Är det helt ok att hästars skit inte behöver tas om hand?
Det är inte markägarens hästar, och en liten väg som vi genom servitut underhåller.
Ett närliggande stall tycker vägen är bra att rida på. Vi har inga offentliga bidrag till underhåll och förutom slitage tycker hästarna att detta är en trevlig toalett.
Skit som jag måste städa undan.
Är det bara för mig att gilla läget ?

• Haha
  • Gilla
Saaallss och 3 till
  • Laddar…
Vad säger de när du påpekar det?

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
H
J Jonas928 skrev:
Är det helt ok att hästars skit inte behöver tas om hand?
Det är inte markägarens hästar, och en liten väg som vi genom servitut underhåller.
Ett närliggande stall tycker vägen är bra att rida på. Vi har inga offentliga bidrag till underhåll och förutom slitage tycker hästarna att detta är en trevlig toalett.
Skit som jag måste städa undan.
Förstår att du är irreterad.
Prata med stallet och berätta att du undergåller vägen med privata pengar och vill inte betala ännu mera för vägunderhåll samt städa upp deras toalett.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Ett närliggande stall tycker vägen är bra att rida på. /…/ Är det bara för mig att gilla läget ?
Att rida på grusvägar ingår i allemansrätten. Den är dock inte absolut, utan beroende på hur omfattande bruket är. Är det en kommersiell verksamhet kan den behöva väghållarens tillstånd.

Som servitutinnehavare är dina rättigheter dock väldigt små. Du har rätt att underhålla vägen, men ingen skyldighet, och vägen är som jag förstår det inte din (såtillvida att du har rätt att nyttja annans väg snarare än har rätt att ha en väg över annans mark).

Att hästar skiter i mindre omfattning på en grusväg får man nog ofta fördra. Är det i större omfattning kan man vänta sig att ryttarna tar hand om det.

Som redan antytts är det lämpligt att prata med stallägarna. Kanske har de maskiner som gör att de lätt kan hjälpa till med underhållet av vägen, kanske kan de bara säga åt tjejerna att ta hand om skiten just vid er. Det kan däkert finnas flera lösningar som är bra utan att vara så svåra för någon att leva med.

• Gilla
PGu och 10 till
  • Laddar…
Vilken omfattning pratar vi om? Kontinuerligt högar överallt så det de facto blir lite träligt att köra bil där eller enstaka händelser? Kan ju se tråkigt ut men vad jag vet så försvinner det ganska fort och är inte alls jämförbart med tex hund och människoskit på det viset och därför brukar man inte se det som särskilt anmärkningsvärt på vägar på det viset.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag som ryttare sen ca 30 år tillbaka har alltid fått höra att man ska (om trafiksituationen inte förhindrar) hoppa av och sparka av skiten från vägbanan..

Blir ju lite "spår" kvar, men högen får man ju bort 🤷‍♀️

• Gilla
la7800 och 33 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Ja.

De som rider kan nog hävda urminnes hävd eller något liknande. Det har vad jag vet alltid varit tillåtet för hästar att skita på vägar.

• Gilla
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Ärligt vem fan bryr sig om lite hästskit. Det regnar väl bort?

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Byggastallochbo och 14 till
  • Laddar…
F Fresafres skrev:
Ärligt vem fan bryr sig om lite hästskit. Det regnar väl bort?
Det kan ta sin tid.

Jag tillhör dom som starkt föredrar om hästägarna flyttar på skiten. Om det nu inte går direkt (oj, det är så svårt att komma upp på hästen igen osv) så går det utmärkt att komma tillbaks senare.

Eller är det också ok att hundägare låter hunden skita mitt på vägen och låta det ligga kvar? Det regnar ju ändå bort?

Dom som brukar tycka att det är ok med skit på vägen brukar vare sig gå eller cykla utan kör bil eller rider.

• Gilla
Lived och 18 till
  • Laddar…
Nej, det är inte ok. Oavsett ägarförhållanden eller servitut av vägen, det är ju svårt för ryttare att hålla koll på sånt. Men av omtanke för sin omgivning bör man ta hand om det. Hästfolk vinner ju i längden på att omgivningen inte störs av hästarna och att man kan fortsätta med att samexistera.

Man får hoppa av hästen och sparka undan det, komma tillbaka senare om det av olika anledningar inte funkar att ta tag i just då. Min strategi var helst av backa ner hästen i diket/sidan av vägen, där tyckte jag nog ändå det kunde vara ok att låta det ligga!

• Gilla
  • Älska
Byggastallochbo och 17 till
  • Laddar…
Fast nu är det stor skillnad på hästskit och skit från karnivorer och då inkl människan. Hästskit är ju bara gödsel typ och knappast värre än att gå eller köra på lite blöt gräs/åkermark. Blir det väldeliga mängder så är det klart att det kan se lite "tråkigt" ut........

• Gilla
Byggastallochbo och 8 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
inte alls jämförbart med tex hund och människoskit
Nej så små lass levererar inga hästar…

• Gilla
  • Haha
Byggastallochbo och 7 till
  • Laddar…
Nu har jag ett stall som granne och det är ytterst sällan någon skit på vägen, de skyfflar undan den så snart de ser den.

Sunt förnuft enligt mig!

• Gilla
Byggastallochbo och 13 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag ett stall som granne och det är ytterst sällan någon skit på vägen, de skyfflar undan den så snart de ser den.

Sunt förnuft enligt mig!
Då antar jag att du tycker de flesta bönder saknar sunt förnuft. Eller förväntar du dig inte att de ska skyffla upp all lera som ligger på de säg första 100 meterna på vägen efter de kommit upp från åkern. De skitar ned betydligt mer än hästarna.

Själv har jag aldrig gått och plockat skit på vägen efter de hästar jag hanterat, skulle aldrig ens komma på tanken. Däremot har det mockats mycket hästskit, men det är ju en annan sak..

• Gilla
Byggastallochbo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Då antar jag att du tycker de flesta bönder saknar sunt förnuft. Eller förväntar du dig inte att de ska skyffla upp all lera som ligger på de säg första 100 meterna på vägen efter de kommit upp från åkern. De skitar ned betydligt mer än hästarna.

Själv har jag aldrig gått och plockat skit på vägen efter de hästar jag hanterat, skulle aldrig ens komma på tanken. Däremot har det mockats mycket hästskit, men det är ju en annan sak..
Leran försvinner snabbare.

Den är dessutom inte utanför villornas infarter och på deras enskilda vägar.

Man rider också längs med underhållna vandringsstigar. Även där tar man bort hästskiten så att stigen hålls ren.

Som sagt sunt förnuft om man vill hålla sig väl med sina grannar.

• Gilla
Byggastallochbo och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.