Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Jag skulle säga så här. En produkt, oavsett vad det är, som använder sig av en Wahlgren i sin marknadsföring är något man skall hålla sig långt borta ifrån....

Antingen rent hokus pokus eller överprisat...

Så enkelt är det!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Tågvirke och 19 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Från Allergia:
"Ozon är en irriterande, giftig gas där molekylerna består av tre syreatomer per molekyl i stället för, som i vanligt syre, två syreatomer.
– Gasen kan reagera med cellerna i näsa, ögon, luftvägar och skada dem, säger Anders Lundin, yrkes- och miljöhygieniker samt redaktör för innemiljöföreningen SWESIAQ:s nyhetsbrev. Han är djupt skeptisk till att ozonaggregat får marknadsföras till privatpersoner.
Även Eva Emanuelsson, forskare på enheten för kemisk produktsäkerhet på RISE Research Institute of Sweden, anser i en rapport att ozonaggregaten kan innebära risker och avråder privatpersoner från att använda dem. Ozon kan bilda hälsofarliga nedbrytningsprodukter och vid felaktigt användande även påverka andningsorganen och lungfunktionen, menar hon. Lukter kan i vissa fall minska eller elimineras, men källan, som till exempel mögelsporer kvarstår, för att bli av med dem krävs mer ozon än vad som är lämpligt i hemmiljö."
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Den där reklamen är i Vi i Villa och Villaliv nu på senare tid.
Hade varit kul att veta med någon här som kan säga om det är så jäkla bra som Pernilla säger!
Har haft en i flera år, fungerar verkligen som utlovat. Använt i sommarstuga som stått igenstängd under vintertid.
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Fast den som Pernilla gör reklam för är utan ozon.
Va? Ozonair utan ozon?
 
  • Arg
fsn
  • Laddar…
C
S svantespeedy skrev:
Absolut den gör underverk, man får dock inte vara i utrymmet när reningen pågår. vi skaffade en ozoneair när vi fick problem med minkar under trossbotten.
S Ssvenne56 skrev:
Har en ozonair ,körde den över natten i ett hus som stått tomt länge och luktade väldigt unket.
Morgonen efter så var lukten helt borta istället så luktade det fräscht och lite som badhus.
Helt otroligt vilken skillnad.
Frågan är ju då så klart om vi pratar om ozoneair ozongenerator eller ozoneair luftrenare?
Att en ozongenerator är effektiv råder det ju inget tvivel om.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Har haft en i flera år, fungerar verkligen som utlovat. Använt i sommarstuga som stått igenstängd under vintertid.
Då funkar det som står i reklamen med andra ord, man blir ju alltid skeptiskt när kändisar gör reklam för olika prylar....
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade det varit ozon hade det varit olämpligt att vara i samma rum som maskinen. Jag kan inte vistas längre stunder (räknar sekunder) i samma rum som den ozongenerator jag hyr ut.

Det enda som går att läsa om maskinen de har är att det är HEPA-filter och "Oxyplasma". HEPA-filter vet alla vad det är och att det fungerar. Oxyplasma är omöjligt att läsa sig till vad det faktiskt är i praktiken. Mest mumbo-jumbo från företaget, men de är tydliga med att det INTE är ozon. Gissningsvis är det inte mer än en väl marknadsförd jonisator.

Jag skulle aldrig ha en ozongenerator för att kontinuerligt rena luften. Däremot gör den jag har underverk med illaluktande utrymmen som källare, inrökta bilar och liknande. För allergi och liknande hade jag nog siktat på en vanlig luftrenare med HEPA-filter.
Vi var några som blev utsatta för Ozon på en arbetsplats pga en utsugsfläkt som stannat och samtliga som befann sej i lokalerna skickades på lungröntgen en tid senare.
 
  • Gilla
claesborjesson och 4 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Va? Ozonair utan ozon?
De har tre varianter av luktborttagare, alla tre avger ozon.
Sedan har de även tre modeller av luftrenare, där bara den största har ozon och då endast som extrsfunktion. Det är dessa tre de gör reklam för.
Tror de hade tjänat på sälja dem under ett annat företagsnamn.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Har ozonair purify 120, den har varit guld värd för yngsta dottern under björkpollensäsongen, vi är dessutom betydligt mindre sjuka numer.
Annars har man väl inte märkt nåt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Villaägarna har testat dessa typer av luftrenare. Har ingen effekt.
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Använde den tidiga versionen på räddningstjänsten gör att ta bort röklukt etc från utryckningskläder och det funkade ok men inte mer
 
Har en ozonair som jag kör i stugan varje vår, 2-3 ggr á 6 tim, och efter det är luften hur fräsch som helst hela sommaren.
 
B Bernt_Karlsson skrev:
Villaägarna har testat dessa typer av luftrenare. Att
B Bernt_Karlsson skrev:
Villaägarna har testat dessa typer av luftrenare. Har ingen effekt.
Luftrenare kan nog vara svårt att bevisa dess vetenskapliga effekt eller inte, upplevd effekt låter jag vara osagt.

Du ska dock inte påstå att en ozongenerator inte fungerar för det är en helt annan maskin. En ozongenerator avger en giftig gas som neutraliserar lukt. Man kör den en begränsad tidsperiod (halvtimme och uppåt) beroende på maskinens och utrymmets storlek. Rummet ska sedan vädras innan man kan vistas där igen. Alltså inte en produkt du kör dygnet runt för då lär du må väldigt dåligt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade det varit ozon hade det varit olämpligt att vara i samma rum som maskinen. Jag kan inte vistas längre stunder (räknar sekunder) i samma rum som den ozongenerator jag hyr ut.

Det enda som går att läsa om maskinen de har är att det är HEPA-filter och "Oxyplasma". HEPA-filter vet alla vad det är och att det fungerar. Oxyplasma är omöjligt att läsa sig till vad det faktiskt är i praktiken. Mest mumbo-jumbo från företaget, men de är tydliga med att det INTE är ozon. Gissningsvis är det inte mer än en väl marknadsförd jonisator.

Jag skulle aldrig ha en ozongenerator för att kontinuerligt rena luften. Däremot gör den jag har underverk med illaluktande utrymmen som källare, inrökta bilar och liknande. För allergi och liknande hade jag nog siktat på en vanlig luftrenare med HEPA-filter.
Det beror på vilken koncentration ozon man använder.

De enheter som hyrs ut använder hög koncentration för chockbehandling.

Det finns enheter som arbetar med låg koncentration kontinuerligt där det inte är något problem alls att vistas i lokalen.

Tex denna enhet:

https://www.bimo.se/product/sterillo-uno-rostfri

Denna produkt vet jag fungerar att ha aktiverad kontinuerligt för att motverka dålig luft och ta bort bakterier och virus från luften.

Hur ozoneair produkt fungerar vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.