M Mangeln2 skrev:
- ok bör ha enligt branschorganisationer och försäkringsbolag och besiktningsmän, bättre så?
- ok man får göra det mesta men varför inte följa rekommendationerna från experterna

Därmed är jag klar med denna tråd 👍😊
Branschorganisationer - dess medlemmar tjänar på de krav de sätter upp
Försäkringsbolag - vill ha ryggen fri och sätter höga krav på utförande
Besiktingsmän - tjänar på att besikta, såklart.

Du nämner inte något som företräder den enskilda personen som betalar med sina skattade pengar.

Förstå mig rätt, det är klart man ska sträva efter att utföra saker korrekt, men ibland får man ju tänka på sitt eget bästa.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det är inte så att de där 80x80 egentligen är typ 78,5x82,5 och det är därför den ena dörren hamnade mitt i skarven och den andra innanför nedsänkningen? Det försvarar ju inte snickarclownens lösning till fullo iofs, men skulle vara en förklaring.

Om jag fattat rätt så ska ny klinker på ovanpå den snyggula på bilderna, och därmed ovanpå det nu igensilikonade urtaget? I så fall borde ju den nya klinkersen dölja fullagningen, eller? Och i så fall kanske man även kan se till att den eventuellt rektangulära nedsänkningen blir kvadratiskt på riktigt och båda väggarna kan hamna på den högre yta, om nu väggen kan stå där utan att det blir en stor glipa under...?
Exakt så! Plattsättaren säger att det ska gå att lösa.

R RiKr skrev:
Nej nej det är ju inte detta som ts har skrivit om. Bara ett lager kliniker till ovanpå bef. Påverkar ej tätskikt, betydligt billigare åtgärd då man ej, som i detta fall, är nöjd med utseendet. Att man vid en eventuell försäljning får säga att badrummet är från 2014(?) är ju självklart.
Precis så. Kostar typ 10% av en helrenovering. Och självklart nämner vi att den är från 2014 vid sälj.

• Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Oj oj oj... nu spårade det tydligen ut rejält till helrenoveringssnack... hehe
Det är så klart alltid och föredra men det handlar om kostnader med naturligtvis.
Lägger man bara plattor på plattor så absolut inget tätskikt så man får dubbla tätskikt. 🙈
Dessutom kan man ju knappast få ihop ett golvs tätskikt med väggarnas utan att riva ner väggarna också så kändes som en onödig diskussion 😉

Låt plattisen lägga nytt golv efter vad dörrarnas mått är.
Se till så att duschzonen med det lägre golvet hamnar typ halva profilernas tjocklek utanför glasdörrarna så att profilerna ställs i duschzonen och i våg. 😉
Typ så här...

Nytt kaklat golv i dusch med svarta glasdörrar, och diskussion kring tätskikt och profilernas placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Borgir och 1 till
  • Laddar…
M Mangeln2 skrev:
- ok bör ha enligt branschorganisationer och försäkringsbolag och besiktningsmän, bättre så?
- ok man får göra det mesta men varför inte följa rekommendationerna från experterna

Därmed är jag klar med denna tråd 👍😊
Rent svammel.
Ett certifikat kan man torka sig med. Viktiga är att man gjort rätt, och har man gjort rätt så blir det inte fel.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Oj oj oj... nu spårade det tydligen ut rejält till helrenoveringssnack... hehe
Det är så klart alltid och föredra men det handlar om kostnader med naturligtvis.
Lägger man bara plattor på plattor så absolut inget tätskikt så man får dubbla tätskikt. 🙈
Dessutom kan man ju knappast få ihop ett golvs tätskikt med väggarnas utan att riva ner väggarna också så kändes som en onödig diskussion 😉

Låt plattisen lägga nytt golv efter vad dörrarnas mått är.
Se till så att duschzonen med det lägre golvet hamnar typ halva profilernas tjocklek utanför glasdörrarna så att profilerna ställs i duschzonen och i våg. 😉
Typ så här...

[bild]
Ser riktigt fint ut! Tack för tips :)

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
N Nicklas Wahlström skrev:
Varför är det relevant? Badrummet gjort fackmannamässigt (såvitt jag vet) 2014. Påverkar val av tätskikt om man kan montera klinker på klinker? Jag förstår att det inte är det mest optimala men vi har inte utrymme att göra om hela badrummet för att vi inte gillar golvet :)
För att om du inte har dokumentation på att det är riktigt gjort så är stor risk att en hobbymupp gjort någon fullösning. Då lägger du ny klinkers på ett dåligt underlag.

