på lecablocken är saltutfällningar, räcker att borsta bort det värsta med en kvast. C-bruk lämpar sig väl för källarväggar, det är så klart mer jobb att även putsa om väggarna så det är ju en avvägning du får göra.

Vet faktiskt inte hur lång tid det tar att torka ut helt, men om du har tillgång till en avfuktare så lär det snabba upp processen, speciellt om du redan har en värmare. Utan avfuktare får du nog lämna dörren eller fönstret på glänt :)
1000 taq för bra info och tips! Blev faktiskt väldigt inne på puts, efter lite googlande.. Får se vad jag använder dock, noterar att B-Bruk ofta nämns i dessa sammanhang.. får väl läsa in mig och fråga runt lite helt enkelt!

Har dock lite träreglar kvar att plocka ner och lite finlir kring elen och fönsterkarmen, innan rummet är redo att torka klart. Men framför allt: Utvändigt en husgrund att gräva fram!:D (Känns just nu faktiskt mer roligt än jobbigt att sätta sig in i och planera detta. Håller jag bara nere kostnaderna på rimliga nivåer så blire fina fisken, dessutom plockar jag ju lite hemmafixarpoäng på köpet :cool:;))

Fortsättning på tråden lär följa allteftersom arbetet fortskrider, då jag inte har någon som helst erfarenhet av sådant här eller ens i allmänhet skulle kunna klassas som särskilt händig haha.. Viljan är det dock inget fel på

Med ett heltidsjobb som innefattar kväll och helg, samt två blöjbarn och ett tredje på väg så har jag dock inga eoner av tid direkt :rolleyes: Dessutom blir det deltidsplugg till hösten, så bråda dagar under semestern :sweat:

Som sagt 1000 tack för input! Och alla som läser får gärna bomba tråden med frågor, tips, kunskap och råd!;)
 
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
Har nu börjat bryta upp golvet i mitt "problemrum"..
Skadat och blött golv med synliga vattenskador och en uppbruten golvplatta i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat och vattenskadat material bryts upp från ett golv intill en betongvägg, med frigolitbitar och annat röteangripet material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenbeskadigat golv med uppbrott av platonmatta, frigolit och blött ospecificerat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete där en person bryter upp ett blött golv med synlig platonmatta och frigolit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv med synlig vattenskada och blött material på betong samt vattenfylld platonmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visar sig tyvärr ha kommit in vatten även på undersidan av golvplattorna. Dessutom (som förut noterades redan vid första uppborrningen av golvet) mer vatten mellan platonmattan och frigoliten så platonmattans små "koppar" är vattenfyllda.. Under platonmattan ligger sedan ..ja.. vadå? Något slags vitt odefinierat material (som såklart oxå blött) direkt mot betonggolv.. Känns ju sådär.

Samtidigt som det ju känns bra att jag började "skala av" hela rummet blir man ju orolig.. Då jag har all anledning att anta att "golvkonstruktionen" ser ut såhär överallt iom att hela källaren totalrenoverades 2012ish.. Mindre kul..:rolleyes: Tanken på mekaniskt ventilerat golv känns nu som enda långsiktiga "lösningen", kan jag verkligen ge mig på att försöka installera "mek. vent. golv" själv och vad kan det isf tänkas kosta? (Ca 15kvm golv) Någon med erfarenhet? Mitt förut någorlunda överskådliga projekt växte sig plötsligt lite väl stort:worried:

Någon med förslag på vad göra ?

Har oxå en fråga inför ev invändig putsning av lecablocken. Hur gör jag med elledningar och uttag? Ska de sitta fast i putsen och bör jag lägga puts över elledningarna till lysknappen?
Renoveringsarbete med uppriven golvplatta och synligt fuktigt, vitt material mot betong, med väggelektricitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga "eldosor"/ uttag:
Delvis borttaget golv i källare med synliga vattenskador och blött material mot en lecablocksvägg och en lös elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn med vattenskador, synlig frigolitisolering, platonmatta och fuktigt, odefinierat vitt material på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet golv med synlig platonmatta, frigolit och vattenläckage vid betongvägg och elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada på golv med vattenfyllda platonmattor och blött, odefinierat vitt material över betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskadat byggnadsmaterial och golvkonstruktion med synliga fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sorry för långt inlägg med många olika spretiga frågor..:rolleyes: Hoppas iaf någon här har input / erfarenhet / kunskap om något av detta.. (Lär ju dessutom även dyka upp lite frågor kring isolerings- och dräneringsmaterial så fort jag hunnit gräva fram husgrunden utanför rummet:confused:)
 
