D Dilato skrev:
Nu är det ju bolagsnamnet som är Ozoneair, produkten heter purify.
Jo men det är klart förvillande och har inte sett reklamen med Pernilla.
Jag tror det är ordet "virus" som man försöker marknadsföra med en ny produkt.
 
D Dilato skrev:
Men nu genererar ju apparaten i fråga ingen ozone..
Hur vet vi det är den testad av oberoende institut
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
https://www.allergia.se/experter-varnar-for-ozon-for-hemmabruk/
 
tensiden tensiden skrev:
Läste, men är fortfarande inte övertygad om att det är något annat än (en variant på) jonisator+UV-C. Dvs "samma" som övriga luftrenare på marknaden. Och fortfarande annorlunda än ozon.
Jag hittade en bra artikel som någorlunda beskrev det vi lärde oss i Fysiken/Kemin (alltså NO) i skolan.
UV-C är en joniserande foton som har kapacitet att skapa fotolys. Så om man har någon apparat som behandlar luft med UV-C, så har man i princip en ozongenerator. Sedan säger det i sig inte hur stor koncentrationen av ozon blir. Såvitt jag minns så har även UV-B en funktion här.

Nu följer ett långt "dåligt minneresonemang".

Jag tror (kommer inte riktigt ihåg) att O2 delas upp till O + O av UV-C som då blir UV-B som i sin tur kan dela O3 till O2 + O. O vill inte vara själv så den söker sig till en annan O som då blir O2 eller till en befintlig O2 som då blir O3 = Ozon. OM jag inte missminner mig. Rätta mig gärna så att det blir helt rätt.

https://naturvetenskap.se/biologi/gymnasiebiologi/ekologi/kretslopp/syrets-kretslopp/ozon/

https://urminsynvinkel.com/2019/10/29/vaxthusgasen-ozon-blockerar-uv-c/
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Har haft en ozon maskin i ca 10 år. Jo, det hjälper. Luktar inget efter behandling. Men som vissa har nämnt bör man kolla vad som orsakt odören och eliminera denna. Ibland har jag fått göra mer än en behandling. Inget som garanterar att lukt kan uppstå igen. Det dryga är om man använder ozon får inget levande vara i rummet. Inkluderar växter och man bör kunna lufta bort ozonet ordentligt efter.
 
  • Gilla
Rullle och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Ozone fungerar så till vida att det tar bort lukter, men inte grundproblemet till lukterna, sedan är ozone giftigt och bör inte användas om man inte vet vad man gör, jag tror Konsumentverket avråder från den typen av luftrening med hemmahos modellen.
Saneringsfirmor använder ozonerening tex vid brand skador, torrkokning mm.
 
Keiller Keiller skrev:
Vet inte nåt om det här men gubbgissar att man inte bara kan dölja oönskade dofter med ozon så där utan vidare utan man måste även eliminera orsaken till de oönskade dofterna, annars kommer de tillbaka?
Enda sättet att håle dålig lukt borta är att tvätta allting så det är rent, samt torka det utomhus på sommaren så det luktar gott. Alla som heltidsjobbar vet hur enkelt det är i praktiken. Allt man kan göra är att sträva och sträva efter förmåga. "Ozon" låter lite som "snake oil", ett annat namn på "jag vill ha dina slantar".
 
X xhosa skrev:
Enda sättet att håle dålig lukt borta är att tvätta allting så det är rent, samt torka det utomhus på sommaren så det luktar gott. Alla som heltidsjobbar vet hur enkelt det är i praktiken. Allt man kan göra är att sträva och sträva efter förmåga. "Ozon" låter lite som "snake oil", ett annat namn på "jag vill ha dina slantar".
Njau.. möbler och inredning etc som har impregnerats av brandgaser och mögelsporer behöver ozonaggregat för att "tillfriskna". Men det är ju en sanering.
 
F Fideliox skrev:
Kört ozoneair. Ena gången var i ett rum vi målade om men hur mycket vi än vädrade så luktade allt färg. En körning med ozone så förvann färglukten direkt! Även kört i en unken gardrob och i ett annat rum där unka möbler stått i 30 år och lukten försvann.

Så det funkar ju att sanera med, men det är inget man gör kontinuerligt och vill andas in .
Man ska tillsluta rummet när man använder det. Inte hälsosamt att vara i rummet vid användning av ozon.
 
TRJBerg
X xhosa skrev:
Enda sättet att håle dålig lukt borta är att tvätta allting så det är rent, samt torka det utomhus på sommaren så det luktar gott. Alla som heltidsjobbar vet hur enkelt det är i praktiken. Allt man kan göra är att sträva och sträva efter förmåga. "Ozon" låter lite som "snake oil", ett annat namn på "jag vill ha dina slantar".
Fel.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
X xhosa skrev:
Enda sättet att håle dålig lukt borta är att tvätta allting så det är rent, samt torka det utomhus på sommaren så det luktar gott. Alla som heltidsjobbar vet hur enkelt det är i praktiken. Allt man kan göra är att sträva och sträva efter förmåga. "Ozon" låter lite som "snake oil", ett annat namn på "jag vill ha dina slantar".
Men nu pratar du om att tvätta kläder, antar jag? En ozongenerator har nog andra användningsområden.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Lol måste kolla fisken! 😊
Ja jag har testat den på min mammas lägenhet som var nerrökt. Det fungerade utmärkt. Möblerna var borta och vi körde den litet större storleken i rum för rum. Innan dess hade vi torkat ur men alternativet var ommålning och tapetsering. Välinvesterade pengar med Ozonsir. Blommor, djur och människor hållsborta och får ej beträda rummen förrän efter ett visst antal timmar. Läs bruksanvisningen och följ den.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
X xhosa skrev:
Enda sättet att håle dålig lukt borta är att tvätta allting så det är rent, samt torka det utomhus på sommaren så det luktar gott. Alla som heltidsjobbar vet hur enkelt det är i praktiken. Allt man kan göra är att sträva och sträva efter förmåga. "Ozon" låter lite som "snake oil", ett annat namn på "jag vill ha dina slantar".
Hmm man kan tvätta tapeten i tvättmaskinen menar du?
 
  • Haha
Finnpucko
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Vi har kört det i mina föräldrars stuga som är mögelskadad. (När ingen är där eftersom det är giftigt). Luktar mindre mögel efter vi kört det, fräscht kan jag inte bedömma. Ozon är väldigt reaktivt och måste luftas allt reagera färdigt innan man får vistas i utrymmet, så inget man kan köra kontinuerligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.