• Gilla
Nicklas Wahlström och 1 till
  • Laddar…
M Mangeln2 skrev:
Hej!
Utöver dörren …
Om du gör om golvet så ska du ha ett godkänt tätskikt med våtrumscertifikat.
Finns det dokumentation från 2014?
Sedan vet jag inte om klinkers på klinkers är genomförbart med nytt tätskikt emellan.
Om inte får man ta det från grunden och ta bort de gamla.
Sen har du förståss väggarna…
Tala med plattsättaren om detta och kolla att han är certifierad och erbjuder korrekt dokumentation.
Mvh Mange
Edit
Och…….
Varför ha en nedsänkning med duschdörrar???
Flytspackla nedsänkningen med fall mot brunnen, höj brunnen med ring, sätt nytt golv, sätt duschvägg
Hur svårt kan det va????
Ta gärna in en åsikt från någon annan firma också
Fall emot golvbrunn skall däremot vara med tätskiktet. Flytspacklet är inte tätt. Om man ska vara petig. Jag har sett klåpare försöka fixa fallet som blivit fel med fixen för klinkersen...

• Wow
Jontha
  • Laddar…
Varför är det relevant? Badrummet gjort fackmannamässigt (såvitt jag vet) 2014. Påverkar val av tätskikt om man kan montera klinker på klinker? Jag förstår att det inte är det mest optimala men vi har inte utrymme att göra om hela badrummet för att vi inte gillar golvet :)
Det viktiga du ska tänka på är att om du nu har kvalitetsdokument och papper på att det är fackmässigt utfört när det gjordes så upphör oftast sådant att gälla om du gör egna ingrepp och t.ex ger dig på att lägga ett lager klinker ovanpå det andra.
Dock tror jag ganska säkert att du förstår och tycker är oväsentligt då det redan är så pass gammalt.

Haha.. jag skrattar till av ditt inlägg när jag tänker på vad som flugit i hans hjärna när han tog det fenomenala beslutet att sätta upp väggen… jag undrar verkligen hur han tänkt att plattsättaren ska lösa det. Blir en riktigt snygg u-formad klinkerplatta 🤣 men det estetiska får jag och kan jag leva med så länge han inte rubbat tätskiktet. Om jag inte avbryter honom nu är det väl säkert en tidsfråga. Blir ett spännande samtal imorgon
Bara en enkel fråga: vem har beställt av ”snickaren” att montera duschväggen innan klinkergolvet har lagts???

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det viktiga du ska tänka på är att om du nu har kvalitetsdokument och papper på att det är fackmässigt utfört när det gjordes så upphör oftast sådant att gälla om du gör egna ingrepp och t.ex ger dig på att lägga ett lager klinker ovanpå det andra.
Dock tror jag ganska säkert att du förstår och tycker är oväsentligt då det redan är så pass gammalt.
Ja. Försäkringsmässigt ger det väl inte så mycket om badrummet är >10 år gammalt oavsett?

R Robomow skrev:
Bara en enkel fråga: vem har beställt av ”snickaren” att montera duschväggen innan klinkergolvet har lagts???
Han gjorde lite annat jobb också och tänkte ”passa på” då han hade tid…

• Wow
  • Gilla
Anonymiserad 618974 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har anlitat snickare samt plattsättare för att lägga klinker på klinker i badrummet. Snickaren ska även montera en duschvägg 80x80 cm. Badrummet har en ”nedsänkning” i duschområdet som är 80 cm brett (se bilder). Idag hade snickaren satt upp duschväggen och till min förvåning hade han tagit sönder (vet inte ordet) en bit av kanten vid nedsänkningen för att kunna få plats med duschväggen med förevändningen att ”det ska ändå på nytt klinker”. Vad jag kan se är det endast kakelfix under men jag rädd att han har kompromissat tätskiktet. Är min oro befogad? Tacksam för svar från er som kan!

Mvh
Nicklas
Ojoj! Vet inte om jag ska skratta eller gråta.. Har du anlitat svensk arbetskraft? Eller är det typ Öststats Bygg eller Mohammeds Byggservice?

Hej!

Jag har anlitat snickare samt plattsättare för att lägga klinker på klinker i badrummet. Snickaren ska även montera en duschvägg 80x80 cm. Badrummet har en ”nedsänkning” i duschområdet som är 80 cm brett (se bilder). Idag hade snickaren satt upp duschväggen och till min förvåning hade han tagit sönder (vet inte ordet) en bit av kanten vid nedsänkningen för att kunna få plats med duschväggen med förevändningen att ”det ska ändå på nytt klinker”. Vad jag kan se är det endast kakelfix under men jag rädd att han har kompromissat tätskiktet. Är min oro befogad? Tacksam för svar från er som kan!

Mvh
Nicklas
Om du tar dit en expert från exempel GVK eller liknade så kan du bli säker. För dom kan mäta och om snickare eller någon annan gör fel så klarar du dig.

Bussmotor Bussmotor skrev:
Om du tar dit en expert från exempel GVK eller liknade så kan du bli säker. För dom kan mäta och om snickare eller någon annan gör fel så klarar du dig.
Plattsättaren har sagt att tätskiktet är intakt tack och lov. GVK expert vore optimalt men jag känner mig trygg med plattsättaren. Löste sig fint med duschen till slut. Tack för all hjälp alla :)

• Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.