18 786 läst · 29 svar
19k läst
29 svar
Hej! Håller på och bygger bastu. Ska det vara bastufolie på alla väggarna? Både mot yttervägg och in
Det kommer an på hur du väljer att bygga. "Klassisk" tylö metod altså rum-i-rum i annars färdigt rum och bastuväggar utan folie behövs absolut ingen luftspalt bakom panel. Om man däremot har folie så SKALL det vara en spalt där. Rum-i-rum metod blir inte dåligare av folie.
Mina tankar annars är att termodynamiken gäller oavsett. Bastu är ett varmt utrymme, relativ luftfuktighet är låg, men problemet är den höga temperaturen i luften som gör at fuktinnehåll är mycket högre vid samma RF än i rumluft med normal temperatur. När denna luften tränger ut i kostruktionen så kondenseras fukten i den när temperaturen sjunker. Fukten kommer alltid att drivas utåt med värmegradient.
Bygger man rum-i-rum med luftat spalt utanför utan för mycket isolation så hålls konstruktionen torr.
Lägger du inn folie så stoppas den varma luften att komma inn i isolation/luftspalt.
Men när man snackar om källare, specielt lite äldre som är dåligt isolerade och där man kan anta en del kapillärt fukt så är det en mycket problematisk konstruktion.
Om man isolerar rätt på väggen så sänks temperaturen på muren dvs man ökar kondensrisken. muren är alltid är betydlig kallare än basturummet . Detta är en konstruktion som man aldrig bör bygga-folie eller inte-här är folien direkt skadlig då man stänger inn isolation och ofta organisk material(läkt) inn mellan mur och folie. det är ju detta som är grunden för skador.
kan man bygga med luftspalt-som är ventilerad-ok, men sannolikt kommer det at kondensera mot muren när bastun används. Det torkar om spalten är ventilerad, men knappast på grund av värmen från bastun då det ligger 50-70mm isolation i bastuväggen. Muren håller nog relativt låg temperatur. Denna konstruktionen tänker jag att blir bättre med folie då man inte släpper ngn varm bastuluft mot muren. Så länge spalten är ventilerad så är inte folien problematisk med tanke på fukten från betong(om väggen inte är byggd efter modern standard)
Sauna satu direkt på mur eliminerar organisk material og kondensmöjligheter, hellimmad med klinkerlim är nog riskerna med denna konstruktion minimala. Iaf så länge det inte är stora uppenbara fuktproblem i väggen. Betongen är ju fuktig oavsett och tar inte skada av det så länge det inte är växtgrundlag/organisk material i väggen. 30mm isolation är inte nog för att ge upphav för problem.
Mvh
Sakke
Mina tankar annars är att termodynamiken gäller oavsett. Bastu är ett varmt utrymme, relativ luftfuktighet är låg, men problemet är den höga temperaturen i luften som gör at fuktinnehåll är mycket högre vid samma RF än i rumluft med normal temperatur. När denna luften tränger ut i kostruktionen så kondenseras fukten i den när temperaturen sjunker. Fukten kommer alltid att drivas utåt med värmegradient.
Bygger man rum-i-rum med luftat spalt utanför utan för mycket isolation så hålls konstruktionen torr.
Lägger du inn folie så stoppas den varma luften att komma inn i isolation/luftspalt.
Men när man snackar om källare, specielt lite äldre som är dåligt isolerade och där man kan anta en del kapillärt fukt så är det en mycket problematisk konstruktion.
Om man isolerar rätt på väggen så sänks temperaturen på muren dvs man ökar kondensrisken. muren är alltid är betydlig kallare än basturummet . Detta är en konstruktion som man aldrig bör bygga-folie eller inte-här är folien direkt skadlig då man stänger inn isolation och ofta organisk material(läkt) inn mellan mur och folie. det är ju detta som är grunden för skador.
kan man bygga med luftspalt-som är ventilerad-ok, men sannolikt kommer det at kondensera mot muren när bastun används. Det torkar om spalten är ventilerad, men knappast på grund av värmen från bastun då det ligger 50-70mm isolation i bastuväggen. Muren håller nog relativt låg temperatur. Denna konstruktionen tänker jag att blir bättre med folie då man inte släpper ngn varm bastuluft mot muren. Så länge spalten är ventilerad så är inte folien problematisk med tanke på fukten från betong(om väggen inte är byggd efter modern standard)
Sauna satu direkt på mur eliminerar organisk material og kondensmöjligheter, hellimmad med klinkerlim är nog riskerna med denna konstruktion minimala. Iaf så länge det inte är stora uppenbara fuktproblem i väggen. Betongen är ju fuktig oavsett och tar inte skada av det så länge det inte är växtgrundlag/organisk material i väggen. 30mm isolation är inte nog för att ge upphav för problem.
