När blev Black & Decker ett märke som alla klagar över, undrar genuint?
Min morfar byggde egna möbler i sin källare och hade bara B&D som han var extremt stolt över då, 70-tal, det var borrmaskiner, bandsågar etc...
Köpte själv en blå B&D slagborr för 15 år sedan, har använt den fullt ut, senare åren mest att bland bruk och fix med, dog i våras.
Har även en skruvdragare som inköptes riktigt billigt på CityGross med två batterier, bara för att användas som stängseldragare då vi hade hästgård, låg ute i mer eller mindre 3 år, men fungerar trots grotesk misshandel.
Älskar själv och har till huset blå bosch, Metabo, makita etc... Men undrar fortfarande, B&D måste väl ha varit ett bättre märke förr?
 
Personligen tycker jag att det var ganska vettiga maskiner tills dom blev orangeröda.
Hade en gammal grön 9,6v skruvdragare som var en riktig slitvarg och en jämngammal borrmaskin som levde hårt och länge.

Nu är det ytterst få av deras produkter som jag anser vara vettiga.
 
Jag har också en grön B&D-dragare från tidigt 90-tal som tjänat väl, mycket väl, alldeles för bra. När plasthuset till slut sprack köpte jag en Makita 6317 som inte alls imponerade jämfört med den gröna. En slangklämma (på metervara) håller ihop den gamle som fortfarande tjänar sin herre!

Dagens B&D är det dock betydligt värre med. Det är skit, tyvärr. En slipmaskin oscillerade sönder sig själv efter kort tids användning etc...
 
Jag köpte en cirkelsåg , sticksåg och borrmaskin (B.D) 1988 och använde dessa till 2002 då jag tappade cirkelsågen från stegen ner i backen.
Borrmaskinen tog slut 2009 då vi blandade fix till badrummets alla kakelplattor.
Sticksågen slängde jag då den inte ville vara ensam B.D i mitt hus.:D
Så jag var ganska nöjd med mina verktyg (får skylla på avsaknad av internet och Byggahus forum):p
 
Jag har en blågrön vinkelslip från 90- talet som är riktigt hållbar. Den har fått slita minst sagt, den är dessutom bara 115 mm.

Sedan har jag en cirkelsåg som är minst 10 år och en lika gammal excenterslip som båda är orangea. Funkar bra, bägge var födelsedagspresenter. Skulle jag köpa nytt skulle det bli något annat dock, men så länge de funkar bra byter jag inte ut dem.

Men, visst, BD var nog ett bättre märke förr. Det är väl samma koncern som de Walt numer?
 
Ludwig skrev:
ja, fast tvärtom egentligen ;) BD köpte dewalt eftersom de helt sumpat sitt varumärke mot proffsen genom att sälja sina maskiner både till hemmasnickare och proffs under samma varumärke. Inga proffs ville till slut komma dragandes med "hemmasnickarverktyg" och övergav märket.

Nu satsar BD på att ruinera dewalts rykte på precis samma vis, tyvärr.
 
När vi ändå är där... Vilken klass håller deras serie; black decker piranha?
 
kysan skrev:
När vi ändå är där... Vilken klass håller deras serie; black decker piranha?
Jag skulle säga strax över Biltema/Jula.
Dom har jämnare kvalite på grejerna, BT/Jula har vissa guldkorn, och vissa bottenapp.

Tyvärr så är prisnivån på piranha ofta högre än motiverat. Priset upp till bättre borr/sticksågsblad etc är inte så stort.
 
Har också en grön B&D 115mm vinkel som köptes billigt 2005 för att lägga marksten. Har säkert slitit ut 3 klingor men den går fortfarande. Nu rasslar växellådan så den låter mer än själva kapandet så nu får man nog säga att den är slut. Men för pengarna har den vart bra.

Har även en slipmaskin från ungefär samma årtal som frun slipat ner en hel hästvagn med och den lever fortfarande.

Så det fanns en tid när B&D funkade för hemmafixare.

Pirahna har jag lite borrar av till borrhammaren och de har jag inget att klaga på.
 
Piranha är de absolut sämsta blad jag någonsin testat. Tyvärr började jag min karriär med dessa och det tog ett tag innan jag insåg att det inte ska va så illa. Numera köra jag med bosch blåa blad, och alltid med rätt blad för ändamålet, skillnaden är så stor så det går inte ens att jämföra. Köpte på mig ett rejält sortiment vid en usa-resa så jag klarar mig ett ta nu. :)

Har ett gäng piranha blad som bortskänkes, men de är inte värda portot så endast avhämtning ;)
 
  • Gilla
kysan
  • Laddar…
Jag har en ärvd borrmaskin b&d okänd årsmodell. Den verkar odödlig:) blandat fix fog och flytspackel till 2 badrum och 1tvättstuga! När jag blandade flytspackel rök det ur den:D men den tuffar på än!
 
Jag har två B&D köpta på sjuttiotalet som jag fortfarande använder. först en borrmaskin
2013-09-01 09.03.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Direkt vid köpet kompletterades den med 13mm chuck och användes mestadels med större hålsågar i verkstadsindustri under flera år.

Sedan en sticksåg
2013-09-01 09.02.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna såg med scrollerfunktion tyckte jag var ett helt fantastiskt lyft när jag sågade dekorationer och kronor till klockfodral, köra in vrida runt bladet och backa ut. Båda maskinerna fungerar maskinellt lika bra idag som då även om tiden kommit ikapp dom och kört om:)
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Jag har en orange B&D 14.4 skruvdragare från sent nittiotal. Förutom batterier (jag är inne på andra eller tredje uppsättningen, har packat om) så bara går, och går, och går den. Så är den från den dåliga tiden, eller har jag bara haft tur?
 
Det är som någon ovan skriver, de har förstört varumärket genom att släppa budgetverktyg. B&D är knappt över CO/Biltema/Julas egna varumärken när det kommer till maskiner och tillbehör. Även deras Pirahnaserie är överprissatt.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har en orange B&D 14.4 skruvdragare från sent nittiotal. Förutom batterier (jag är inne på andra eller tredje uppsättningen, har packat om) så bara går, och går, och går den. Så är den från den dåliga tiden, eller har jag bara haft tur?

Jag har en likadan "Firestorm" på 14,4v som har hållt bra, hittade Li-Ion batteri som man laddar likt mobilen, så den maskinen har fått lite nytt liv nu....i övrigt har jag några gröna/blågröna B&D som funkar tillfredsställande...tex varmluftspistolen (KX2000K) som har varit kanon.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.