ceson skrev:
Jag har två B&D köpta på sjuttiotalet som jag fortfarande använder. först en borrmaskin
[bild]I
Direkt vid köpet kompletterades den med 13mm chuck och användes mestadels med större hålsågar i verkstadsindustri under flera år.

Sedan en sticksåg
[bild]
Denna såg med scrollerfunktion tyckte jag var ett helt fantastiskt lyft när jag sågade dekorationer och kronor till klockfodral, köra in vrida runt bladet och backa ut. Båda maskinerna fungerar maskinellt lika bra idag som då även om tiden kommit ikapp dom och kört om:)
Jag har borrmaskinen i samma serie som din sticksåg! Vet du årsmodell?
Bra skit iaf:cool:
 
När jag skulle under 2007 skulle renovera en lägenhet som jag köpt ur farfars dödsbo så behövde jag snabbt och billigt en ny verktygsarsenal, började titta runt på Optimera här hemma och konstaterade att deras verktyg inte riktigt passade min plånbok. Därför så blev det till att köpa B&D:s XT-verktyg på Cheapy som påpassligt låg ute på kampanj då.
Först och främst en 14,5 V skruvdragare med slag (slag är bra tänkte jag som hade mycket betongväggar i lägenheten), men slaget fick jag snart lägga ner då detta inte orkade med, men i övrigt tjänande denna skruvadragare mig väl fram tills en liten del i momentinställningen gick av och maskinen bara slirade, felet halvdant fixat med en tillfilad bit av en tretumsspik och skruvdragaren fick hänga med fram tills förra året då renoveringen av mitt nyköpta hus krävde något bättre. Blev en 14,4 volts DeWalt som jag är supernöjd med, så till er som säger att nya DeWalt-skruvdragare är skit kan jag bara säga att de håller samma klass som Makita, Hitatchi och blå Bosch.

Sedan köptes det en vanlig borrmaskin med sladd, eftersom slaget på skruvdragaren inte riktigt levde upp till mina förväntningar, men även denna gjorde mig besviken då det gällde att borra i betongväggarna, det enda som dög var en riktig borrhammare ur Jula:s billiga sortiment eller brorsans Hilti-slagborr (de kunde gjuta pansarbetong på HSB:s plattenbaufabriker må jag säga).
Men borrmaskinen från B&D lever än trots att jag trodde den skulle dö i vintras när jag blandade bruk med den, kanske räddade jag den genom att istället för att stänga av när det började ryka så plockade jag bort vispen och lät den ligga och snurra obelastad.
Handcirkelsågen på 1600w som jag köpte lär jag nog ha kvar så länge jag lever, den är visserligen lite tyngre än motsvarande proffsverktyg men jag tycker ändå inte att den kan kallas för skit, däremot så används inte laserkramset som hängde med så ofta.

Så min erfarenheter av B&D:s verktyg är inte så dåliga, de duger gott för hemmapulare, däremot så vill jag nog ha lite bättre verktyg på jobbet, men där handlar det mer om ergonomiska tabbar, som att B&D:s verktyg är lite tyngre o.s.v.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Ha ha det är fan inte sant! ?!?!
I ett gnistregn och en rökpuff dog min borrmaskin:sly:
Jag kan sätta min högra hand på att om jag inte skrivit något i denna tråd så hade den gått i flera år till:sly::p
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Att säga att ett verktyg kommer att finnas med så länge man lever är faktiskt inte så svårt om det aldrig används för att det är otympligt, oergonomiskt och ger olustkänslor när man använder det.
 
Remne skrev:
Jag har en likadan "Firestorm" på 14,4v som har hållt bra, hittade Li-Ion batteri som man laddar likt mobilen, så den maskinen har fått lite nytt liv nu...
Coolt! Det har jag faktiskt inte tänkt på, att fuluppgradera den till LiJon. Hur/var/när hittade du det?
 
pjfj skrev:
Att säga att ett verktyg kommer att finnas med så länge man lever är faktiskt inte så svårt om det aldrig används för att det är otympligt, oergonomiskt och ger olustkänslor när man använder det.
Nu är det ju inte så att det aldrig används utan när jag behöver köra handcirkelsåg så åker den fram och gör sitt jobb utan att gny, det är faktiskt en riktigt bra såg, bara lite tyngre än andra.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Coolt! Det har jag faktiskt inte tänkt på, att fuluppgradera den till LiJon. Hur/var/när hittade du det?
Någonstans här!!!
 
