2 568 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Har plåtslagaren gjort rätt?
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Finns det en mall för oss?🤔M Matslax skrev:
Det är ju åxå så att lite vatten vid enstaka tillfällen inte genast blir stor fuktskada och mögel....
Undrar om det är därför det är hjälmtvång på storbyggen?
Jag måste säga att jag är lite nyfiken på vad du råkat ut för med detta hat...
Plåten har inte som uppgift att vara tät per definition. Tätskikt blir det tillsammans med andra material såsom underlagspapp eller duk.M Matslax skrev:
Det är därför det finns exempelvis svetsad rostfri täckning eller andra material som tål lutning på 0°. Detta är tätskikt.
Däremot så ska plåtarbetet se till att vattnet leds vidare så att ingen skada ska ske i underliggande material. Och detta på ett professionellt utförande som också är estetiskt tilltalande.
Har du annan information som påvisar att plåt ska vara tätt så vänligen redovisa det. Tills dess är det nog bäst att låta mun vara tyst och inte komma med en massa generella oförskämdheter.
Med vänlig hälsning.
Du verkar inte vara smart eller välutbildad.Noramasen skrev:Plåten har inte som uppgift att vara tät per definition. Tätskikt blir det tillsammans med andra material såsom underlagspapp eller duk.
Det är därför det finns exempelvis svetsad rostfri täckning eller andra material som tål lutning på 0°. Detta är tätskikt.
Däremot så ska plåtarbetet se till att vattnet leds vidare så att ingen skada ska ske i underliggande material. Och detta på ett professionellt utförande som också är estetiskt tilltalande.
Har du annan information som påvisar att plåt ska vara tätt så vänligen redovisa det. Tills dess är det nog bäst att låta mun vara tyst och inte komma med en massa generella oförskämdheter.
Med vänlig hälsning.
Rejält dum om du påstår att plåtarbetwn inte ska vara täta.
Tokstolle
Det är taklutning och falsning som avgör hur tät plåten är. Om taket är brant, dvs lutar mycket, så enkelfalsar man. Lite plattare tak dubbelfalsar man och ingen lutning alls så är det svetsad rostfri plåt.M Matslax skrev:
Ett enkel- eller dubbelfalsat plåttak är alltså inte tätt om det ligger på ett tak med inget eller litet fall.
R Renkse skrev:Pappen gjorde jag helt själv.. utan att ha en aning. Min bedömning är att jag lappade rätt så att vatten som rinner längs taket inte kommer in någonstans.
Däremot, vilket sannolikt är problemet, är att jag inte tejpade pappen mot skorstenen utan bara nästade upp den. Så om inte plåtslagaren limmade eller tejpade i sin tur så är var det öppet längs med skorstenen hela vägen in.
Liknande trådar
-
Ser detta rätt gjort ut? Takkupa möter gamla taket.
Tak & Vind -
Upptäckt fukt/kondens på ångspärr och undrar om jag gjort rätt?
Isolering -
Har takfirman gjort rätt med garagetaket?
Tak & Vind -
Ny våtrumstapet - rätt gjort?
Badrum -
Underbeslag eller uppvikt papp? Sitter i kläm mellan plåtslagaren och skorstensfirman, vem har rätt?
Juridik