OK! Men. Då vill jag ha svar på en konkret fråga.

Kommer häcken växa snabbare eller långsammare med täckbarken på?

F Flugsmälla skrev:
Kommer häcken växa snabbare eller långsammare med täckbarken på?
Täckbarken är främst för att slipoa ogräsbekämpning. Gräsklipp/kompost och lagom bevattning anser jag personligen är det mest optimala.

yonna yonna skrev:
Täckbarken är främst för att slipoa ogräsbekämpning. Gräsklipp/kompost och lagom bevattning anser jag personligen är det mest optimala.
Ok så kommer den växa snabbare eller långsammare med eller utan täckbarken på?

F Flugsmälla skrev:
Ok så kommer den växa snabbare eller långsammare med eller utan täckbarken på?
Ta inte bort täckbarken nu när den redan ligger. Skippa extragödsling denna första säsongen. Som vi flera skrivit är avenboken tålig och kommer att växa i vilket fall som helst. Men blir det lika varmt och torrt som just nu hos mig behöver den vattnas rejält ca var 8-10 dag nu i sommar.

yonna yonna skrev:
Ta inte bort täckbarken nu när den redan ligger. Skippa extragödsling denna första säsongen. Som vi flera skrivit är avenboken tålig och kommer att växa i vilket fall som helst. Men blir det lika varmt och torrt som just nu hos mig behöver den vattnas rejält ca var 8-10 dag nu i sommar.
Men viktigast för oss är att den växer snabbt så det spelar ingen roll om det kräver att vi tar bort täckbark.

Ja var 8-10 dag är inga problem. Gjorde misstaget att vattna varje dag första månaden.

Lite killgissning, men tror bark inte gör från eller till. Däremot skall du hålla gräsmattan på behörigt avstånd så den inte tar vatten och näring från häcken.

• Gilla
Flipbed
  • Laddar…
B
Häcken kommer växa saktare om det är ogräs. Hur du väljer att få bort ogräset är upp till dig. Täckbark eller kontinuerligt rensa..

Första året jobbar plantorna på att utveckla rötter. Du kan inte forcera fram att de växer på höjden också. Det viktigaste nu är att dom får tillräckligt med vatten. Fördelen med barken är att den håller kvar fukten i jorden. Särskilt viktigt en torrsommar som denna verkar bli!

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.