Jag hade en B&D svart slagborrmaskin ala 90-tal, den var rent av skitkass.
Användes väldigt sällan och när vi väl skulle ha den en dag så brann hela skiten upp, motorn skar ihop helt och hela plasthöljet smälte, inte ens säkringen gick pga detta.

Jag har kört dewalt maskiner till mitt nybygge, men det känns som dessa är på väg ner med, känndes trötta efter ett husbygge, tycker ju ändå att "proffsmaskiner" borde orka sig igenom mer än 1 husbygge vid normalt användande.
 
Remne skrev:
Någonstans här!!!
Har man sett där fanns det ju LiIon för "svart & Decker" ... ;) (Och jag som har gått och spanat in mig på ett set Makita, men jag blir tydligen helt enkelt inte av med den där B&D-dragaren... :))
 
Hennke85 skrev:
Nu är det ju inte så att det aldrig används utan när jag behöver köra handcirkelsåg så åker den fram och gör sitt jobb utan att gny, det är faktiskt en riktigt bra såg, bara lite tyngre än andra.
Det är ju jättebra om du är nöjd, och för många räcker maskinerna säkert till!
Farsgubben har en orangeröd cirkelsåg som är ett par år gammal, och den inbjuder inte till att fortsätta arbeta med den, liksom min sticksåg av samma märke. Därav som sagt att de kanske sällan slits ut.
 
Pumba skrev:
Jag hade en B&D svart slagborrmaskin ala 90-tal, den var rent av skitkass.
Användes väldigt sällan och när vi väl skulle ha den en dag så brann hela skiten upp, motorn skar ihop helt och hela plasthöljet smälte, inte ens säkringen gick pga detta.
Jag har också bränt en svart b&d-slagis. Den var helt klart inte dimensionerad för kontinuerlig drift.
 
Alltså agressionen mot B&D bygger väl på att man förväntar sig att det skall vara bättre kvalitet än vad de levererar jämfört med exempelvis Biltema.

Min personliga åsikt är bristen på kvalitet kopplat till girighet. Alltså de har ju valt att lägga ned fabriker och flytta dem till Kina. Inget ont om de som arbetar där. De gör säkert ett jättejobb men det måste vara väldigt svårt att hålla kvalitet om man flyttar och byter personalstyrka, inköp etc. Sedan är det väl som vanligt med dåligt management. Att de kapar kostnader varje år litegrann på olika ställen. Efter tio år så är det en helt annan produkt och det är ju det vi ser idag. Det andra området som en annan skribent var inne på var att man breddade sig för att kunna täcka marknader som inte betalar så bra. Det påverkar i förlängningen också kvaliteten såklart.

Slutsatsen är att allt är ekonomernas, alltså en sådan som mig, fel. :)
 
MTech skrev:
Jag har borrmaskinen i samma serie som din sticksåg! Vet du årsmodell?
Bra skit iaf:cool:
Nej jag vet inte detta, skrev sjuttiotal men blev lite osäker på stickisen kan vara tidigt åttiotal också. Hittade bruxen men på den stod inget tryckår tyvärr och kan inte utläsa något vettigt av nr. på maskinen heller.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Har man sett där fanns det ju LiIon för "svart & Decker" ... ;) (Och jag som har gått och spanat in mig på ett set Makita, men jag blir tydligen helt enkelt inte av med den där B&D-dragaren... :))
Det funkar kanon till enklare skruv/borr...men vid tyngre belastning så stänger den av....enda nackdelen är att balansen i dragaren försvinner lite eftersom batteriet i sin lätthet inte funkar som motvikt, så den blir lite "övertung"
Fast jag köpte mig ett Makita Combokit iaf, nu när altanen skulle byggas....och BTD146:an är fantastisk att skruva med :cool:
 
IMG_3008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hehe, ironiskt nog så hittade jag dessa i pappas garage när jag var ute och hjälpte honom idag. Den härliga cirkelsågen är ju outdödig, finns nog inget vi kört med den verkar det som. Iofs inget precisions verktyg, men härligt med lite old-school :D
Dessa och morfars egna B&D verktyg gjorde jag mina första hantverk med, på något vis mycket gedignare än dagens verkligen. Påminner om en gammal Lada Niva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.