Personligen skulle jag aldrig ens fundera på att sätta dit nya skivor i nån form. Putsade väggar med kalkfärg och klinkers på golvet, det får va hur oisolerat som helst men man har ju koll på väggarna i vart fall.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Personligen skulle jag aldrig ens fundera på att sätta dit nya skivor i nån form. Putsade väggar med kalkfärg och klinkers på golvet, det får va hur oisolerat som helst men man har ju koll på väggarna i vart fall.
Näe tanken är ju som sagt ventilerade golv (har det redan under tvättstugedelen och verkar helt klart vettigt ur fuktskaderisk-synpunkt) Tyvärr har jag inget större kassavalv att gräva pengar ur..

Bästa vore väl kanske att inte ha något organiskt material alls i golvkonstruktionen (alternativt tror jag det finns heltäckande mattor som "andas" och lämpar sig för just betonggolv i källare, vet dock inte om man ska lägga dem direkt mot betongen eller om man först bör sätta klinkers mot betongen..:thinking:. Eller om det ens blir beboeligt under vinterhalvåret?)

Vem kom ens på att börja inreda källare till boytor, med isolering och allt vad det innebär?:rolleyes:
 
Skrot-Karlsson Skrot-Karlsson skrev:
Bästa vore väl kanske att inte ha något organiskt material alls i golvkonstruktionen (alternativt tror jag det finns heltäckande mattor som "andas" och lämpar sig för just betonggolv i källare, vet dock inte om man ska lägga dem direkt mot betongen eller om man först bör sätta klinkers mot betongen..:thinking:. Eller om det ens blir beboeligt under vinterhalvåret?)
Altanmattor eller astroturf eller vad dom kallas. Fungerar kanon. Har det i större delen av källaren. Både målad och omålad betong under.

Mycket varmare än klinkers, vid översvämning eller liknande är det bara att rycka ut o låta torka.
 
O [old rusty] skrev:
Altanmattor eller astroturf eller vad dom kallas. Fungerar kanon. Har det i större delen av källaren. Både målad och omålad betong under.

Mycket varmare än klinkers, vid översvämning eller liknande är det bara att rycka ut o låta torka.
1000 tack för det! Lutar nog starkt åt något sådant istället för vent golv. då det sparar massor av tid men framförallt pengar jag inte har. Ska iaf ge det en vinter på försök.

Apropå översvämningar, så ska ju något sådant absolut inte hända igen haha :p

Skämt åsido, översvämningen i fråga har aldrig varit någon nämnvärd risk utan det som främst ledde fram till den (då 2012) var de största regnmängderna i mannaminne + en undermålig dränering.

Nåja, riktigt skönt spara tid och pengar på projektet. Så kanske det blir annat än arbete under semestern :cool:;)
 
Jag renoverade källare med liknande förutsättningar som din, dock något äldre så det fanns inte försänkt el i den. Jag hade plastmatta och spånskivegarderober mm som luktade mögel.
Slutresultatet blev ny puts på väggarna (var tvungen att slipa bort plastfärg på ytterväggarna) och dessa målades med kalkfärg. Kalkfärg är underbar då ingen mögel kan växa på den pga kemin samt att den är helt diffusionsöppen så ev fukt vädras ut lätt, oavsett var den kommer ifrån.
På golvet lade vi klinker. På sommaren körde vi avfuktare där iom att det var svalare så kommer ju den relativa fuktigheten annars att bli för hög på sommaren då den varma uteluften innehåller mycket fukt.

Resultatet blev mycket bra. Ingen mögellukt längre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.