H Hampus A skrev:
Luftrenare kan nog vara svårt att bevisa dess vetenskapliga effekt eller inte, upplevd effekt låter jag vara osagt.

Du ska dock inte påstå att en ozongenerator inte fungerar för det är en helt annan maskin. En ozongenerator avger en giftig gas som neutraliserar lukt. Man kör den en begränsad tidsperiod (halvtimme och uppåt) beroende på maskinens och utrymmets storlek. Rummet ska sedan vädras innan man kan vistas där igen. Alltså inte en produkt du kör dygnet runt för då lär du må väldigt dåligt!
Det beror på vilken koncentration ozon man använder.

De enheter som hyrs ut använder hög koncentration för chockbehandling.

Det finns enheter som arbetar med låg koncentration kontinuerligt där det inte är något problem alls att vistas i lokalen.

Tex denna enhet:

https://www.bimo.se/product/sterillo-uno-rostfri

Denna produkt vet jag fungerar att ha aktiverad kontinuerligt för att motverka dålig luft och ta bort bakterier och virus från luften.

Hur ozoneair produkt fungerar vet jag dock inte.
 
  • Gilla
Rila83
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Googla på test luftrenare råd&rön så ser du att de rekommenderar rening med vanliga filter och att ozon endast bör användas för Specifika problem av fackmän. de har ozonair classic som bra köp, men den billigare varianten med hepatiter. Så strunta i Pernilla, hon är köpt för detta och har ingen kunskap om produkten.
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Googla på test luftrenare råd&rön så ser du att de rekommenderar rening med vanliga filter och att ozon endast bör användas för Specifika problem av fackmän. de har ozonair classic som bra köp, men den billigare varianten med hepatiter. Så strunta i Pernilla, hon är köpt för detta och har ingen kunskap om produkten.
Hepafilter skulle det ju stå…
 
4774 4774 skrev:
Det är rent humbug. Du kan visserligen rena luften i ditt hem med den men du kan absolut inte vara i ditt hem samtidigt, inte husdjur av något slag heller och det dröjer upp till 2 veckor innan du kan vistas i ditt hem och vid det laget så lär alla luftburna molekyler vara tillbaka ( enligt forskning på Chalmers). Vilken jag inte har några ? kring då det är direkt skadligt för en människa att andas in det. Men en vanlig luftrenare fungerar helt annorlunda och hjälper om du köper en som är anpassad till ditt behov. Självklart är det inte ozon, utan en kemisk framställning som sägs likna ozon. Knappast sant det heller utan endast ett marknadsföringsknep för att få folk att bli nyfikna vilket man nog kan säga att de har lyckats med 😂
Det beror på vilken koncentration ozon man använder.

De enheter som hyrs ut använder hög koncentration för chockbehandling.

Det finns enheter som arbetar med låg koncentration kontinuerligt där det inte är något problem alls att vistas i lokalen.

Tex denna enhet:

https://www.bimo.se/product/sterillo-uno-rostfri

Denna produkt vet jag fungerar att ha aktiverad kontinuerligt för att motverka dålig luft och ta bort bakterier och virus från luften.

Hur ozoneair produkt fungerar vet jag dock inte.
 
”Har Wahlgren rätt?”
Spelar det någon roll? Hon har väl ett manus att läsa från får man anta.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Jo och Ozon är ju starkt reaktivt som egentligen bara behövs vid saneringar av olika slag. Sen vet jag inte vart man strävar med en sådan här dyr produkt? Drömmen om en virusfri "bubbla" hemma?
Vi har en luftrenare inkl HEPA-filter som fungerar utmärkt. Man blir bara irriterad när man behöver köpa nytt filter som kostar en slant.
 
J JohanLun skrev:
Kan man inte bara köra märklinjärnväg?

[media]
Tror inte gubben har problem med mögel i krypgrunden!

Roligare än vad produkterna nu heter, mögelvakten eller trygghetsvakten!
Fantastiskt!
Jag har en krypgrund på 150 m2 varav häften har ståhöjd ...hmmm...
 
Jag tänker vara kaxig och gå emot alla här och säga att ozon fungerar väldigt bra. Om du har en av de proffsmaskiner som finns. och följer bruksanvisningen noga
även luftrenare fungerar. Dock inga av de som nämns här. utan de klassiska med hepa/epa filter. .
Pernilla har rätt. på så sätt att det är bra med luft renare. och ozon.
Dock inte de prylar hon gör reklam för
 
E EvaOg skrev:
Googla på test luftrenare råd&rön så ser du att de rekommenderar rening med vanliga filter och att ozon endast bör användas för Specifika problem av fackmän. de har ozonair classic som bra köp, men den billigare varianten med hepatiter. Så strunta i Pernilla, hon är köpt för detta och har ingen kunskap om produkten.
Kan du länka till ngt test från Råd & Rön?
 