Mvh
Sakke
Det Här gör mig lite osäker. Hur menar du "Överallt"? Vi kommer bygga en bastu inne i hörnet på vårt befintliga uthus (Timmerstomme). Två ytterväggar i bastun blir därmed timmer (här blir det öppna timmerväggar UTAN Panel), och två innerväggar blir regelväggar med Isolina (lin) isolering och panel. Isolina (Finskt) råder oss att använda Bastufolie på regelväggarna och i taket där det isoleras med Isolina. Är det då ett problem att vi inte har någon folie på timmerväggarna?D drsakke skrev:
tack!! Uppskattar mycket att du tog tiden att ge råd! Jag är fortfarande lite nervös till det här med en fuktspärr (folie). Riskerar jag då inte att isoleringen hålls för kall? Jag vill ju att mina sista extra vedklabbar ska torka ur bastun.D drsakke skrev:
hade en variabel ångbroms kunnat vara ett alternativ så att värmen kommer in i konstruktionen? Vi använder isolina.
Vår bastu blir ju byggd inne i ett kallt ställt timrat uthus.
Ja, men det betyder inte att temperaturen i väggen inte stiger. det viktiga är att den varma bastuluften med mycket högre fuktinnehåll inte kommer inn i väggen.
kondens uppstår när varm luft möter en yta som är betydlig kallare -snabb nedkylning av luften gör att fördampet vatten kondenseras.
Det är detta du stoppar med folie+ ngn watt i värmeförlust.
Att väggen potentielt är ngn grad svalare har ingen betydelse så länge man inte tilför ngt inni väggen. mvh
Sakke
kondens uppstår när varm luft möter en yta som är betydlig kallare -snabb nedkylning av luften gör att fördampet vatten kondenseras.
Det är detta du stoppar med folie+ ngn watt i värmeförlust.
Att väggen potentielt är ngn grad svalare har ingen betydelse så länge man inte tilför ngt inni väggen. mvh
Sakke
stort tack för ditt tålamod med mina frågor!D drsakke skrev:Ja, men det betyder inte att temperaturen i väggen inte stiger. det viktiga är att den varma bastuluften med mycket högre fuktinnehåll inte kommer inn i väggen.
kondens uppstår när varm luft möter en yta som är betydlig kallare -snabb nedkylning av luften gör att fördampet vatten kondenseras.
Det är detta du stoppar med folie+ ngn watt i värmeförlust.
Att väggen potentielt är ngn grad svalare har ingen betydelse så länge man inte tilför ngt inni väggen. mvh
Sakke
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Det här motsäger det jag har fått veta. Jag ska bygga en bastu mitt i huset, alltså mot befintliga innerväggar och har pratat med ett företag som är välrenommerade och specialiserade på bastu och bastubyggande och dom säger att jag utan problem kan sätta folien direkt på reglarna och sen panelen dikt mot den utan luftspalt för så bygger dom och sätter själva upp sina bastun. Det här är alltså en folie med polyeten, dvs som även är fukttät. Det sitter givetvis isolering i facken.D drsakke skrev:
Min bastu kommer att bli en extremt liten tvåmansbastu så jag har liksom inte plats för någon läkt, annars hade jag nog funderat på den lösningen men dom säger att det absolut inte behövs!
Så här står det under produktbeskrivningen på den bastufolie som dom säljer:
Du behöver normalt sett inte ha någon luftspalt mellan bastupanel och folien. dock behöver du ha en luftspalt mellan bastuns vägg och en kall yta typ en källarvägg.
Det viktiga är att bastun dagen efter bastubad är så torr att du kan gå in i strumplästen.
