Har scannat Internet rätt hårt de senaste dagarna. Finns många val att göra.
1. Vilken HTPC programvara ska jag välja ( tex MythTV (Linux) eller MyHTPC (Windows).
2. Ett bra kort för att ta in TV signalen. I mitt fall vill jag ha marksänd digital TV (ska man ha hårdvaru MPEG-II eller mjukvaru?)
3. osv...

Skulle vara intressant att höra mer om hur terp gillar sitt HaupPauge kort. DVB-T? Mjukvaru encoder till MPEG-II? Eller?

Jörgen, fortfarande förvirrad.... :surprised:
 
Oj! Var kanske inte tillräckligt tydlig här :surprised:

Har inte fått tillstånd från SWMBO än => än så länge finns systemet endast som luftkastell (om det ord finns på svenska också)

Men får jag välja blir det definitivt hårdvaru-baserad dekodning. Ty om man avlastar cpu'n lite, behövs kanske inte en 5 GHz pentium6 med hyperspace och tillhörande kylaggregat typ Airbus 300 ;)
 
Efter ytterliggare surfande har jag nu rett ut tillverkaren Hauppauges kort:

WinTV DVB-T ca 3000 kr inkl moms
Har hardvaru MPEG-II, kan kopletteras med kortläsare.

WinTV NOVA-T ca 1000 kr inkl moms
Mjukvaru MPEG-II, kan ej kompletteras med kortläsare.

Sen finns det andra tillverkare....

Jörgen

 
Okej, verkar som att Stringfellow är något mer påläst än jag.

Kollade upp dscaler, men tycker att det saknas en del bitar innan man har komplett system typ MythTV. Har du ett bra recept på hur man går främ?

Sen tycker jag det är tämligen dyra grejar du rekommanderar på hemmabio forummet, men kanske det bara pekar på att jag inte ska ge mig in i den leken alls :-/

mvh Bent
 
Allt handlar ju om vilket resultat man förväntar sig och vilket resultat man kräver...

Dscaler kan med fördel användas tillsammans med myHTPC. Har inte gjort det själv dock... Finns andra som är väldigt mycket duktigare på det här, HTPC=massor av strul, det är mest en entusiast-grej fortfarande.

Enklast och bäst är nog en digital-tv-mottagare med inbyggd hårddisk och time-shift funktion. Helt klart en underbar uppfinning!
 
Kan inte nån med Force hårddiskboxer ställa upp med ett litet experiment?:

Spela in nåt från Kanal5 eller Canalplus (Eller nån annan av kanalerna som behöver abb/kort)
Ta sedan ut kortet och försök spela upp den inspelningen.


Jag skulle vilja veta om Forceburkarna lagrar före eller efter avkodningen...
 
Mycket bra idé med testet!

Spännande! Det ställer ju det hela på sin spets. PC med digitalkort som går att spela upp utan abb eller digitalmottagare som kanske inte går att spela upp...

Jörgen
 
Jag svarar mig själv på det - jag ställde frågan på prisjaktforumet och fick svar.
Det går att se inspelningarna utan kort i maskinen vilket innebär att materialet lagras avkodat på Force.
 
Någon som vet vilka "hårddiskvideo" som finns och som uppfyller nedan kritera? Kiss verkar intresssant, men finns det andra?

- Enkelt menysystem så att alla i familjen kan använda den
- Klocka för inspelning
- Uttag till Ethernet, om inte detta finns så måste det finnas uttag till DVD brännare/eller inbyggd brännare
- Gärna med möjlighet att styra från dator så att man kan välja programmen från internet som ska spelas in

Är det sedan någon som vet vad det är för standard som lagras på hårddisken, är det i en vedertagen mpeg1 eller mpeg2 så att man kan föra över ganska direkt till en VCR/SVCDeller DVD eller behövs ytterligare konverteringar?

Bör det/måste det finnas en egen tv-konverter i enheten för att den ska fungera oberoende från den TV/Video/DVD/Statelitmottagare som man har, eller kan man leda in signalen med Scart?
 
Hej!! Jag har precis köpt en winTv express, tv-kort till min dator, allt funkar eller kortet duger bra iaf för mej ;)

Och jag undrar, vet nån om det funkar att man kan ställa in den tid man ska spela in ett program till hårddisken??? alltså om ett program börjar 3 på natten o jag orkar inte sitta uppe till dess, kan jag t.ex. om jag sitter kl 5 på dagen att jag ställer in att inspelningen börjar 3 på natten??

Tack på förhand...!! :D
 
ja när nu ändå ämnet om dessa tv tittande burkar är uppe så...har suttit o funderat på en "dreambox"..det är ju i princip en dator igenteligen (det ÄR en liten dator med ett linux system isig) med signal in och tv ut....skulle man inte kunna emulera dreamboxen ..jag menar..ha dess programvara i datorn..om man hade signal in och tv ut kort..eller vad det nu är...känns så hopplöst att ha ÄNNU en maskin...men dreamboxen verkar ju vara den ultimata lösningen för parabol tittande o annat...emulerar alla kodsystem (nästan alla)

men men..det är väl en dröm från en trött hjärna detta ...för om man skulle kunna göra det med hemdatorn så är man ju inte begränsad til latt köpa ny maskin efter nått år då det skulle behövas "kraftigare" dreambox för ändmålet....*S*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.