Jag ska använda 15 mm plywood på reglarna så småningom, så förmodligen förstärker de reglarna och styvar upp bärigheten i väggarna.

Jag känner mig lite lugnare så tackar för alla kommentarer!
Kan komma behöva mer av er hjälp i takt med att det framskrider med renoveringen :giggle:

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också sett till att dokumentera och/eller märka ut ledningen. Inte ett ställe man förväntar sig vatten på och skulle kunna bli förödande om man får för sig att borra upp en krok eller liknande. kanske inte så aktuellt för er, men definitivt kommande ägare

• Gilla
Hmt och 6 till
  • Laddar…
B byggare bobs bror skrev:
Jag hade också sett till att dokumentera och/eller märka ut ledningen. Inte ett ställe man förväntar sig vatten på och skulle kunna bli förödande om man får för sig att borra upp en krok eller liknande. kanske inte så aktuellt för er, men definitivt kommande ägare
Klokt tänkt. Viktigt om du säljer huset, den nya ägaren förväntar sig inte vatten ledningar där.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag funderar dock på väggen där duschrören går i, då det är ett badrum känns det som att du har ett fönster på den väggen och att det således då är en yttervägg.

I yttervägg ska man dock inte dra rör så jag hoppas att mina aningar är fel.

• Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Brandeu Brandeu skrev:
På vår begäran har rörmokaren flyttat toabrunnen från ena sidan av badrummet till den andra. Nu har han dragit ett rör över dörren för att leda vatten till toastolen. Är detta rätt gjort?
Vattnet kommer in i rummet från betongväggen till vänster.
[bild]

Kunde han inte dragit det från kallvattenröret som går till duschen istället? Markerat i rött i bilden nedan:
[bild]

Tacksam för er kommentarer!
Rätt gjort men han borde ha borrat hål i reglarna. Väggen verkar vara bärande.

• Gilla
Brandeu
  • Laddar…
Väggen till vänster är betong så den är ju bärande, tror dock inte att väggen där dörren sitter är bärande. Förklara gärna vad som gör att du tror den är bärande?

Dessutom kommer jag spika på 15 mm plywood på de reglarna - det bör väl "återställa" bärigheten i väggen, eller?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O oneill skrev:
Jag funderar dock på väggen där duschrören går i, då det är ett badrum känns det som att du har ett fönster på den väggen och att det således då är en yttervägg.

I yttervägg ska man dock inte dra rör så jag hoppas att mina aningar är fel.
Jag har inga fönster i badrummet då det ligger i källaren i ett sutterenghus. Bakom duschen är en innervägg men väggen till höger om den är en yttervägg (under jord så att säga). Är det inte ok att dra rör där?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Brandeu Brandeu skrev:
Jag har inga fönster i badrummet då det ligger i källaren i ett sutterenghus. Bakom duschen är en innervägg men väggen till höger om den är en yttervägg (under jord så att säga). Är det inte ok att dra rör där?
Oooh, lite gränsfall där skulle jag faktiskt säga, vad är det för typ av vägg?
Du får egentigen inte lägga rören i yttervägg då frysrisk finns.
1. frysrisken är ganska låg om väggen i fråga ligger långt under mark
2. rör får dras i särskilt installationsutrymme på varma sidan om yttervägg

med det sagt tolkar jag säker vatten som att det ej är ok att spåra i betongen och lägga in rören. om du däremot bygger ut väggen och isolerar så är det att tolka som att röret är på varma sidan om väggen och då är det ok.

MEN säkervatten är inte lag eller krav, det är rekommendation men så allmänt vedertaget så det är vad som ses som fakcmannamässigt och funkar som ett kvalitetsbevis.

• Gilla
Brandeu och 1 till
  • Laddar…
Brandeu Brandeu skrev:
Är det inte ok att dra rör där?
Det handlar om risk för frysning. I en vanlig yttervägg är det helt OK att dra vatten, under förutsättning att det är "mycket mer" isolering mot ytterväggen än mot insidan, där röret går. Tänk dig att det är -30 ute, +18 grader inne i rummet. Då kommer det att vara noll grader ungefär 40% in i väggen. Ligger röret närmare insidan än så är det OK.

Nu var detta en källarvägg. Du kommer att ha minusgrader på utsidan av väggen, en bit ned under markytan. Men jättesvårt att veta hur djupt ned. Men är det minsugrader på utsidan, så kommer du att ha minusgrader en bit in i väggen från utsidan.

• Gilla
Brandeu
  • Laddar…
Så här ser det ut vid ytterväggen. Bakom den är alltså under markytan. Där rören ligger är det ca 3 m under marknivå. Rörisen har dragit rören innanför isoleringen, tror ni det finns risk för frysning där? Reglarna är 70 mm i bredd och han har skärt ut ca 30-35 mm av den.
Renovering pågår, utsatt isolering och träreglar, rörledningar längs vägg, byggavfall och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förresten, kunde man dragit vattenröret nere bredvid avloppsröret istället för ovanför dörren?
Omfattande renovering, nakna väggar, synlig isolering, konstruktionsavfall, öppen dörr, kablar och verktygsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag fattar fortfarande inte hur rören ska kunna förläggas i den putsade väggen när de redan delvis är dragna? Det känns som att rörisen förberett för att ha utanpåliggande rör där. Sen tror jag fortfarande att det skulle vara enklast att lägga kallvattnet till toan samma väg som rören till duschen.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
BirgitS
Brandeu Brandeu skrev:
Förresten, kunde man dragit vattenröret nere bredvid avloppsröret istället för ovanför dörren?
Skulle det inte vara risk för att varmvattnet kyls mer då?
Brandeu Brandeu skrev:
Där rören ligger är det ca 3 m under marknivå. Rörisen har dragit rören innanför isoleringen, tror ni det finns risk för frysning där?
Jag vet inte var du bor men 3 m är väl nere på frostfritt djup, kanske med undantag av lapplandsfjällen.

D Dublin skrev:
Jag fattar fortfarande inte hur rören ska kunna förläggas i den putsade väggen när de redan delvis är dragna? Det känns som att rörisen förberett för att ha utanpåliggande rör där. Sen tror jag fortfarande att det skulle vara enklast att lägga kallvattnet till toan samma väg som rören till duschen.
Jag tror röris har missförstått mig där, som du säger det ser ut som han förberett för utanpåliggande rör där.

BirgitS BirgitS skrev:
Skulle det inte vara risk för att varmvattnet kyls mer då?

Jag vet inte var du bor men 3 m är väl nere på frostfritt djup, kanske med undantag av lapplandsfjällen.
Bor i Småland :giggle: Kanske det är frostfritt då, även under kalla vinterperioder?

BirgitS
Brandeu Brandeu skrev:
Bor i Småland :giggle: Kanske det är frostfritt då, även under kalla vinterperioder?
I Småland räknar Trafikverket med att det är tjälfritt ung. 1 m ner: https://tjaldjup.trafikverket.se/#/

• Gilla
Brandeu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.