Jag forlitar mig på finska bygginstruktioner (RT-kort) och alla instruktioner som innehåller folie i ngn form beskriver ca 20-30mm luftspalt mellan folie och panel.nizzehult skrev:Det här motsäger det jag har fått veta. Jag ska bygga en bastu mitt i huset, alltså mot befintliga innerväggar och har pratat med ett företag som är välrenommerade och specialiserade på bastu och bastubyggande och dom säger att jag utan problem kan sätta folien direkt på reglarna och sen panelen dikt mot den utan luftspalt för så bygger dom och sätter själva upp sina bastun. Det här är alltså en folie med polyeten, dvs som även är fukttät. Det sitter givetvis isolering i facken.
Min bastu kommer att bli en extremt liten tvåmansbastu så jag har liksom inte plats för någon läkt, annars hade jag nog funderat på den lösningen men dom säger att det absolut inte behövs!
Så här står det under produktbeskrivningen på den bastufolie som dom säljer:
Du behöver normalt sett inte ha någon luftspalt mellan bastupanel och folien. dock behöver du ha en luftspalt mellan bastuns vägg och en kall yta typ en källarvägg.
Det viktiga är att bastun dagen efter bastubad är så torr att du kan gå in i strumplästen.
Bygginstruktioner där panel läggs direkt på isolation säger att luftspalt ska inte finnas.
Men om produktbeskrivningen anger montering utan spalt så ska du bara följa den. Då är det ju en godkänd metod att bygga med det produktet.
Mvh
Sakke
Här finns ett vetenskapligt test av Tylö-metoden jämfört med metoden som används av resten av världen (inkl Finland och Harvia).
http://www.dalton.ax/dalton/hus/bastu/basturapport.htm
Inte oväntat är det större risk för fuktskador med Tylö-metoden utan ångspärr/bastufolie.
Samlingstråd för att bygga bastu: https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbeskrivning-bastu-samlingstrad.212248/
http://www.dalton.ax/dalton/hus/bastu/basturapport.htm
Inte oväntat är det större risk för fuktskador med Tylö-metoden utan ångspärr/bastufolie.
Samlingstråd för att bygga bastu: https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbeskrivning-bastu-samlingstrad.212248/
Skjuter in här med en fråga: Har jag uppfattat vissa här i tråden rätt att om man har ett tätskikt på "andra sidan" bastun, pga kakel, gör det att fukt från bastun "fastnar"? Jag tänkte bygga innifrån bastun sett panel, spikläkt, masonitskiva, reglar/isolering och därefter det plattsättaren anser behövs på "kakelsidan".
Då borde du bygga in en spalt på utsidan av isolationen. Altså fårn bastusidan och inn: panel- spikläkt- masonitt- isolation/bärande struktur- luftspalt- badrumsvägg med tätskikt.
Spalten ska då vara med utlufting/ öppen ut, t.ex opp baktaklisten på badrumssidan.
Spalten ska då vara med utlufting/ öppen ut, t.ex opp baktaklisten på badrumssidan.
Fortsätter lite här. Jag har tänkt om och planerar nu måla badrumssidan med färg. Det kommer endast vara vattenavvisande och inte vattentätt, då det är zon 2. Jag tänker att jag borde kunna skippa luftspalt mot denna sida? Det finns ju inte tätskikt åt något håll, så den eventuella fukt som trycks in från bastun borde ju kunna torka upp. Det handlar trots allt om en bastu som kommer användas ca en timme i veckan.D drsakke skrev:
Jag funderar också på att skippa spalt mot krypgrundsväggen som är i betong
Tänkte tidigare behandla den som en yttervägg. Men det är isolering i krypgrunden och jag har både avfuktare och radonfläkt där och temperaturen är ca 15-20 grader året runt.
Vad tror ni, låter det rimligt att skippa dessa moment? Hade förenklat bygget men vill såklart inte bygga in några problem.
Bifogar skisser. Bastuväggarna jag pratar om är högra resp övre. Andra bilden är tänkta lager i höger vägg från bastu (vänster) och till badrum.
Liknande trådar
-
Hej är på jakt efter verktyg för spetsning av stakar/pålar Amerikanska lumberjacktool jag håller på att kollar pris finns det verktyg på närmre håll?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hej. Någon som vet om denna gipsskiva innehåller asbest?
Miljö & Hälsa -
Hej, håller på med ett tillbyggnad som blir badrum!
Badrum -
Hej jag håller på med en utbildning
Studenter -
Vad kan hända om jag bygger en pytte-WC som ej håller handikappnorm i gammal villa?
Badrum