E EvaOg skrev:
Googla på test luftrenare råd&rön så ser du att de rekommenderar rening med vanliga filter och att ozon endast bör användas för Specifika problem av fackmän. de har ozonair classic som bra köp, men den billigare varianten med hepatiter. Så strunta i Pernilla, hon är köpt för detta och har ingen kunskap om produkten.
Har du något som visar på det du påstår eller är det bara en "känsla"? mig vetligen har dom aldrig testat denna luftrenare. Men dom har testat vertioner med ozon som inte varit bra. ingen av alla dom luftrenare jag testat har fungerat tidigare, dessa funkar otroligt bra. Då ska du tänka på att jag har testat otroligt många vertioner allt från ett par hundra upp till 10000kr klassen. (Försökt allt i ca 35år) Alla gör samma sak,dvs funkar som en dammsugare, det tar bara närmast luftrenaren även om man har 4 filter med kol och hepa så hjälper det fan inte om man inte har den som huvudkudde. Det enda som jag nu använder den "vanliga" uftrenaren till är återfukta luften då den har 2i1 funktion.

Ps: Något annat till alla som ojar sig om ozon från deras luftrenare, den skickar inte ut ozon utan använder det internt dvs det är inte en ozon kanon. Dock rekomendera dom inte att man kör den i väldigt små utrymmen när man själv är där. Förmodar dom tar det säkra före det osäkra. Å andra sidan vem kör en maskin för 120m2 på mindre än 10m2?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Den där reklamen är i Vi i Villa och Villaliv nu på senare tid.
Hade varit kul att veta med någon här som kan säga om det är så jäkla bra som Pernilla säger!
Jag har en och JA det funkar kanon. Ett exempel är när vi tältade förra sommaren och jag, glad i hågen efter ett par groggar gjorde upp en brasa för att grilla mina finfina borrar! 😊 Det var bara ett litet problem, bildörrarna var öppna och vinden låg så att röken passerade genom bilen.... 🔥🤔 Dagen efter när vi skulle åka hem var jag ju mindre glad. Bilen var bara två år och luktade numera rökt fisk! Då kom jag på att vi ju hade en Ozoneair som vi köpt begagnad tidigare, detta skulle bli ett bra test! Jag skickade in apparaten i bilen och körde den i en timme. Plockade ut den och lät bilen stå ett par timmar till innan jag vädrade ur den. Voila! All lukt var borta och kom inte tillbaka igen! Så enligt mig, funkar det fint. 😊
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Skulle nog ta reda på var det är som orsakar lukten att bara dölja är inte bra
 
M mia andersson1 skrev:
Kan du länka till ngt test från Råd & Rön?
I #39 finns en länk. Jag vet inte om hela testen går att läsa utan prenumeration/konto men lite matnyttigt kanske du hittar.
 
  • Gilla
mia andersson1
  • Laddar…
Thunderace73 Thunderace73 skrev:
Det beror på vilken koncentration ozon man använder.

De enheter som hyrs ut använder hög koncentration för chockbehandling.

Det finns enheter som arbetar med låg koncentration kontinuerligt där det inte är något problem alls att vistas i lokalen.

Tex denna enhet:

[länk]

Denna produkt vet jag fungerar att ha aktiverad kontinuerligt för att motverka dålig luft och ta bort bakterier och virus från luften.

Hur ozoneair produkt fungerar vet jag dock inte.
Eftersom du verkar veta hur denna produkt fungerar kanske du kan berätta hur hög koncentration av ozon den använder sig av?
 
TRJBerg
Vad jag vet så är poängen med ozonbehandling att ozon är väldigt reaktivt vilket gör att partiklar i luften mm som känns som dålig lukt och som skapar besvär i t ex luftvägarna bryts ner och omvandlas.
Ozon gör förstås nytta endast där den kommer åt, dvs den fria luften, ytor som t ex tapeter eller målade eller andra samt där ozon lätt kan tränga in som tygsoffor, öppet isoleringmaterial mm.
Här kommer vi in på orsaken till den dåliga luften. Om den kommer från de ställen som nämnts ovan där ozonet kommer åt så blir problemet löst. Om den dåliga luften kommer från källor utanför utrymmet eller djupt i t ex väggar så återkommer troligtvis problemet.
Ett annat eventuellt problem som jag sett nämnas på ett ställe är att om man håller på med ozonbehandlingen för länge så fortsätter ämnen att omvandlas och kan då omvandlas till andra skadliga ämnen.
Kan nämnas att behandlingen lär döda bakterier och virus också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.